Avatar billede hanibald Mester
31. maj 2018 - 13:14 Der er 3 kommentarer

Opsætning WAMP

Efter nyinstallation (på ny Windows 10 Pro maskine) af Wamp / Apache 2.4.33 - med sitedata kopieret over fra gammel maskine - får jeg fejlmeddelelsen:
You don't have permission to access / on this server.

Er der nogen, der kan se hvilke fejl / mangler i de nedenfor viste opsætningsdata som kan medføre fejlmeddelelsen?

Filen httpd.conf indeholder bl.a. følgende parametre:
    Define VERSION_APACHE 2.4.33
    Define INSTALL_DIR c:/wamp64
    Define APACHE_DIR ${INSTALL_DIR}/bin/apache/apache${VERSION_APACHE}

    ServerRoot "${APACHE_DIR}"

    #Listen 12.34.56.78:80
    Listen 0.0.0.0:80

    ServerName localhost:80

    DocumentRoot "${INSTALL_DIR}/www"

    # Virtual hosts
    Include conf/extra/httpd-vhosts.conf

    <IfModule dir_module>
        DirectoryIndex index.php index.php3 index.html index.htm
    </IfModule>

For hvert site anvender jeg i filen httpd-vhosts.conf denne model (sitenavn og sitemappe skiftet ud med aktuelle identer)
    <VirtualHost *:80>
      ServerName sitenavn.dk
      ServerAlias www.sitenavn.dk
      DocumentRoot "${INSTALL_DIR}/www/sitemappe/"
      <Directory "${INSTALL_DIR}/www/sitemappe/">
        Options +Indexes +Includes +FollowSymLinks +MultiViews
        AllowOverride All
        Require local
      </Directory>
    </VirtualHost>

Wamp er installeret i c:/wamp64.
Sitemappen ligger fysisk som c:/wamp64/www/sitemappe
Sitemappen indeholder bl.a. filen index.htm
Min router er sat op med HTTP-adgang til min maskines faste IP.
Samtidig med fejlmeddelelsen viser Opera det korrekte Favicon i fanebladet.
Ved request viser Apache error log: min ip - - [29/May/2018:23:44:15 +0200] "GET / HTTP/1.1" 403 293
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2018 - 20:02 #1
det er næppe filer, hvis du bare har dem fra en fungerende tidligere pc.
højreklik på www undermapper med de enkelte domæner, og vælg egenskaber, og fanebladet sikkerhed.
alle brugere skal have fuld adgang til læse og eksekvering, og sikkert også skriv (hos mig ligger data i bestemte undermapper, og de alene har skrive-adgang også - alle har læse/eksekverings adgang).
Avatar billede CRKrogh Ekspert
31. maj 2018 - 21:53 #2
På Windows webservere plejer det at være den anonyme user [IUSR_<MachineName>], der skal have fulde rettigheder til roden (og undermapper, afhængig af, hvordan dit site er strikket sammen).
Avatar billede hanibald Mester
01. juni 2018 - 22:53 #3
Når jeg åbner sitenavn-mappen/egenskaber/sikkerhed vises popup med:
'Tilladelserne på "sitenavn" står i forkert rækkefølge, hvilket kan medføre, at nogle poster kan være ineffektive'. OK-knap vises også

På Generelt-fanebladet vises sitenavn-mappen som "skrivebeskyttet (gælder kun filer i mappen)".