Avatar billede Majsen Juniormester
01. juni 2018 - 14:08 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Objektorienteret programmering vs. relationelle databaser

Hvad er fordel og ulemper ved henholdsvis objektorienteret programmering, og relationelle databaser?
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2018 - 14:23 #1
relationelle databaser:
alt står kun en gang (i princippet), så enkelt at rette data-fejl i og pladsbesparende - det giver så flere tabeller med link mellem tabeller (relationerne), og det må sløve en anelse
objektorienteret programmering:
ting kodes kun en gang (fx cpr nr-validering) og er derfor let at vedligehold og teste - men man taber hurtigt overblikket over rutiner, der kan noget, og det er derfor svært at udnytte - se fx windows filer. Min win har ms visual c 2005, 2008, 2013 og 2015 liggende fordi programkodere ikke opdaterer før de koder.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2018 - 14:54 #2
OOP sammenligned med hvad? PP? FP?

RDBMS sammenlignet med hvad? OODBMS? NoSQL?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2018 - 16:07 #3
Eller spoerger du om kombinationen af OOP of RDBMS aka "object-relational impedance mismatch"?