Avatar billede Dusty78dk Novice
05. juni 2018 - 23:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Windows 10: Windows Media Player forsvandt, og kan ikke installeres igen!

Hej folkens. Her mandag brugte min pc 3-4 timer på at installere feature update 1803 på min PC. Installationen gik som den skulle.

Efter opdateringen forsvandt Windows media player, som jeg er meget glad for (ønsker ikke bud på alternativer ;) ).

Jeg har:

a) gen-downloaded installationsprogrammet til windows media player 11 (kan ikke finde en manuel installationsfil til version 12). Det er denne version 11, der virkede fint før. Jeg aktiverer installationsprogrammet, og får følgende fejlmelding:

https://i.imgur.com/cCtDytH.png

b) været inde i den del af programmer, hvor man kan slå windowsfunktioner til og fra. Nærmere bestemt elementet "mediefunktioner". Der var tidligere et underbibliotek under dette punkt, der hed Windows media player. Men det er væk nu.

c) jeg har forsøgt at køre det i windows indbyggede troubleshootingprogram for WMP. Det var bare ikke en del af valgmulighederne inde i det hjælpeprogram.

d) jeg har installerede "media feature pack KB3010081", der åbenbart skulle installere flere små programmer, inklusive WMP. Installationsprogrammet kører fint, men WMP dukker stadig ikke op. Heller ikke når jeg søger

Hvad dælen er der gået galt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juni 2018 - 07:18 #1
Hvordan har du opdateret til 1803 - du er ikke komet til at vælge "N" versionen, vel? (eks. Windows 10 Pro N) - Se her, hvordan du tjekker din windows version: https://www.tenforums.com/tutorials/22749-see-windows-10-edition-you-have-installed.html

"N" versionen leveres nemlig uden mediefunktioner (og uden spil, så vidt jeg husker).

Uanset hvad, er MediaPlayer en del af windows funktionerne, så du kan ikke installere den direkte. Som der anføres, skal du enten bruge DISM kommandoen, eller bruge det grafiske interface ved at gå i "Programmer" (i kontrolpanelet), og vælge "Tilføj/fjern windows funktioner" ude i venstre side. Her er et afsnit med "Mediefunktioner -> Windows media player" - den burde kunne vælges til, hvorefter mplayer burde blive installeret.

Flere af ovenstående begreber er oversat fra den engelske version jeg kører - det kan hedde noget andet.

Ref. dit punkt. D, så skal du, efter installationen, ind og slå funktionen til, som jeg beskriver ovenfor, så du kan være løsningen nær :-)

....Ellers kan du benytte de følgende to kommandoer i en kommandoprompt (startet med administratorrettigheder):

dism /online /enable-feature /featurename:MediaPlayback
dism /online /enable-feature /featurename:WindowsMediaPlayer
Avatar billede poko1 Ekspert
06. juni 2018 - 08:06 #2
Har du stadig mappen Windows live?
med følgende indhold.
https://ibb.co/jVK0Co
Hvis du ikke har så kan du få en vejledning jeg har lavet.
Så du stadig kan køre den på Dansk.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2018 - 16:20 #3
Hvis du går i start - indstillinger - apps - apps og funktioner - administrer valgfrie funktioner - tilføj en funktion.
Får du så her mulighed for at installere den igen?
Avatar billede Dusty78dk Novice
06. juni 2018 - 17:40 #4
Ole_Madsen:

"Hvordan har du opdateret til 1803 - du er ikke komet til at vælge "N" versionen, vel? (eks. Windows 10 Pro N)"

Opdatering 1803 installerede sig helt automatisk.

Min windows er win 10 home ifølge den guide, du har lagt ud
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juni 2018 - 18:58 #5
Godt du fik det løst 😊