Avatar billede Boejden Seniormester
06. juni 2018 - 18:33 Der er 6 kommentarer

Avast betaler ikke skat - hvilket firma gør??

Avast vil så gerne sælge noget internetbeskyttelse - og selv beskytter de sig i skattelyområde i Irland.
Dem gider jeg ikke betale til!
Hvem betaler skat (måske endda i DK!!) som laver det samme/sælger samme ydelse?
Der er vel ingen grund til ligefrem at hjælpe med at undergrave hele vores velfærdssystem - det må da være rigeligt med Facebook og deres "ophold i Viborg" (der heller ikke kommer til at generere skattekroner)
Vi brugere bliver nødt til at modarbejde den form for grov udbytning og samfundsnasseri.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juni 2018 - 18:44 #1
reelt ingen betaler skat efter danske regler. Men se på din selvangivelse, der er bruttoskat - dvs før fradrag osv. Hvis man ændrede firmabeskatningen fra nuværende til fx 5% af omsætning (brutto), så ville alle firmaer (danske og udenlandske) skulle betale det samme, og fx mht elgiganten og dell, som sender regninger og varer fra andre lande, så er det alt faktureret til danskere, der er omsætning.
Den ændring vil gøre det en del billigere for danske firmaer, og væsentligt dyrere for andre (fx McDonald og Cocacola) som sender en stor del af omsætningen skattefrit ud af landet pga intern salg og rettighedsbetalinger
Avatar billede eurositi Ekspert
06. juni 2018 - 19:10 #2
Det burde være muligt at finde skatteoplysninger for firmaer, men jeg ved ikke, hvor nemt det er at finde samlede oversigter.

Facebook bor i Odense. Apple i Viborg.
Noget tyder på, at der er endnu et stort firma på vej i Esbjerg. Indtil andet er bevist, er der intet der tyder på, at byerne eller Danmark som helhed har nævneværdige fordele af, at disse firmaer etablerer sig i Danmark frem for et andet land. De business cases, der ligger til grund for valget af de pågældende byer er da også fortrolige.

Jeg glæder mig i høj over, at EU endelig er gået i gang med at rydde op i disse (ulovlige) skatterabatter, som især Irland, men også bl.a. Storbritannien, Luxembourg og Holland har brugt til at lokke virksomheder til. (Storbritannien kan i princippet være ligeglade efter Brexit, så deres cirkuser på Cayman Islands, Jersey, Isle of Man osv. kan fortsætte).

På lignende vis kan man sige, at man heller ikke burde købe tøj produceret i f.eks. Bangladesh, hvor produktionsomkostningerne og -forholdene efter alt at dømme bedst kan sammenlignes med sulteløn og slaveri... Desværre er der rigtig meget tøj, der netop produceres i sådanne lande. Dén slags bør ikke betragtes som en "konkurrencefordel", man bør efterstræbe men snarere bekæmpe.
Avatar billede acore Ekspert
06. juni 2018 - 19:55 #3
I mangel af bedre: Brug avast gratisversionen ;)
Avatar billede eurositi Ekspert
06. juni 2018 - 20:19 #4
Det var nemmere end jeg troede. Bare indtast firmanavnet på denne side:
http://skat.dk/skat.aspx?oid=2167688&x=12782527&segment=2016
Avatar billede eurositi Ekspert
06. juni 2018 - 20:34 #5
Microsoft og IBM er nogle af de internationale IT-firmaer, som betaler en betydelig selskabsskat. Microsoft betalte godt 50 millioner kroner i selskabsskat af en skattepligtig indkomst på 225 millioner. Men når f.eks. Google (Alphabet) eksempelvis kun betalte 13 millioner kroner i selskabsskat sidste år, så kan man nok være ret sikker på, at de "handler med sig selv"  for at skjule deres reelle omsætning i Danmark, mens de flytter den faktiske skattepligtige indkomst til Irland. Apple og Facebook gør mig bekendt præcis det samme.

Men firmaerne gør det selvfølgelig, fordi loven i de pågældende lande tillader det. At den irske lovgivning så er ulovlig i henhold til EUs regler (og har været det i 15-20 år) betyder dog, at såvel Apple og Google såvel som skiftende irske regeringer har handlet i ond tro. Og dét bør de efter min mening straffes gevaldigt for. Men en sådan afgørelse vil sikkert trække ud i årevis.
Avatar billede Boejden Seniormester
13. juni 2018 - 21:21 #6
Kære alle, tak for indspark/indlæg.
Den digitale udplyndring af EU fra USA fortsætter ufortrødent, så længe brugerne er totalt ligeglade .. og politikerne ikke mindst!!
Kræver landet digitaliseret - og åbent for "røveri" ... og lover dem nærmest "gratis strøm".
Det er vist på tide, at vi får hanket op i politikerne, der forsvarer skattely også inden for EU - ren absurd teater!
Beskat omsætning er eneste udvej ... og kanske lidt forbrugeroprør/modstand/boykot?!?!?!
Skal vi have"SUKKERDRENGEN" som næste præsident?