Avatar billede TheresaD Juniormester
13. juni 2018 - 10:20 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Slet rækker hurtigere

Hej jeg har en makro som sletter rækker i et ark og den virker sådan set som den skal. Jeg har dog et problem, jeg synes den er for langsom. Den bruger ca. 2 min  på at køre makroen igennem på arket. Problemet opstår da den skal køre denne makro på 106 ark (2*106=212min) Det vil sige man min computer er ude af brug i 3,5 time

Koden ser sådan her ud for at slette rækkerne:

Sub DelRow()

Sheets("enhed 6").Select

For Each c In Range("Q1:Q6054")
If Not IsEmpty(c) And c.Value = 0 Then c.Value = True
Next
Range("Q1:Q6054").SpecialCells(xlCellTypeConstants, 4).EntireRow.Delete

Columns("Q:Q").Select
    Selection.Delete shift:=xlToLeft
    Range("A1").Select

End Sub

Håber der er nogen som har et forslag til hvordan jeg gør denne proces hurtigere :)
Avatar billede finb Ekspert
13. juni 2018 - 11:05 #1
utestet:
For Each c In Range("Q1:Q6054")
  If Not IsEmpty(c) And c.Value = 0 Then
  Range("Q1:Q6054").SpecialCells(xlCellTypeConstants, 4).EntireRow.Delete
  endif
Next c
Avatar billede acore Ekspert
13. juni 2018 - 11:19 #2
Ret koden til:

Sub DelRow()
  With Application
        .Calculation = xlCalculationManual
        .ScreenUpdating = False
  End With

  ...din kode

  With Application
        .Calculation = xlCalculationAutomatic
        .ScreenUpdating = True
  End With
End Sub

Det plejer at hjælpe en del. Det kan sagtens kombineres med forslaget i #1
Avatar billede TheresaD Juniormester
13. juni 2018 - 11:48 #3
Jeg har udskiftet din kode del

For Each c In Range("Q1:Q6054")
  If Not IsEmpty(c) And c.Value = 0 Then
  Range("Q1:Q6054").SpecialCells(xlCellTypeConstants, 4).EntireRow.Delete
  end if
Next c

Med min:
For Each c In Range("Q1:Q6054")
If Not IsEmpty(c) And c.Value = 0 Then c.Value = True
Next
Range("Q1:Q6054").SpecialCells(xlCellTypeConstants, 4).EntireRow.Delete

Men den bliver ved med at melde fejl ved

  Range("Q1:Q6054").SpecialCells(xlCellTypeConstants, 4).EntireRow.Delete
Avatar billede TheresaD Juniormester
13. juni 2018 - 11:52 #4
Tak acoce
Nu tager den 1 sek at køre :)
Avatar billede acore Ekspert
13. juni 2018 - 11:56 #5
Det var godt - det koden gør, er,at den slår genberegning og skærmopdatering fra mens du sletter. Det er ret almindeligt, at langt den størte tid i eksekveringen af en makro går med de to ting.

Så tricket virker 9 ud af 10 gange, du synes en makro tager for lang tid.