Avatar billede Squeezy Juniormester
15. juni 2018 - 10:08 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Er det skadeligt at åbne kabinettet imens computeren er tændt?

Jeg har et problem med at mit grafikkort bliver meget varmt og mistænker derfor  at min køler ikke gør som den skal, men kan ikke tjekke det uden at åbne mit kabinet imens den kører. Så mit spørgsmål er egentligt bare om det er skadelig for min PC at åbne kabinettet imens min PC er tændt.
Avatar billede Slater Ekspert
15. juni 2018 - 10:18 #1
Nej.

Den vil larme mere (eller rettere: du kan bedre høre det) og der kan komme mere støv ind, men det er det. Og støv kommer der ind uanset hvad - det bør du rense ud engang imellem i alle tilfælde.
Avatar billede Squeezy Juniormester
15. juni 2018 - 10:27 #2
Tak for svaret :D
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. juni 2018 - 10:44 #3
...og for en god ordens skyld (og Amerikaneren i mig) - lad være med at hive stik/kort ind/ud, mens maskinen kører. OG PAS PÅ ikke at tabe ting ned i ;-) (bitter erfaring).
Avatar billede Slettet bruger
15. juni 2018 - 15:15 #4
" ......men kan ikke tjekke det uden at åbne mit kabinet imens den kører. "
Du mener vel at du må åbne kabinettet og derefter starte din PC med åbent kabinet.
Men noget andet er, at man ikke behøver, at lukke kabinettet overhovedet, du får måske bedre køling?
Min PC er altid åben på den ene side. Men har man hund, kat eller små børn, så går
det selvfølgelig ikke
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2018 - 15:40 #5
Prøv at installere gratisprogrammet Speccy. Dette kan fortælle dig en masse om pc, éns tilstand, ikke mindst temperaturen, ikke bare på grafikkortet men også på CPU'en og motherboardet.
ER grafikkortet meget støvet så rens det, med enten en støvsuger eller med trykluft.

https://www.printerpatroner.dk/shop/trykluft-paa-daase-6973c1.html?gclid=EAIaIQobChMI2rKRq-XV2wIVCLcbCh3NugSpEAAYASAAEgKeJfD_BwE

Husk ved brug at trykluft at holde igen på blæserne da disses lejer kan tage skade af de meget høje omdrejninger når der blæses.

Sidstnævnte kan købes på dåse: Generelt er det en god ide med jævne mellemrum at rense pc´en, da der ophober sig en masse støv der hindrer varmeafledningen.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
15. juni 2018 - 16:15 #6
https://www.youtube.com/watch?v=pKYQJYmVIpA
Rensning af pc med trykluft
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. juni 2018 - 16:58 #7
Vedr. videoen i #6
Bemærk at blæseren på CPU´køleren farer rundt. Denne og de andre blæsere skal ikke op i de høje omdrejninger men man kan med fordel holde dem med en finger under rengøringen.