Avatar billede barth Professor
18. juni 2018 - 13:34 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Systemdiskette til HCC (Home Communication Centre)

Jeg har et problem, som systemmæssigt er oldgammelt, men jeg håber alligevel på hjælp som jeg har fået før.

Jeg har en gammel telefon som hedder HCC (Home Communication Centre). Den var meget avanceret for ca. 20 år siden, da jeg købte den. Den kan på klart dansk fortælle hvem der ringer, hvis man har kodet nummeret ind, har telefonsaver og en masse mere.

Jeg har egentlig været glad for den, men pludselig siger den diskettefejl. Der sidder en diskette (3,5", 1.44 MB floppy disk) i den med systemet.

Jeg har selvfølgelig taget en kopi af systemdisketten som jeg gemmer i min back up mappe.

Det er så lykkedes mig at købe 10 disketter, og jeg har faktisk et diskettedrev.

Når jeg sætter en diskette i og højre klikker på a-drevet og siger formatter siger den: Windows kan ikke formatere denne disktype. Nå det løses jo ved at gå ind i kommandopromt og skrive format a: Nu kan jeg åbne diskettedrevet.

Min back up kopi har en størrelse på 412 KB og en størrelse på 920KB, og jeg kan kopiere mappen over på disketten, men når jeg sætter den i telefonen siger den diskettefejl.

Når jeg så i stedet for at kopiere mappen åbner den og kopierer de 218 filer får jeg midt i processen en fejl meddelelse der siger: Roddrevet A. er formateret med FAT filsystemet og kan kun lagre et begrænset antal elementer. Gem elementerne i en undermappe eller formatter drevet med NTFS-filsystemet.

Så nu aner jeg ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har ledt over alt om jeg kan konvertere disketten til NTFS eller om jeg kan gøre andet.

Er der mon nogen her med så historisk viden, og måske også kendskab til min telefon der kan give mig hjælp. Jeg burde vel kunne få det til at fungere når jeg har indholdet af den oprindelige systemdiskette lagret?

Det underlige er egentlig også, at når jeg sætter en ikke formateret diskette i telefonen siger den ikke diskfejl, og jeg kan oveni købet indtale en besked til telefonsvareren, som den gentager. Men den virker ikke.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2018 - 13:42 #1
prøv med at formatere den med fat32 (kan gøres i kommandoprompt)
format a: /fs:fat32
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2018 - 14:02 #2
Først og fremmest - hverken FAT32 eller NTFS er brugbart på en gammeldags diskette. Den kræver "FAT", så den hedder altså:

Format a: /FS:FAT

Dernæst KAN der være tale om en speciel FAT afart - og det finder man kun ud af i en manual (FAT12 var benyttet på visse systemer).

Jeg ville starte med at få valideret at du formatterer som "ren" FAT.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2018 - 14:05 #3
...Og lidt googlen rundt, så støder man på denne artikel: https://support.microsoft.com/en-nz/help/140060/floppy-disk-is-not-accessible-not-formatted-or-not-recognized-by-windo

I store træk står der, at du skal finde en gammel Windows 9x, 2000 eller XP maskine og formattere her.
Avatar billede barth Professor
18. juni 2018 - 14:19 #4
Hej Ole og Thomas. Tusind tak. Jeg er nu i gang med Format a: /FS:FAT.

Så prøver jeg herefter at kopiere filerne over. Er det ikke det jeg skal.

Jeg kan desværre ikke finde en gammel computer.
Avatar billede barth Professor
18. juni 2018 - 14:25 #5
Hej Ole. Nu prøvede jeg formatering med din kommando, og ville så kopiere mine systemfiler over. Men halvvejs inde fik jeg igen fejlen Roddrevet A. er formateret med FAT filsystemet og kan kun lagre et begrænset antal elementer. Gem elementerne i en undermappe eller formatter drevet med NTFS-filsystemet.

Nu prøver jeg Thomas's kommando format a: /fs:fat32 men det ændrer nok desværre ikke noget.
Avatar billede barth Professor
18. juni 2018 - 14:30 #6
Hej Thomas. Den siger disken er for lille til at holde FAT32 fil systemet. Det er da underligt?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2018 - 14:35 #7
Nej, en diskette er ikke beregnet til FAT32, så det vil slet ikke kunne lade sig gøre.

Men filsystemet er også ganske rigtig begrænset til et vist antal elementer i roden af drevet - jeg kan ikke huske hvor mange, men det er i stilarten 32 filer.

Din systemdiskette skal nok organiseres, så filerne ligger i en undermappe. Her er begrænsningen nemlig meget mindre. Men undermappen skal så hedde noget bestemt...

Har du ikke mulighed for at se og/eller reparere den oprindelige diskette, så du kan se hvordan filerne ligger?
Avatar billede barth Professor
18. juni 2018 - 14:39 #8
Hej Ole. Nej det har jeg ikke, men det er en nøjagtig kopi af disketten jeg har og mappen hedder DTAMFIX og den mappe med alle filerne kan jeg godt kopiere over på en diskette jeg har formateret. Men telefonen sige diskfejl når jeg sætter den i. Præcis som med den gamle diskette. Så måske er det telefonen der er gået ned.
Avatar billede barth Professor
18. juni 2018 - 14:46 #9
Jeg prøvede nu at sætte den gamle diskette i for at formatere den

Og den siger at fil systemet er RAW og det nye fil system er FAT og at disken ikke kan bruges. Den er enten invalid eller har dårlige spor.

Så er det problemet? At den skal formateres i RAW for at jeg kan bruge filerne? Og kan jeg det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2018 - 14:55 #10
Nej, "RAW" er et udtryk for et beskadiget filsystem.

Jeg tror du er ude i problematikken med at den skal formatteres i en gammeldags udgave af Windows.

Du kan med programmet dosbox ( https://sourceforge.net/projects/dosbox/ ) få et program op at køre, der tror det er "dos". En "virtuel maskine". Jeg har ikke selv rodet med dosbox nogle år, så jeg kan ikke sige om der er noget at tage sig i agt for - eller om den vil kunne se dit diskettedrev. Men virker det, er det nok den letteste løsning...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juni 2018 - 14:57 #11
Virker det ikke, er der https://www.virtualbox.org/

I denne kan du selv installere dit operativsystem - eks. Windows XP. Du får så muligheden for at "mappe" USB enheder over til den virtuelle maskine, og kan derved se dit USB-diskettedrev i den virtuelle maskine, og vil på den måde kunne få adgang til at formattere disketten.

...Men har du ikke leget med det før, er det noget af en hård kamp at kæmpe...
Avatar billede barth Professor
18. juni 2018 - 14:58 #12
Tak Ole. Det vil jeg overveje. Men det kan  ikke blive i dag. Spørgsmålet er vel også om jeg blot skal opgive. Jeg ved ikke hvor vild jeg er
Med at få sådan et system på min computer. Det kan måske skade.
18. juni 2018 - 15:04 #13
HEJ,

Har du en diskette editor ?

Jeg mener, et program, hvor du kan læse, skrive diskette sektorer efter dit valg.

Jeg har en fornemmelse af, at din 1.44 disk- (ette), kan være formatteret i andre systemer end FAT16.  Hvem siger i det hele taget at din sektor størrelse er 512 bytes (som FAT12/Fat16) med f. 256 eller 1024 bytes. (Det gamle CP/M system kørte med 128 bytes pr. logisk sektor, selv om den fysiske sektor kunne variere fra 128 - 1024bytes.)

Norton Commander fra den tid kunne det der.  (MEN KØRTE KUN UNDER MS-DOS ).

INDEN DU GØR NOGET SOM HELST:  GEM DIN ORIGINAL DISK !!!!!!!

Hvis du kan køre MS-DOS, kan du få en Norton Commander (ink. disk editor  fra mig . ).

KRISTIAN

.
Avatar billede barth Professor
18. juni 2018 - 15:08 #14
Hej Kristian. Jeg forstår desværre ikke helt hvad du skriver. Den originale diskette er gået tabt. Jeg forsøgte også at formattere den. Men jeg har som sagt filmappen i min back up. Mvh Hans
Avatar billede Richard Thune Forsker
18. juni 2018 - 15:49 #15
Hej barth
Jeg har de to originale disketter, så hvis du bor i nærheden af Herlev er du velkommen til at komme forbi og hente dem.
Avatar billede barth Professor
18. juni 2018 - 15:55 #16
Hej Richard. Tusind tak. Det var da fantastisk. Det vil jeg meget gerne. Jeg bor i Allerød og kører gerne til Herlev. Jeg vil gerne betale dig. Om ikke andet så med en flaske rødvin.
Du kan eventuelt skrive til mig på 4064 2080. Så kan jeg give dig min mail adresse. Hilsen Hans
18. juni 2018 - 23:18 #17
HEJ BArth,

Gør mig glad at du fandt en løsning.  Hvis du har brug for den diskette editor kan du bare skrive til mig her (xperten.dk) , så kan du få den som download-fil.  NOLO problemos.

KR
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 06:32 #18
Tak KR.