Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 11:45 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kopiering af diskette til diskette

Nu har jeg takket være hjælp her fra fået løst mit problem med HCC Home Communication Center. Jeg har fået en ny systemdiskette.

Den vil jeg meget gerne lave en kopi af, så jeg har søgt på nettet.

1) Jeg indtaster i kommando cmd.exe: C:\>DISKCOPY A: A: men her siger den at DISKCOPY ikke er en intern eller extern commando der er operationel.

2) Denne lange vejledning:
1 .
Indsæt disketten , du vil oprette en kopi af til din computer.
2 .
Klik på " Start " og derefter klikke på " Computer " eller "Denne computer ".
3 .
Dobbeltklik på " C : "," . mappe " så højre-klik i et åbent område på skærmen , og klik på " Ny " og Navngiv mappen " diskette. "
4 .
Tryk på Windows- logoet og "R " tasterne på tastaturet samtidigt for at åbne en " Kør " dialogboksen . Skriv " cmd " i feltet og trykke på " Enter " for at åbne kommandoprompten
Type . " xcopy /ea : c : \ floppy "og tryk " Enter ". Hvis dit diskettedrev har et brev opgaven andet end " A : " Indtast denne skrivelse i stedet . Indholdet af disketten kopieres til " floppy " mappe på din harddisk . Hvis du kun vil oprette en sikkerhedskopi af disken på din harddisk , så stop her . Hvis du gerne vil flytte kopien til en tom diskette , skal du fortsætte til næste trin . . .
Fjern den oprindelige disketten fra computeren , og indsæt en tom diskette
Skriv " xcopy /EF : \ floppy a: "og tryk "Enter " . Det bakkes op kopi af den originale floppy disk er skrevet til den tomme disk .

Her siger den så invalid nummer eller parameter, men jeg kunne høre at disketten kort blev aktiveret.

Hvad pokker kan jeg gøre?
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2018 - 11:53 #1
F er noget vrøvl

skriv: xcopy /ES C:\floppy A:
Avatar billede Slettet bruger
19. juni 2018 - 11:53 #2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2018 - 12:08 #3
Du får ingen garanti for at lave en 1:1 kopi ved blot at kopiere filerne. Det kan have været sektorbeskrivelsen der gjorde, at du ikke kunne lave en ny diskette.

I gamle dage var Teledisk det eneste program, der kunne lave en sektorbaseret kopi af en floppydisk - se http://www.classiccmp.org/dunfield/img54306/teledisk.htm

En fyr har åbenbart lavet en nyere udgave, der er gratis og lovlig at bruge - se http://www.classiccmp.org/dunfield/img/index.htm og find "ImageDisk" under "Transfer Utilities".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2018 - 12:14 #4
Hmm - og så læser jeg at den kræver direkte hardwareadgang - det bliver et problem fra Windows...

Du kan i stedet teste http://www.winimage.com/winimage.htm - om den er i stand til at lave en image kopi af din floppy disk...
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 12:22 #5
Nu har jeg prøvet xcopy /ES C:\floppy A: og så siger den: Filen ikke fundet floppy.

Hej Ole. Den kan godt kopieres. Det gjorde jeg i hvert fald da jeg fik telefonen for ca. 20 år siden. Så det burde kunne lade sig gøre.

Jeg har været inde på dit sidste link, men jeg synes ikke jeg kan hente programmet winimage?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2018 - 12:41 #6
Det er ikke kopieringen af filerne jeg er bekymret for - det er om "overfladen" på disketten kommer med.

I grov overført betydning - hvis du tager en børnehave have og "kopierer" fra rød stue til frokostcaféen, og du bagefter "gendanner" dem på blå stue, så er dataindholdet rigtigt, men "rammerne" er forkerte - og der vil kunne opstå fejl, hvis pædagogen forventer at arbejde med det legetøj der var på den oprindelige rød stue...

Ovenstående er selvfølgelig rent pladder, men giver forhåbentlig et indblik i, at filsystemet på disketten skal være fuldstændig nøjagtig magen til det oprindelige - ligesom Windows ikke (uden hjælpeprogrammer) kan læse data fra et EXT4 filsystem (som tilhører Linux).

Der ligger nu et link til downloadsiden for WinImage - men det komemr også her: http://www.winimage.com/download.htm

Test nu ved at lave et image. Og bagefter forsøger du at lave en ny diskette ud fra imaget. Hvis det virker, er alt jo godt, men hvis ikke, så har WinImage ikke fået alle sektordata med...
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 12:49 #7
Hej Ole.
Jeg formaterede faktisk en diskette, og overførte en fil til den, og forsøgte så med kopi kommandoen. Med samme resultat.

Jeg vil prøve dit program. Det bliver nok først sidst på dagen. Foreløbig tak.

På siden står: For obtaining the WinImage SDK, visit the SDK page. You may also download the beta of the next version of WinImage, with Windows 7 compatiblity enhancement.

Hvilken en skal jeg vælge, for jeg skal vil klikke på et af de links?
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 12:52 #8
Der ser ud til at være en meget lang liste med forskellige muligheder. Men jeg synes ikke jeg kan se 64 til Windows 10. Kan du fortælle hvilken jeg skal væge.
Undskyld hvis jeg er lidt dum...... :)
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 13:12 #9
Jeg har nu læst i vejledningen til telefonen. Der står klart at man kan kopiere systemdisketten ved at skrive: DISKCOPY A: A: så der må jo være noget andet galt. Der står man skal skrive det i DOS promten. Jeg vælger kommandopromten. Er det ikke det samme?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2018 - 13:25 #10
Nej, ikke rigtig. Kommandoprompten er en "emuleret" dos, men på ingen måde ægte dos (den udgik endeligt, da Windows 2000 blev normalen).
Diskcopy var en kommando der fandtes i MS Dos v5 til v6. Og netop fordi du har sektorforbeholdet, som jeg linkede til i dit tidligere spørgsmål, har du problemer med at lave en ny disk i Windows.

SDK står normalt for "Software Developer Kit" - altså ekstraværktøj til programmører...  - det lyder som om du er et forkert sted... - du skal bruge denne: http://www.winimage.com/download/wima6490.exe
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 13:56 #11
Hej Ole. Tusind tak for al din hjælp.
Jeg har nu installeret programmet. Kunne jeg får dig til at vejlede mig lidt med hvordan jeg så får sat kopiering af en diskette i gang.
Jeg synes ikke at jeg hverken under file, image, disk eller options bliver klogere. Eller er det under disk, write disk?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2018 - 14:17 #12
Jeg har desværre ikke mit gamle floppydrev tilgængelig her, så jeg kan ikke lave en 100% vejledning.

Men jeg vil mene du skal starte "WinImage (Administrator)" og gå i "Disk"->"Create Virtual Hard Disk Image From Physical Drive" - vælg dit diskettedrev (med disketten i), og vælg hvor filen skal gemmes.
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 14:23 #13
Jo men når jeg gør det får jeg en boks hvor jeg skal vælge fra listen. Men a drevet eller andre står der ikke. Og jeg kan ikke chikke på noget.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. juni 2018 - 14:45 #14
Hmm - det er jeg ikke sikker på hvorfor...

Men jeg kan se der også under "Disk" findes en "Read Disk" kommando, der ser ud til at relatere til floppy diske...  -hvad sker der hvis du aktiverer den?
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 14:50 #15
Så får jeg at vide, at floppy ikke kan accepteres og jeg skal checke om den bruges andet steds.
Men under file kan jeg godt åbne den, så det er lidt underligt.
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 15:23 #16
Underligt. Nu ville jeg åbne min nye systemdiskette og gemme filerne. Men det kan jeg ikke. Den siger A er ikke tilgængelig.Diskmediet blev ikke genkendt. Det kan ikke formateres.
Så hele problemet ligger måske i, at mit diskettedrev ikke læses rigtigt, eller......
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 15:33 #17
Men jeg kan godt åbne andre disketter. Men åbenbart ikke alle.
Avatar billede barth Professor
19. juni 2018 - 17:28 #18
Hej Ole. Tror du ikke vi skal lukke den? Vi kan vel ikke løse den. Jeg vil så markere dig for løsning. Du har gjort utrolig meget. Tusind tak.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. juni 2018 - 07:57 #19
Der findes nok stadig et utal af måder at løse problemet på. Den største hindring er (igen antaget), at vi skal forberede en gammel teknologi, der skal køre på et gammelt system, på et moderne system.
Personligt havde jeg nok valg at installere VirtualBox med en gammel Windows 95. Men jeg er fuld af forståelse for at det virker uoverskueligt, hvis man ikke har rodet med det før.

Du bestemmer helt selv hvor langt tid du vil bruge på problemet. Du kan jo også vælge at lade tid gå, og se om du støder på en i din omgangskreds, der kan hjælpe. - eller helt at vælge at sige, at telefonsystemet dør med den nu fungerende diskette.

Som jeg har læst oplægget med "Diskcopy" kommandoen, vil jeg tro dine eksisterende backupfiler senere vil kunne lægges på en diskette, der er formatteret på et gammelt system, så du behøver ikke en 1:1 kopi af systemdisketten her og nu, bare du har filerne.
Avatar billede barth Professor
20. juni 2018 - 09:42 #20
Hej Ole. Du skal have tak for al din hjælp. Jeg tror jeg vis se om jeg hen ad vejen har venner og bekendte der har et ældre system med diskettedrev der kan lave disketten til mig. Ellers lader jeg telefonen dø med den nye diskette. :)