Avatar billede Jann6628 Mester
21. juni 2018 - 10:50 Der er 7 kommentarer

VLOOKUP, baseret på flere kolonner

Hej.

Jeg har Excel 2016.

Kan det lade sig gøre at lave en VLOOKUP baseret på flere faktorer, UDEN at lave en hjælpe-kolonne?
Jeg har +400 rækker jeg skal tilføje hvis jeg skal lave hjælpe kolonner.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. juni 2018 - 10:57 #1
Kan du ikke forklare mere præcist, hvad det er, du ønsker?
Avatar billede Jann6628 Mester
21. juni 2018 - 11:19 #2
Eksempel:
I Ark1:
I A1 skirver jeg "FYN", og i B1 "Andet", så skal excel selv udfylde C1 med "Morten".

I Ark2(Hjælpe ark):
A1: "FYN"    B1: "Bil"            C1: "Tim"
A2: "FYN"    B2: "Andet"        C2: "Morten"
A3: "JYL"      B3: "Bil"            C3: "Søren"
A4: "JYL"      B4: "Andet"        C4: "Hans"

Hvordan får jeg excel til at udfylde C1 i Ark1 korrekt?
Avatar billede anedi Ekspert
21. juni 2018 - 11:31 #3
Prøv denne matrix formel i C1 og træk ned:

ENG: =INDEX(Ark2!$C$1:$C$4;MATCH(Ark1!A1&Ark1!B1;Ark2!$A$1:$A$4&Ark2!$B$1:$B$4;0);1)

DK: =INDEKS(Ark2!$C$1:$C$4;SAMMENLIGN(Ark1!A1&Ark1!B1;Ark2!$A$1:$A$4&Ark2!$B$1:$B$4;0);1)

Afslut ved at holde CTRL+SHIFT nede inden du trykker ENTER.

Vh
Anedi
Avatar billede Jann6628 Mester
21. juni 2018 - 12:13 #4
Fedt det virker. Nu kommer et måske mere besværligt eksempel:

Hvis der nu er en 3. mulighed:

Eksempel:
I Ark1:
I A1 skirver jeg "BOR", og i B1 "Andet", så skal excel selv udfylde C1 med "Kim".

I Ark2(Hjælpe ark):
A1: "FYN"    B1: "Bil"            C1: "Tim"
A2: "FYN"    B2: "Andet"        C2: "Morten"
A3: "JYL"      B3: "Bil"            C3: "Søren"
A4: "JYL"      B4: "Andet"        C4: "Hans"

A5: "BOR"      B5: "Bil/Andet"        C5: "Kim"

Hvordan får jeg excel til at udfylde C1 i Ark1 korrekt i dette eksempel?

Skal jeg ligge en hvis formel ind? eller måske ændre B5 til noget andet end "/"?
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2018 - 13:24 #5
#4  -  Du skal blot udvide området i Formlen, til også at dække ned til række 5 (den dækker kun til række 4).
Avatar billede Jann6628 Mester
21. juni 2018 - 13:52 #6
Hehe, ja så langt er jeg dog med :)
Men tænkte mere på hvis der ikke er 2 "valgmuligheder" som ved "FYN", men at jeg stadig i Ark1 skal have mulighed for kun at skrive enten "Bil" eller "Andet".

altså hvor jeg i Ark1, skriver I A1 "JYL", og i B1 "Andet", så skal excel selv udfylde C1 med "Søren".
eller
jeg skriver I A1 "JYL", og i B1 "Bil", så skal excel selv udfylde C1 med "Søren".

I Ark2(Hjælpe ark):
A1: "FYN"    B1: "Bil"                  C1: "Tim"
A2: "FYN"    B2: "Andet"            C2: "Morten"
A3: "JYL"      B3: "Bil/Andet"        C3: "Søren"
A4: "BOR"      B4: "Bil/Andet"        C4: "Hans"
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2018 - 16:39 #7
#6  -  Det et noget uklart spørgsmål som du stadig stiller!
Skal det forståes derhen, at kolonne B, kan være et hvilket ord, eller enten "Bil" eller ordet "andet"? Hvis valget er de 2 ord, så er Formlen jo stadig aktuel.
Hvis det nu er et tilfældigt ord i B kolonnen, hvad så når du skriver  f.eks. "Fyn" i A kolonnen; hvilket ord skal så returneres?
Så definer lidt "skarpere" hvad der er op og ned i spørgsmålet!