Avatar billede Vivi Novice
21. juni 2018 - 18:15 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Sammenlægning af tal fra flere ark

Jeg sidder med et regnskab, hvor hver måneds udgifter er på hver sit ark men i den samme projektmappe.
Cellerne med samme navn men på forskellige ark indeholder oplysning om samme type udgift.
Jeg ved, det er muligt, med en enkelt kommando at lægge indholdet af alle celler med samme navn sammen og få en årstotal, men jeg kan ikke huske, hvordan man gør?
Jeg vil gerne kunne vælge et enkelt cellenavn og få beregnet en total for disse celler i samtlige ark.
På samme måde vil jeg gerne kunne gøre det for samtlige celler - hvis hvert ark omfatter udgifter af forskellig art for en måned, vil jeg gerne kunne lave et trettende ark, som indeholder totaler for alle celler for et helt år.
Er der nogen, der kan hjælpe mig her?
Fortæl mig også lige, hvad jeg skal gøre for, at I får point for at svare:-)
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2018 - 18:41 #1
Det kan du gøre ved hjælp af en simpel SUM formel.
=SUM(første Ark:sidste Ark!celle reference)
Omsat til lidt læseligt!  =SUM(Ark1:Ark12!A10)    Sum referencer i A10
Avatar billede Vivi Novice
21. juni 2018 - 20:40 #2
Tusind tak. Hvordan gør jeg så, hvis det ikke kun er en enkelt celle, men hele arket? Markerer jeg så hele arket under cellereference?
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2018 - 20:54 #3
#2 - Hvis jeg forstår dig korrekt, så kopierer du formlen, til de andre celler, som du ønsker en total sum for. Du skal dog være sikker på, at alle Ark hvor der sker en summering, har samme celle adresse i alle ark (som angivet i formlen i #1).
Avatar billede Vivi Novice
21. juni 2018 - 21:34 #4
Skal jeg kopiere formlen ind i hver enkelt celle? Eller kan jeg markere hele det område, hvor jeg ønsker summerne og sætte der ind i stedet for A10 i dit eksempel. Altså gøre det på en gang?
SUM(Ark1:Ark12!A10
Avatar billede Vivi Novice
21. juni 2018 - 21:35 #5
der* det
Avatar billede ebea Ekspert
21. juni 2018 - 21:58 #6
Jeg kender ikke din opstilling i dit samleark. Men alle steder hvor du skal lave en summering, indsætter du formlen. Hvis din summering følger et mønster nedad, så kan du bare kopiere nedad (det vigtigste er, at dine summeringer, stemmer med celler i Arkene).
I eksemplet, summerer du i cellerne A10 i alle ark
Har du f.eks. de andre i A11, så kopier til den celle o.s.v.
Avatar billede finb Ekspert
22. juni 2018 - 09:40 #7
Brug
Konsolidering
Avatar billede Vivi Novice
22. juni 2018 - 19:28 #8
Konsolidering?
Jeg er slet ikke med. Vil du uddybe det?
Avatar billede finb Ekspert
23. juni 2018 - 09:56 #9
Hvis arkene er ens, brug
Data >> Konsolidering,
der opsummerer alle data i et "samleark"