Avatar billede annamayatr Praktikant
24. juni 2018 - 15:34 Der er 15 kommentarer

installer windows 98 på en nyere computer

Hej.
Jeg vil almægtigt gerne spille "Magnus og Myggen" og "Pixeline på bedstemors loft" men af hvad jeg forstår virker det kun, hvis jeg har windows 98. Jeg har absolut ingen forstand på computere og vil gerne have en meget "børnevenlig" gennemgang. Jeg har en Macbook air fra 2017, en HP stationær computer med styresytem windows 7 (tror jeg) og en lenovo bærbar computer med windows 10. Er det muligt at få windows 98 på en af disse? og i så fald spille mine nostalgiske børnespil?
Hilsen en forvirret jyde.
Avatar billede nopsen Ekspert
24. juni 2018 - 16:09 #1
du kan evt prøve at starte spillene op i windows 98 kompatilitetstilstand
Avatar billede nopsen Ekspert
24. juni 2018 - 16:23 #2
Avatar billede PTRasmussen Juniormester
24. juni 2018 - 16:29 #3
Ja det ville også være mit bud
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2018 - 17:25 #4
du kan køre spillene under DOSBOX

https://www.dosbox.com/download.php?main=1
(det er til win32, 32 bit windows)
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
24. juni 2018 - 17:26 #5
Installér vmware  workstation player og lav Windows 98 som virtuel maskine i din nuværende Windows version.
Vmware player er gratis.

Vmware.com

Mvh. Blød Trafikant
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2018 - 17:28 #6
Jeg vil skyde på at computeren med Windows 7 er det bedste på, vedr. installation af de ældre programmer.
Jeg har selv Windows 7, og jeg har et program til fremstilling af CD/DVD etiketter samt omslag osv. Dette program kom frem omkring år 2000, og det virker fint sammen med Windows 7.Der er dog et par små tricks man skal benytte ved installationen, men når først programmet er installeret kører det bare :-) Det er ikke en gang nødvendigt at stille Windows 7 om til tilstand for tidligere Windows udgaver (Win 98, Win ME, Win 2000, XP eller Vista.
Efter fiaskoen med Vista, mandede Microsoft sig op, mht. kompatibilitet med ældre programmer.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
24. juni 2018 - 17:32 #7
Mangler at tilføje at du skal have en Windows 98 installations cd eller ISO for at installere Windows 98 som virtuel maskine. Det må kunne skaffes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. juni 2018 - 18:51 #8
Avatar billede posten Ekspert
24. juni 2018 - 18:55 #9
de 2 spil har jeg set køre på en vista maskine !! har du prøvet at ligge skiven på nogen af de windows computere du har den BURDE  ku starte spillet
ellers skriv hvad fejl der kommer på skærmen
Avatar billede annamayatr Praktikant
24. juni 2018 - 23:28 #10
Hej igen.
Jeg har nu fået det installeret på min Asus bærbar med windows 10. Jeg har været inde og ændre kompatilibetstilstanden til windows 98 ved alle som ender på ".exe". Når jeg så trykker på spillet kommer det frem som normalt og når jeg så vil trykke "start spil" dukker der et pop-up vindue frem hvor der står følgende

"Kernel32 call does not point into KERNEL32.dll. Virus or incompatible Systemanalyzer detected! (#3000)"

hvad gør jeg så nu? og tak for alle svarene!
Avatar billede nopsen Ekspert
24. juni 2018 - 23:47 #11
du skal kun ændre komp tilst på den exe fil som starter spillet, typisk "spilletsnavn".exe
Avatar billede nopsen Ekspert
24. juni 2018 - 23:48 #12
og så umiddelbart dobbeltklikke på samme for at starte spillet.
Avatar billede annamayatr Praktikant
25. juni 2018 - 14:29 #13
Der er ikke en fil som hedder selve spillets navn, men kun "Dvd-rw-drev(E:) MM4DK" når jeg vil have noget med filen at gøre. Hvis jeg gør det på dette kommer der ikke noget op omkring kompatilibetstilstand. Er der andet jeg kan gøre?
Avatar billede nopsen Ekspert
25. juni 2018 - 17:53 #14
jeg har ikke andre forslag
Avatar billede ecaspar Mester
26. juni 2018 - 14:14 #15
Lav en virtuel maskine  win 98 -  hvis den nye win10 maskine er 64 bit er det med sikkerhed held hvis et så gammelt 32 bit spil kan køre på den.
Oracles virtual box er også et godt bud  - man kan endda være heldig at finde et færdigt image som så importeres.
Eller som foreslået - dos box.
Tror ikke der er nogen genvej til så gamle spil - det er sjældent nok at sætte et par flueben