24. juni 2018 - 17:45 Der er 22 kommentarer

Den eksterne harddisk kommer ikke frem?

Hej.

Det skal lige siges, at jeg er rimelig grøn til computere, så alt for avancerede svar vil måske ikke gavne :/

Sagen er den, at jeg har en ekstern harddisk (WD Elements), som jeg pludselig ikke kan finde mere. Når jeg tilslutter den til min pc (Thinkpad), så kan jeg høre en lyd (ligesom når man tilslutter noget), og så kommer ikonet i venstre hjørne op, hvor man kan trykke 'sikker fjernelse...' Der sker dog ikke mere end det. Jeg kan ikke se den i Denne Computer, men kan se den i enhedshåndtering.

Hvad kan jeg gøre herfra? Jeg er bange for, at den måske er blevet hevet ud af en af mine børn, uden at den var fjernet korrekt. Kan det have gjort det?

Håber, at en af jer kan hjælpe. Hvis ikke, så vil jeg rigtig gerne have henvisning til nogen (fysisk) som kan kigge på den. Dens indhold betyder rigtig meget, da der er billeder af børnene mange år tilbage, som ikke ligger andre steder. Det skal helst derfor kun være nogen, som I kan stå inde for har den fornødne ekspertise.

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen
Stephanie
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2018 - 18:00 #1
Ja ved pludselig afbrydelse kan der ske det, at disken mister en lille partitionstabel, som Windows skal bruge for at se den. Den kan dog ofte genskabes.
Men det kan også bare være, at disken har mistet sit drevbogstav.
Prøv at taste Windowstasten+X og der vælger du Diskhåndtering. Der skulle du gerne kunne se disken og om den har et drevbogstav
Hvis den ikke har, så højreklik på den, og giv det et.
Man bør ALTID have backup, også selv om disken var købt i går.
Og backup er ikke at have sine data på en anden disk, men at have dem på 2 forskellige diske.
24. juni 2018 - 18:10 #2
Ja, det har jeg indset nu :/ Skal under alle omstændigheder til at gemme det mange steder fremover.

Når jeg gør, som du siger, så kommer der en boks frem, hvor der står 'Initialiser disk'. Så er der et flueben ud for en der hedder 'Disk 1', og så står der noget med MBR og GPT, hvor den er krydset af i MBR.
24. juni 2018 - 18:13 #3
Kan man lægge billeder ind i denne tråd?
24. juni 2018 - 18:16 #4
Der står Disk 1
Ukendt

Ikke initialiseret.

Jeg kan kun se den nederst, men ikke på listen ovenfor under Diskenhed
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2018 - 18:23 #5
GPT og MBR er to forskellige måder at formatere windows på. Windows skal være formateret for at kunne benyttes. GTP er en nyere metode, så hvis din  er lidt ældre, er det formodentlig MBR.
Du skal ikke initialisere disken, for så mister du dine data. Det kan lade sig gøre, men jeg ved ikke umiddelbart hvordan man gør. Vi må have en bruger på banen som ved noget om det. Ellers må  jeg læse om det på nettet.
Det kan også være, at det er bedst, at bruge et Recovery program, til at finde dine data, før nogen anden handling.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2018 - 18:25 #6
Ja men ikke gennem Eksperten. Prøv dette link. https://picee.dk/
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2018 - 18:26 #7
Ps. når billedet er lagt ind på nettet, får du et link, som du så kan vise her.
24. juni 2018 - 18:28 #8
Hvordan bruger jeg et Recovery program? Et bestemt, du kan anbefale? Så skal jeg vel også have fat i en anden enhed, som jeg kan lægge det over på, for der er umuligt plads på min pc.
24. juni 2018 - 18:29 #9
Nu trykkede jeg på noget, hvor der så kommer en boks, hvor der står 'Alvorlig hardwarefejl ved enheden...' eller noget i den stil. Det lyder ikke godt :/
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2018 - 18:39 #10
Jeg fandt det her på nettet, men vent med at bruge det til vi er blevet klogere på problemet. https://www.easeus.com/resource/will-initializing-disk-format-it.html

Pandora har et godt ry https://www.pandorarecovery.com/

Alvorlig hardwarefejl ved enheden, nej det lyder bestemt ikke godt.
Står disken og giver klik-lyde?
24. juni 2018 - 18:42 #11
Okay, jeg afventer lige. Googlede lige Recovery Program, og der er godt nok en del.

Nej, jeg synes ikke, at den giver nogen lyd fra sig. Der er lys i den. Man kan høre, når den sættes til, at den lige som 'går i gang', men ellers er den stille.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. juni 2018 - 18:42 #12
Før du gør noget så prøv harddisken på et par andre computere
24. juni 2018 - 18:43 #13
Jeg har prøvet den på én anden. Samme mærke som min egen.

Skal jeg prøve på en anden også?
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2018 - 18:48 #14
Det kan jo ikke skade, men prøv at skifte kablet.
Hvis din computer er en stationær, så sæt problem disken direkte til, så den kører sammen med den disk, som sidder i i forvejen.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. juni 2018 - 18:52 #15
Ja prøv den på en stationær pc helst i de usb stik som sidder bag på maskinen så der er fuld strømstyrke på. Det er langt fa sikkert at det virker, men bør prøves først
24. juni 2018 - 18:52 #16
Jeg er lidt grøn på det her område. Når du siger, at jeg skal skifte kablet, er det så fordi, at jeg skal prøve at sætte et nyt kabel i, og se om det måske er kablet, som har en fejl? Og når du siger, at jeg skal sætte disken direkte til, hvordan gør jeg så det?
24. juni 2018 - 18:54 #17
Okay, det vil jeg prøve i morgen.

Tak for hjælpen. Jeg vender tilbage, hvis det ikke lykkedes.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. juni 2018 - 18:55 #18
Du kan ikke sætte den "direkte" til, så skal den monteres ud af æsken. Det bør være sidste udvej.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2018 - 19:03 #19
Ja jeg mener det kabel, som går fra den eksterne til en USB indgang.

#18 ja det er rigtig, at disken skal ud af kassen, og den skal måske brækkes op fordi, de ofte er limet sammen, og det er et problem. Men man kan få en ny kasse billigt.
Avatar billede Slettet bruger
24. juni 2018 - 19:08 #20
Ps. Vend også tilbage hvis det lykkes, så vi kan drage erfaring af det her på E.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. juni 2018 - 00:20 #21
Jeg undrer mig over, at man nu begynder at mistænke kablet for at være defekt ud fra de fejl, som hun har beskrevet. Disken kan ses, men fremstår som ikke initialiseret m.m. En fejl jeg har set på flere harddiske - men aldrig hvor det har været en fejl på et kabel. Alt tyder på at det er på selve disken, at der er et problem. Med de fejl som er oplyst, er det i mine øjne særdeles betænkeligt/farligt at forsøge at vejlede en  om brug af div. programmer, hvis ikke man har helt styr på, hvordan det fungerer. Så skal man søge en ven/bekendt som er mere inde i sagerne, eller bide i det sure æble og opsøge eksperter (som kan være ret dyre). Men det skal jo holdes op mod, hvor vigtigt det er at redde filerne. Hvis du bor i nærheden af 4800 vil jeg gerne kigge på den og evt. vejlede dig om, hvordan jeg evt. tror, at du vil kunne redde filerne.  Lige her og nu er det vigtigste, at der ikke bliver skrevet noget på disken, idet det normalt bare fører til, at data bliver endnu mere ødelagt og derved sværere at redde ud.
Avatar billede mort1 Ekspert
25. juni 2018 - 12:36 #22
#3 - Du kan lægge billeder ind ved hjælp af: imgBB - https://ibb.co/hOP2Eo