Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
26. juni 2018 - 12:22 Der er 6 kommentarer

Send email fra DOS / Powershell

Hej.

Jeg ønsker at sende en mail fra DOS og har set her, at det skulle virke fra Powershell:

https://www.howtogeek.com/120011/stupid-geek-tricks-how-to-send-email-from-the-command-line-in-windows-without-extra-software/

Det går så ikke så godt, når jeg sender:

Exception calling "Send" with "4" argument(s): "SMTP-serveren kræver en sikker forbindelse, eller klienten var ikke god
kendt. Serversvaret var: 5.5.1 Authentication Required. Learn more at"
At line:1 char:1
+ $SMTPClient.Send($EmailFrom, $EmailTo, $Subject, $Body)
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : NotSpecified: (:) [], MethodInvocationException
    + FullyQualifiedErrorId : SmtpException

Hvad gør jeg? Jeg ved ikke liiiii, hvordan jeg får en sikker forbindelse, hvis det var dét? ELLER (!) hvordan får jeg godkendt klienten? Jeg har dobbelttjekket password, så det er ikke dér, problemet ligger.
Avatar billede KHN Guru
26. juni 2018 - 13:57 #1
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
26. juni 2018 - 18:03 #2
Nice try, men den gav sq samme meddelelse..
Avatar billede garrett Seniormester
28. juni 2018 - 12:51 #3
Har du en linie i dit script hvor du angiver dine Gmail credentials(username/password)?
Prøv evt. at poste hele dit script(uden username/password værdierne)
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
28. juni 2018 - 21:00 #4
Jeg har dette:

PS C:\Users\KirkegaardLive> $EmailFrom = "joergen.kirkegaard.eu@gmail.com"
PS C:\Users\KirkegaardLive> $EmailTo = "joergen.kirkegaard@staticdata.com"
PS C:\Users\KirkegaardLive> $Subject = "MySubject"
PS C:\Users\KirkegaardLive> $Body = "MyBody"
PS C:\Users\KirkegaardLive> $SMTPServer = "smtp.gmail.com"
PS C:\Users\KirkegaardLive> $SMTPClient = New-Object Net.Mail.SmtpClient($SmtpServer, 587)
PS C:\Users\KirkegaardLive> $SMTPClient.Credentials = New-Object System.Net.NetworkCredential ("joergen.kirkegaard.eu@gm
ail.com", "xxxx")
PS C:\Users\KirkegaardLive> $SMTPClient.Send($EmailFrom, $EmailTo, $Subject, $Body)
Exception calling "Send" with "4" argument(s): "SMTP-serveren kræver en sikker forbindelse, eller klienten var ikke god
kendt. Serversvaret var: 5.7.0 Must issue a STARTTLS command first. r21-v6sm199857lja.92 - gsmtp"
At line:1 char:1
+ $SMTPClient.Send($EmailFrom, $EmailTo, $Subject, $Body)
+ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    + CategoryInfo          : NotSpecified: (:) [], MethodInvocationException
    + FullyQualifiedErrorId : SmtpException

PS C:\Users\KirkegaardLive>

Jeg får nøjagtig samme svar, hvis jeg sletter linjen med Creds. Jeg tror, at det er noget med rettigheder, så jeg må nok finde en anden løsning.
Avatar billede KHN Guru
30. juni 2018 - 19:21 #5
Har du Tillad mindre sikre apps slået til eller fra i din g-mail konto?
Hvis, Tillad mindre sikre apps er slået til - så skal du slå det fra.

Se punkt 3 i dette link: https://support.maguru.dk/article/139-crm-e-mail-opsaetning-gmail for at se hvordan du gør.

Håber det afhjælper problemet.
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
05. juli 2018 - 14:31 #6
'gmail' var bare et eksempel, men point taken: Det er et spørgsmål om indstillinger.... Kan du få det til at virke? Jeg moser videre efter ferien.