Avatar billede jangeisler Novice
27. juni 2018 - 22:10 Der er 4 kommentarer

Hvad skal jeg bruge for at lave en "svævende værktøjskasse"?

Hej :)
Jeg er helt ny herinde, og er ret ny til programmering i VB / VBA og i det hele taget.

Til brug på mit arbejde kunne jeg godt tænke mig at lave en "svævende" værktøjskasse, enten i Word eller Excel. Jeg tænker, at layoutet skal være 2 kombinationsbokse og 1 knap.

Den første kombinationsboks skal være kategori - herunder f.eks.:
- "åben eksternt program/hjemmeside/mappe"
- kopiér tekst fra eksternt word dokument
- vejledninger
- evt.

Den næste kombinationsboks skal så have indhold ud fra kontekst i den første, f.eks.
- diverse programmer, hjemmesider, mapper
- beskrivelse af tekst der kan kopieres
- konkrete vejledninger

Ved tryk på knappen "OK", skal værktøjskassen så sætte noget i værk, ud fra de valgte parametre i kombinationsboksene.

Hvis ikke det er for besværligt, kunne kombinationsboksene hente filnavnene fra en mappe, så jeg ikke manuelt skal ind og tilføje noget.

Jeg tænker mig, at værktøjskassen kunne være placeret øverst på skærmen i midten, og ikke fylde ret meget i højden, og meget gerne et enkelt låst vindue uden værktøjslinjer, statuslinjer osv. Vil dette kunne lade sig gøre, eller bør det programmeres i Visual Studio?

-Jan
Avatar billede jangeisler Novice
27. juni 2018 - 22:11 #1
Mit spørgsmål går på:
Hvilke basis funktioner skal jeg bruge for at kunne lave ovenstående?
Avatar billede supertekst Ekspert
27. juni 2018 - 23:43 #2
Hej
Velkommen til.

En mulighed er konstruere en dialogboks i VBA, hvori de enkelte værktøjer placeres.
Det kunne være en start.
Avatar billede jangeisler Novice
28. juni 2018 - 00:12 #3
Mange tak :)
Jeg tror at jeg er nået lidt længere i planlægningen.
Jeg kunne godt tænke mig:

Combobox1 : viser en liste over skabeloner (*.docx) et bestemt sted på computeren. Ved tryk på "ok" ved Combobox1 kopieres indholdet fra skabelonen til udklipsholder. Det ville gøre den redigérbar ved at tilføje, rette og slette skabeloner.

Combobox2 : viser en liste over genveje (hjemmesider, mapper, dokumenter, osv) fra et andet sted på computeren. Ved tryk på "ok" ved Combobox2 åbnes et nyt vindue.

Kan dette lade sig gøre?
Avatar billede jangeisler Novice
28. juni 2018 - 02:16 #4
Det ville være en start, hvis jeg kunne finde ud af, hvordan man hentede mappe- og filnavne ind i en combobox....

Jeg har prøvet at søge, men alle resultater på google enten virker ikke eller er til en gammel version af Word / Excel. Jeg har Office 365