Avatar billede koburg Mester
29. juni 2018 - 19:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

4K videofil i Pinnacle 19.5

Mit kamera kan lave 4K filer og hvis jeg tager dem direkte på en USB og sætter den i vores 4K fjernsyn, så er der ingen problemer med mp4.

Men når jeg sætter det sammen til en længere video i Pinnacle 19.5 og laver en 4K video med følgende data:
Video: H264, 3840x4160, 22000 kits, 25 frames/sec,
Mpeg4 Ultra HD (4K)

Så siger det når jeg vil aflæse det i fjernsynet at det ikke er en korrekt fil, selv om den gerne afspiller Mpeg 4.

Jeg har afprøvet det på USB og extern harddisk, samme resultat.

Hvad kan problemet være?
Avatar billede eurositi Ekspert
29. juni 2018 - 22:57 #1
Det er en RIGTIG dum i´de at lave H.265 eller VP9 video om til H.264 video. Det fylder langt mere, fordi kompressionen er markant svagere. Du skal bare svejse bidderne sammen uden at omkode noget. H.265 og VP9 videoformaterne blev netop opfundet for at håndtere video i 4K opløsning. (Næste skud på stammen hedder AV1).

Hvis Pinnacle ikke understøtter dette, kan du bruge f.eks. MKVtoolnix (https://www.fosshub.com/MKVToolNix.html/mkvtoolnix-64-bit-24.0.0-setup.exe). Dit TV har næppe problemer med at afspille Matroska-filer, som dette program outputter.

Installér MKVtoolnix. Indlæs nu det første klip i rækken af klip, der skal sammensvejses. Højreklik nu på dette klip og vælg muligheden "Append". Markér alle de resterende videostumper, så de også er indlæst. Arrangér dem nu i den rigtige rækkefølge. Nu klikker du på Start Muxing. Programmet burde nu arbejde et halvt til et helt minut afhængigt af mængden (og filstørrelserne), men intet konverteres. Det eneste, programmet gør, er at sammenstykke videosegmenterne til ét. Det er derfor det går så hurtigt. Herefter vil der ligge en MKV-fil, som du kan afspille på dit TV.

Hvis du kender nogle ulykkelige ejere af et AppleTV eller andet grej, som ikke kan håndtere MKV-filer, kan du bruge Xmedia Recode til at skifte filformatet til MP4 - igen uden at omkode (konvertere) indholdet. Det eneste, det ændrer, er filformatet (også kaldet containeren).
Avatar billede koburg Mester
01. juli 2018 - 11:11 #2
Jeg afprøvede MKVtoolnix med begrænset succes. Af alle filer der lå der tog den kun den første og ikke dem der var Appended. Men den så fint ud på fjernsynet.

Men dette fratager mig jo muligheden for at redigere filerne, korte dem af, sætte transitions, tekster o.s.v.

Dernæst skete der det at programmet pludselig meldte "Runtime error" og det hjalp ikke at geninstallere.

Jeg kan ikke se om de filer der kommer fra kameraet er H264 eller H265, det kommer ikke frem i egenskaber.
Avatar billede eurositi Ekspert
02. juli 2018 - 00:25 #3
Jeg researchede lidt selv på, om der var en særlig teknisk udfordring i at joine videoklip i H.265 format... og dét er der. Det kan gøres, men det er mere langhåret, end jeg først troede: (Se evt. her: https://superuser.com/questions/1059245/ffmpeg-join-two-mp4-files-with-ffmpeg-on-command-line)

Dette burde være proceduren...
Download ffmpeg her: https://ffmpeg.zeranoe.com/builds/win64/static/ffmpeg-20180630-9f0077c-win64-static.zip
Udpak og kopiér alle ffmpeg programfilerne til en mappe på C-drevet, f.eks. C:\mineklip.
Læg alle dine videoer i mappen og opret også i samme mappe en TXT-fil med en liste med alle dine videoklip inklusiv deres fulde sti, f.eks.:
file 'C:\mineklip\01.mp4'
file 'C:\mineklip\02.mp4'
file 'C:\mineklip\03.mp4'
(osv.)
Og gem den med filnavnet mineklip.txt
Åbn kommandoprompt (administratortilstand) ved at højreklikke på Windows-ikonet og vælge muligheden.
Skriv: cd\mineklip
Skriv ffmpeg -safe 0 -f concat -i mineklip.txt -c copy minfilm.mp4

... Prøv evt. først med to klip. Hvis det virker, har du fundet en lidt omstændelig men teknisk set perfekt løsning.
Avatar billede koburg Mester
02. juli 2018 - 09:29 #4
Foreløbig har jeg skippet Pinnacle programmet og downloaded et open source program til video redigering som hedder "Open shot video editor".

Dette gør at den laver en video som der kan redigeres i, den er så H264 og fylder en del. Den kører perfekt fra en 3.0 USB. Jeg har afprøvet at have samme fil i min tablet og brugt Allcast til Chromecast, men der hakker det, mens videoer af normal HD kører perfekt.

Du har gjort et stort arbejde eurositi så jeg markerer dig som løsning.
Avatar billede eurositi Ekspert
02. juli 2018 - 11:19 #5
Takker. Jeg vil selv teste mit forslag på et par H.265 klip snarest muligt.