Avatar billede torupe Novice
02. juli 2018 - 07:17 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

linus/obundo

I 2014  købte jeg en ny pc af mærket MSI allinone. med system W7. -  Efter anmodning opdaterede jeg til W10, og så gik det hel galt. Pc'en blev meget langsom ja gik nærmest i 'sort'.
I 2016 fik jeg derfor installeret LINUS/UBONDO af et firma ved navn BORNDATA fra Hasle på Bornholm. - Firmaet eksisterer desværre ikke længere.
Mit problem er nu, at jeg ikke kan opdatere systemet, da jeg ikke kender koden.
Er her hjælp at hente? - Til orientering er jeg pensionist og bestemt ingen NØRD.
Jeg overvejer at investere i en hel ny pc med system w10 - er det tilrådeligt
Avatar billede INK Ekspert
02. juli 2018 - 09:51 #1
Nu skriver du ikke hvilken model og hvilken hardware din PC har, men umiddelbart lyder det mærkeligt, at en PC fra 2014 ikke kan køre Windows 10.
Hvis du har reddet alle dine filer ud på ekstern harddisk eller usb-pinde, så kan man selvfølgelig reinstallere enten Linux/Ubuntu eller Windows10. Du skal have lavet et usb-stik med styresystemet og så installere fra denne.
Hvis du ikke selv er en ørn til dette, så skal du nok finde en hjælper. Desværre har Ældresagens IT Café på Bornholm ferielukket til september. Du kunne selvfølgelig prøve at ringe og høre om en kop kaffe (og/eller en flaske rødvin kunne lokke?) 😀

Hvad bruger du PC'en til? Er det kun mails og lidt surf på internettet m.m. så kunne du jo også overveje en tablet (iPad).
Avatar billede mort1 Ekspert
02. juli 2018 - 10:13 #2
Ubuntu er et glimrende styresystem, men efterhånden kræver flere Linux systemer, heriblandt de nye Ubuntu versioner, stort set lige så meget RAM som W 10 - men der findes Linux systemer, der kræver mindre RAM f.eks. Linux Mint.
Når din maskine i 2014 har kørt W7, så kan den også køre W10, som faktisk skulle være mindre RAM krævende end W7. Så giv W10, eller Linux (Mint), endnu en chance inden du investerer i en ny maskine - Se om du ikke kender en der er lidt nørdet på området, alternativet til ÆldreSagen kunne sagtens være et yngre menneske, f.eks. "naboens søn", mange yngre og unge har godt styr på de sager.
Avatar billede acore Ekspert
02. juli 2018 - 10:21 #3
Firmaet har stadig deres hjemmeside og er ifølge cvr ikke lukket.

Du kunne prøve at kontakte dem via den side eller gå til ejeren. Måske han kan oplyse koden.
Avatar billede torupe Novice
02. juli 2018 - 12:06 #4
Til orientering har jeg kontaktet firmaet, men fik den besked, at man ikke gemmer koder. Systemet kan muligvis gendannes, men det er omfattende, -Indehaveren Søren ? har fået job i Ocean Prawn i Nexø, og er tilsyneladende ikke indstillet på at hjælpe.
Avatar billede torupe Novice
02. juli 2018 - 12:32 #5
Tak for svarene. - Jeg har flygtigt kontaktet ældresagen her på øen, men jeg fornemmer, at det er lidt rigelig ulejlighed.
Jeg har intet imod at betale for seriøs hjælp, men har lidt dårlig erfaring fra et par firmaer.
Som tidligere nævnt er jeg en gammel gut på 78 år, og ikke længere så kvik til mange ting. Jeg har tidligere været frivillig med underviser i pc billedbehandling på det lokale aktivitetscenter her i Rønne, men nu bruger jeg bare pc'en til mails og andet tant og fjas.
Avatar billede jk45 Forsker
19. august 2018 - 07:20 #6
Ved ikke om du har fået det løst men koden du skal bruge er din normale brugerkode som du bruger efter pause skærm og evt som login når du starter