Avatar billede Mathias Juniormester
02. juli 2018 - 18:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke få mit Grafikkort ud.

Hey Computerwolrd jeg har anskaffet mig et nyt grafikkort da der var problemer med det gamle.
Jeg har aldrig udskiftet et grafikort før så jeg søger på internettet for at få noget hjælp, guidesne siger alle sammen

Tag cablerne ud af grafikkortet

skru skruerne af

tryk på låsen imens man tager grafikkortet op

mit problem er at jeg tror min ''lås'' har sat sig fast ( tror jeg) og jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.

mit motherboad er intel i7 3770
min gpu er nvidia 780 gtx
Avatar billede mort1 Ekspert
02. juli 2018 - 18:20 #1
Låsen er sædvanligvis en plasticdims, som går ind i et hak i kanten af kortet, i den modsatte ende af hvor skruerne sidder - låsen bør ikke kunne sidde fast.
Kig godt på det nye grafikkort, så kan du nok fornemme hvad det er du er "oppe imod", og prøv så igen
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juli 2018 - 18:32 #2
google billeder af "pci-e slot lock" og se efter på dit motherboard.
Avatar billede Mathias Juniormester
02. juli 2018 - 19:05 #3
Hej jeg har kigget på mit grafikkort og det som låsen skal holde fat i ligner bunden af et L, jeg har også kigget på google efter '' pci-e slot lock'' det ligner lidt en ''butterfly lock'' men der er kun 1 af de ting som man skal trykke på fremme ( ihvertflad af hvad jeg kan se ).

Kan den anden side af låsen gemme sig under mit nuværende grafikkort?
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juli 2018 - 19:10 #4
Avatar billede Mathias Juniormester
02. juli 2018 - 19:28 #5
er bange for at skade mit motherboard hvis jeg trykker hårdere end jeg gør nu :/

er der noget andet jeg kan gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juli 2018 - 19:44 #6
Det er ikke så meget 'hårdt' men dimsen skal bagud de 2-3 mm, så kortet kan komme fri af låsen i hakket.
Avatar billede Mathias Juniormester
02. juli 2018 - 20:10 #7
Jeg har prøvet at skubbe den ned, mod fronten af pcen, begge dele samtidig  men den rykker sig ikke spor.

har også prøvet alle andre veje kan bare ikke se hvorfor den ikke ville
Avatar billede ErikHg Ekspert
02. juli 2018 - 20:40 #8
Kan du tage et billede, så vil man måske bedre kunne hjælpe dig.

Du kan tag et foto, med din telefon, overføre det til en pc, hvis du altså har en anden, og derefter downloade dette program:

https://da.imgbb.com/

Derved kan du uploade billedet som et link du kan sætte ind  her.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. juli 2018 - 20:59 #9
Nogle steder skal den lidt op bag kortet og så bagud (dvs væk fra den ende af kortet, der skrues fast)
Avatar billede milter Ekspert
02. juli 2018 - 21:06 #10
Der findes forskellige former for låsemekanismer, nogle skal trækkes ud og holdes ude, nogle skal drejes fra "Låst" til "Åben". Er du sikker på, at du ikke med alle dine forsøg er kommet til at tro, at "Åben" er "Lukket" og omvendt? Normalt vil en fast rykken opad med et par fingre om kortet skiftevis i hver ende få det ud, hvis altså låsen er åben. Start med den ende, som vender mod bagsiden af computeren.

Hvis du kan fortælle os det nøjagtige fabrikat og modelnummer på grafikkortet, bliver det nok lettere for os at finde ud af, hvilken form for låsemekanisme, du slås med  :-)
Avatar billede Mathias Juniormester
02. juli 2018 - 21:45 #11
Hej alle sammen mange tak for hjælpen, det er blevet udskiftet min far kom til undsætning og gjorde det i første forsøg, som jeg stadig ikke forstår.