Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. juli 2018 - 09:42 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Slå "Dvale" (Sleep, Hibernate) fra Linux Mint 19. MATE

Dvale ... Sleep ... Hibernation ...
Bruger I det ?
*
Jeg tænder og slukker - har vist, aldrig brugt det ...
*
Men hvad er fordelen ved det ?
*
Og, når man ikke bruger det, kan man slå det fra ?
*
Hvordan ?
*
Jeg har Linux Mint 19, MATE
*
God Onsdag til jer, derude ...
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2018 - 09:45 #1
når du er i dvale, er der jo strøm på, og det betyder at du kan have ugemte dokumenter åbne, som bare ligger og venter.

sådanset er det bare en funktion for dovne folk, der ikke gider slukke deres computer :)
Avatar billede MADOlsen Forsker
04. juli 2018 - 10:15 #2
#1 Når computeren er i dvale (hibernate), er der vel, i modsætning til når den slumre-tilstand (sleep), ikke strøm på?
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. juli 2018 - 10:15 #3
T*A*K, sidwave
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2018 - 10:56 #4
#2, dvale = windows kører men "sover" (dine apps lever)
Avatar billede MADOlsen Forsker
04. juli 2018 - 11:00 #5
#4 Men indholdet af hukommelsen gemmes jo på harddisken, hvorefter strømmen kan afbrydes :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2018 - 12:14 #6
Dvale gemmes som en session på disken og computer boote på denne session. I sleep er der strøm på ram så session er kærede på disse. Skærm og hud slukkes.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2018 - 12:15 #7
I dvale er der ikke strøm på pc.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2018 - 12:18 #8
De to funktioner giver en hurtigere start af computeren. Men bruger man ssd diske er de ikke nødvendige. Hvordan man deaktivere dvale på Linux ved jeg ikke lige men jeg vil mene det er en kommando i terminal vinduet der skal bruges. Det vil frigive en smule plads på disken
Avatar billede MADOlsen Forsker
04. juli 2018 - 12:40 #9
De to funktioner giver en hurtigere start af computeren. Men bruger man ssd diske er de ikke nødvendige

#8 Jeg bruger dem nu heller ikke pga. den hurtige opstartstid, men fordi jeg så er fri for at lukke alle mine programmet ned til fyraften :-)
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. juli 2018 - 13:29 #10
Jeg siger  = = =  T*A*K til ALLE for Info ...

Tja - der "sker vel ingenting" ved at beholde funktionerne -
- Selv om man ikke bruger dem ?
Jeg tænder og slukker - Hver gang ...
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2018 - 14:07 #11
Hvis du bruger ssd så er der ikke meget at hente på tid til opstart
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. juli 2018 - 14:26 #12
Åh - Jeg ved ikke, hvad ssd er ......220661 ...
*
Jeg har en lille Stationær PC
*
CQ-2100SC (2GB Ram)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2018 - 15:59 #13
#12 Det er en almindelig harddisk på 160 gb der er i den.
En ssd er en disk der er opbygget med en form for hukommelses "kort" i stedet for de roterende plader der er i en almindelig harddisk som du har.
Har du plads på disken burde du få en hurtigere opstrtart fra dvale.
Du kan jo prøve hvor meget tid forskel der er.
Slumre ville jeg ikke bruge til længere pause da der forbruges strøm.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. juli 2018 - 16:14 #15
Tak - Ja, men der er ikke installeret noget særligt. Ud over selve Linux Mint. Systemet ...
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juli 2018 - 16:17 #16
Ok.
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
04. juli 2018 - 21:10 #17
Tak til jer A*L*L*E