Avatar billede knjdk Novice
11. juli 2018 - 14:33 Der er 14 kommentarer

Maksimal størrelse på pst-fil i Microsoft Outlook?

Jeg skrev for et par uger siden om overflytning af mails fra Outlook Express 6 til Windows Live Mail 2011. Jeg blev anbefalet i stedet at benytte Mozilla Thunderbird, da Windows Live Mail ikke længere er supporteret. Jeg har derfor fravalgt Windows Live Mail, men vil i stedet gerne benytte Microsoft Outlook som mailklient.

Jeg har på den computer, som Outlook Express er installeret på, fået installeret Outlook 2010, således at det er blevet muligt at eksportere fra Outlook Express til Microsoft Outlook (det fungerede ikke med Outlook 2000). Der er imidlertid det problem, at pst-filer maksimalt må fylde 1,933 GB, hvor mit mailarkiv af dbx-filer fylder 18,4 GB, hvilket jeg ikke er interesseret i at slette i, så jeg kan kun eksportere en lille del (dvs., at alle mapper og undermapper eksporteres, men at de fleste er tomme).

Hvordan løser jeg det? Kan det eksporteres i mindre bidder til flere pst-filer, eller kan man kun have én pst-fil? Kan jeg evt. bruge ost-filer, som må fylde 50 GB, og hvordan gør jeg så det? Noget helt tredje?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juli 2018 - 14:46 #1
PST og OST filer er i grove træk identiske, og har samme størrelsesbegrænsninger.

For 2010 er den på 50GB: https://support.microsoft.com/en-ca/help/982577/the-file-size-limits-of-pst-and-ost-files-are-larger-in-outlook-2010-a

....FORUDSAT at dit OS (Windows) og filsystem tillader det - eks FAT32 har jo en 4GB filstørrelses begrænsning.

Så det kræver at du kører filsystemet NTFS. Men så skulle der ikke være problemer.

Alternativt kan du sagtens kører med flere PST filer - hvordan du så bedst konverterer, er jeg usikker på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. juli 2018 - 14:47 #2
...Og lige en afklaring - PST filer er selve datafilen, når dit primære mail-arkiv ligger på din PC.
OST filer er et "offline" lager af din data, når dit primære mail-arkiv ligger på en server (Exchange). Du kan ikke bare bruge OST filer...
Avatar billede knjdk Novice
11. juli 2018 - 15:42 #3
Jeg kender intet til filsystemer eller hvordan man kan se, hvad man kører eller evt. opgraderer det. På den gamle computer er operativsystemet Windows XP, så jeg kunne forestille mig, at det i sig selv sætter nogle begrænsninger.

På dit link står, at pst- og ost-filer kan være 50 GB. På https://support.microsoft.com/da-dk/help/832925/how-to-configure-the-size-limit-for-both-pst-and-ost-files-in-outlook er angivet en størrelse på 1,933 GB for MaxFileSize, hvor man ikke kan forhøje værdien i registreringsdatabasen – det er tydeligvis det, jeg løber ind i, da min pst-fil blev på 1.932.433 KB ud af 18,4 GB data. Der er så angivet, at MaxLargeFileSize kan være 50 GB, men jeg har ingen ide om, hvordan jeg kommer til at kunne benytte det.

Hele mit mailarkiv ligger på min PC. Jeg har ikke ”gemt en kopi” på mailserveren hos ISPen.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2018 - 16:45 #4
Jeg synes at huske, at outlook har et sted i indstillinger, hvor man kan vælge stor størrelse for pst-filen hvorefter den kan mere end 2gb - meh jeg har været på thunderbird i mange år, så se selv efter
Avatar billede knjdk Novice
11. juli 2018 - 18:13 #5
Jeg har kigget gennem indstillinger og hjælp i Outlook, men jeg kan intet finde om, at jeg selv kan indstille størrelsen på pst-filen i Outlook 2010. Er der nogen der måtte kende til placering af en sådan indstilling?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2018 - 18:44 #6
Hvis din xp og anden pc skal holde sig synkroniseret, så er det xp'en, der er problemet. Harddisk skal rettes fra FAT til NTFS for at skaffe plads - eller bedre - skrot xp'en. Det er tudsegammel og ikke opdateret i årevis - det er farligt at have den kørende med dine mail. Drop xp, og tro på, at imap-mails i sig selv er nok til at du har en backup online.
Avatar billede knjdk Novice
11. juli 2018 - 19:23 #7
XP’en har af sikkerhedsmæssige årsager ikke brugt en browser i årevis, og trænger ganske rigtigt til at blive skrottet. Jeg vil derfor gerne have mit mailarkiv ud på en nyere PC – de to maskiner skal ikke synkroniseres. Som beskrevet ovenfor giver eksporten nogle problemer, som jeg ønsker løst. Hvordan jeg ønsker en backup, er bestemt et relevant problem, som jeg kigger på, når eksporten er lykkedes.

Uden at have det mindste indblik i harddiske og filsystemer må jeg så spørge, om harddisken mon kan rettes til NTSF, og om det vil være relevant for, at eksporten kan lykkes?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juli 2018 - 20:20 #8
jeg ville hellere installere thunderbird, og lade den importere data fra outlook. Når det er på plads, så backup af thunderbird til usb med mozbackup, og du kan indlæse det på anden pc med mozbackup igen til en ny thunderbird der.
Thunderbird har den fordel, at den ikke er afhængig af microsofts luner mht email og win-versioner - den virker bare.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juli 2018 - 08:05 #9
Først og fremmest skal du finde ud af om du virkelig kører FAT32 på din gamle XP - højreklik på C: drevet og vælg egenskaber. Her skulle det stå.

Se evt. https://www.howtogeek.com/58953/how-to-convert-a-hard-drive-or-flash-drive-from-fat32-to-ntfs-format/ hvor du også får at vide hvordan du kan konvertere til NTFS.

Men vær klar over at det er al data på disken der skal rykkes rundt på - og det indebærer altså en risiko.

På dit link, ligger jo også vejledningen til hvordan du i registreringsdatabasen retter et par nøgler eller 3, så maks filstørrelsen ændres - har du prøvet dem? - det lyder som om det er det der skal til (samtidig med at du skal køre NTFS som filsystem)
Avatar billede knjdk Novice
12. juli 2018 - 18:02 #10
Det er faktisk NFTS.

Jeg har prøvet at rette nøgler i registreringsdatabasen. Jeg kan maksimalt indtaste værdien 9.999.999.999 byte. I mit link står dog også, at såfremt man indtaster en værdi større end 2 GB, så ignoreres den indtastede værdi.

Jeg har oprettet en ny pst-fil med noget andet indhold på små 2 GB, fordi jeg ville prøve at importere mere til Outlook 2010. Outlook vil dog ikke åbne filen, uden at jeg indtaster adgangskoden, hvilket jeg ikke har haft mulighed for at oprette, da jeg lavede filen. Hvad gør man lige der?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juli 2018 - 09:04 #11
Et sidste forsøg, baseret på dit link.

Lav en tekstfil i notepad - indsæt følgende:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Policies\Microsoft\Office\14.0\Outlook\PST]
"MaxFileSize"=dword:0000c800
"WarnFileSize"=dword:0000be00
"MaxLargeFileSize"=dword:7bb04400
"WarnLargeFileSize"=dword:74404400

Ovenstående linjer burde sætte de maks værdier der er tilladte.

Du skal gemme dem i tekstfilen, og gemme dem som en .reg (eks. pst.reg). Kør nu filen - så bliver værdierne sat ind i registreringsdatabasen det rigtige sted.

Og hvad det angår, er der en lille udfordring - i min udgave (af 2016) passer stien i registreringsdatabasen ikke, så hvis ovenstående ikke virker, så prøv i stedet følgende:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\14.0\Outlook\PST]
"MaxFileSize"=dword:0000c800
"WarnFileSize"=dword:0000be00
"MaxLargeFileSize"=dword:7bb04400
"WarnLargeFileSize"=dword:74404400

Det kan ske der er kommet en generel ændring via en opdatering, som ikke fremgår af artiklen.

Og så en sidste ting - når du opretter din PST fil, er det vigtigt at du IKKE opretter den som "ANSI". Du SKAL oprette som "Unicode", da ANSI er et ældre format, der kun understøtter de 2GB.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
13. juli 2018 - 09:05 #12
Og ang. adgangskoden - hvis ikke du havde muligheden for at sætte den under oprettelsen, kunne det være interessant at høre, hvordan du opretter PST filer - for så lyder det ikke som om det er gjort rigtigt.

Det kræver betalingsværktøjer, at hacke en PST fil.
Avatar billede knjdk Novice
17. juli 2018 - 21:24 #13
Jeg har rodet lidt videre med det søndag og mandag. Derfor delay.

Min PC har ikke villet køre reg-filen – fejlmeddelelse om noget med ”kun binær”. Jeg har derfor oprettet de fire registreringsdatabasenøgler manuelt på den sekundære placering som hexadecimale værdier, da placeringen på min PC også er ændret ift. Microsofts instruktioner.

Jeg opretter en pst-fil i OE under filer/eksporter/meddelelser. Jeg får kun mulighed for at vælge, om jeg vil eksportere alle mapper eller markerede mapper, så jeg kan hverken vælge filnavn, sti, adgangskode eller kodning. Hvordan anbefaler du, at jeg opretter en pst-fil?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. juli 2018 - 07:56 #14
Hvis du med OE mener Outlook Express, begynder det at dæmre... - programmet er jo dybt forældet, og vil med garanti kun kunne danne de gamle ANSI PST filer med 2GB begrænsningen. Det slog mig slet ikke, at du selvfølgelig bare bruger eksportfunktionen herfra...

Du skal i stedet i Outlook, og oprette data PST filen herfra, danne den som Unicode fil, og så må du se om Outlook Ekspress vil eksportere til en fil, der allerede er dannet, eller om filformatet er ukendt af OE.

Hvis ikke det er en mulighed, ville jeg helt droppe Outlook, og satse på Thunderbird i stedet, som Claes57 foreslår.
se evt. https://www.sysinfotools.com/blog/import-dbx-files-into-thunderbird/ - jeg har ikke læst selv læst den i detaljer, men den ser troværdig ud.