Avatar billede Anders Nielsen Praktikant
13. juli 2018 - 13:04 Der er 4 kommentarer

Auto åbne og lukke for intervaller

Hej alle,

Jeg skal have lavet noget automatisk kapacitetsstyring. Til at starte med skal jeg have bygget logikken i Excel. Men det driller mig lidt.

Jeg har i A1 time intervaller
08-09
09-10
etc.

I hvert interval har jeg åbnet for 50 ordre.

Udfordringen ligger nu i, at intet interval må blive for stort i forhold til sine "nabo intervaller"
Altså må jeg ikke sælge 25 ordre mellme 08-09 og kun 3 mellem 09-10. Men heller ikke omvendt.
Så alle intervallerne skal "kigge" både på intervallet før, og efter.

Jeg prøver at bygge en HVIS formel, men uden held.
Min tanke er
intervallet 08-09 må gerne blive 7 ordre større end det efterfølgende (09-10) interval.
intervallet 09-10 må max blive 4 ordre større end det forrige (08-09) inteval.

Resultatet af formlen skal blot være "åben" eller "luk"

Det mest optimale er, at den først kigger når noget er på 80% af interval kapaciteten. Altså 50. Men er dette ikke muligt, så kan det være med i min fase 2. :-)

Håber at nogen kan hjælpe. og at det giver mening :-)
Avatar billede finb Ekspert
14. juli 2018 - 10:33 #1
Datavalidering:
intervallet 08-09 <=  interval (09-10) +7
Datavalidering:
intervallet 09-10 <= interval (08-09) + 4
Avatar billede Anders Nielsen Praktikant
16. juli 2018 - 08:38 #2
Mange tak for dit svar. Men jeg forstår det desværre ikke helt...
Avatar billede finb Ekspert
16. juli 2018 - 09:25 #3
Gå ind i Data >> Datavalidering.

For cellen med intervallet 08-09 skriver du kriteriet
<= (Cellen med intervallet (09-10)) + 7

For cellen med intervallet 09-10 skriver du kriteriet
<= (Cellen med intervallet (08-09)) + 4
Avatar billede Anders Nielsen Praktikant
16. juli 2018 - 11:01 #4
Jeg kan udmiddelbart ikke bruge datavalidering. Løsningen skal kunne integreres i andet system. En logisk formel er desværre derfor nødvendig.
Jeg er godt i gang med en "HVISER" formel. Men er ikke helt i mål. :-(