Avatar billede hrc Mester
13. juli 2018 - 13:27 Der er 6 kommentarer

Windows 10, explorer.exe

Jeg har et Win32-program. Det har fungeret fint indtil kunderne begynder at skifte til Windows 10. Med relativ jævne mellemrum vil programmet (og joblisten) nu flimre kraftigt 5-10 gange over ca. 5 sekunder, noget kunderne synes er en smule irriterende... Programmeringsmæssigt har jeg prøvet det meste, slået tråde fra, tjekket alle eks- og interne messages som programmet modtager og/eller sender internt. Jeg har lavet en skal med de basale komponenter på. Den kan jeg ikke få til at flimre.

På min Windows 10 udviklingsmaskine har der aldrig været flimren.

Med SysInternals' Process Monitor kan jeg nu se et mønster. Det lader til at omhandle explorer.exe (i c:\Windows), altså grænsefladen til Windows.

Når det flimrer, så foretager explorer.exe mellem 50 og 100 opslag til denne nøgle: HKCU\Software\Classes\CLSID\{56AD4C5D-B908-4F85-8FF1-7940C29B3BCF}. Denne nøgle findes ikke på nogen af maskinerne.

På min udviklingsmaskine er der jævnligt opslag dertil, men selvom jeg bruger denne maskine intensivt i forhold til min test (hvilket altid er sådan for en udvikler), så er det i faktor 1 til 20. I løbet af en time har jeg haft 90 forekomster, mens der har været ca. 2000 på testen. Der kan gå en hel formiddag uden noget, men så pludseligt eksplorere med gentagne flimrende sessioner.

Jeg har bemærket at explorer.exe fil-information på udviklingen er v. 10.0.17134.165, English (United States), mens testens version er 10.0.16299.492, Dansk (Danmark). Jeg tror ikke versionsnumrene er interessante, da problemet er ældre end begge filer, men måske har sproget en betydning.

Google mener at UID'et er noget der hedder "Windows Property Store", men det er det nærmeste jeg er kommet.

Jeg synes jeg har gjort alt og efterlyser input. På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2018 - 18:47 #1
Internet Exlporer 10 eller ældre bruges ikke længere.

Måske burde du installere IE 11, og her er linket:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/17621/internet-explorer-downloads
Opmærksomhed: Windows 8.1 og Windows 10 behøves dette ikke, da det vil have installere IE 11 version, og bliver nok opdateret via Windows Opdatering.

Men benytter du IE 10, vil jeg anbefale og trykke på Windos 7 og hente IE 11 browser fra linket.
Avatar billede claes57 Ekspert
13. juli 2018 - 19:17 #2
explorer.exe er så stifinder, og har ikke (ret meget) med IE at gøre.

Har du tjekket, om det kun sker på 64bit maskiner med hdd, og ikke sdd'er (svartider)? og sker det også på maskiner med ren 32-bit win?
Prøv evt at teste direkte på C:\Windows\System32\shell32.dll
Alternativet er at lave en 64bit version...
Avatar billede hrc Mester
26. juli 2018 - 12:35 #3
Hej Claes57. Ferieramt tråd, beklager reaktionstiden, men skal snart tjekke dit forslag, tak.

I øvrigt er der lidt forvirring mht. hvor Windows gemmer filerne. I System32 ligger faktisk 64-bit-filerne, mens 32'erne ligger i SysWOW64. Ikke skidesmart eller logisk, men ingen hos MS tænkte nok på den del, da Windows blev skrues sammen.
Avatar billede hrc Mester
26. juli 2018 - 12:41 #4
... desværre er en 64-bit version af mit program, ikke mulig. Det er heller ikke sikkert det gør nogen forskel. Programmet er i slutningen af sit livscykle og har, realistisk set, 2 år tilbage (hvis ikke jeg får styr på den flimren, så går det nok meget hurtigere at få kunderne til at skifte).

Desuden er der enkelte komponentpakker, der ikke er 64-bit kompatible
Avatar billede f-arn Guru
26. juli 2018 - 13:10 #5
Avatar billede hrc Mester
26. september 2018 - 13:45 #6
Tak for input. En opfølgning: Det lader kun til at være et problem på Enterprise-versionen af Windows 10. Professional kører uden flimren.