Avatar billede mr_jay Mester
15. juli 2018 - 18:47 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

standard sata ahci controller

Mit DVD drev er forsvundet fra oversigten i denne pc. Kan stadig se det i enhedshåndtering, men det virker ikke. Har prøvet at opdatere driveren, men windows fortæller, at den bedste driver allerede er installeret. Jeg har prøvet at fjerne enheden og genstarte også uden effekt. Har kørt sfc /scannow via kommandoprompt og der var ingen fejl. Er lidt på bar bund nu, hvordan jeg får rettet problemet . Nogle gode forslag?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juli 2018 - 20:24 #1
Kan du se den i Diskhåndteringen og har den et drevbogstav?
Avatar billede milter Ekspert
15. juli 2018 - 20:44 #2
Hvilken computer er den forsvundet fra, bærbar eller stationær? Kan du åbne drevet manuelt? Se vejledning herunder:

https://www.lifewire.com/fix-dvd-bd-cd-drive-that-wont-open-or-eject-2626113

Hvis det lykkes dig at åbne drevet, hvad sker der så, når du putter en skive i det og lukker det?
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 21:38 #3
dvd drev har en begrænset levetid.
jeg tror det er stået af..  et nyt koster 200 kr
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2018 - 22:24 #4
Kunne måske frygte at sidwave har ret.
Men inden du køber så prøv de forslag der kommer.
Prøv evt metode 4 og 5 her https://support.microsoft.com/da-dk/help/314060/your-cd-or-dvd-drive-is-not-recognized-by-windows-or-other-programs
Har du installeret noget virtuelt drev på pc der måske kan være skyld i at dvd drev er forsvundet?
Avatar billede Slettet bruger
15. juli 2018 - 22:31 #5
jeg er ryger, der kommer nikotin i dvd drevet. det lever typisk 2-3 år..
så holder det bare op med at virke.
jeg har skiftet det ud 5 gange på 10 år :)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2018 - 22:31 #6
I enhedshåndteringen er der en fane der hedder vis. Hvis du trykker på vis skjulte enheder, kommer der så noget mere frem evt med et spørgsmålstegn ved?
Avatar billede mr_jay Mester
15. juli 2018 - 23:10 #7
@poko1
Nej der står intet drev bogstav.

@milter
Drevet åbner og lukker fint, disken kører også i 10-15 sekunder og derefter intet.

@220661
Har selv været på den side og prøvet 4 og 5, men uden held. I enhedshåndtering ingen ekstra ting kommer frem med vis "skjulte" og ingen spørgsmålstegn eller gule trekanter eller noget i den dur.

@sidwave
Jamen det kan da sagtens tænkes at det er stået af, men ville da gerne lige være sikker før jeg køber et nyt, pengene er små og få her på matriklen.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2018 - 23:35 #8
Men det er synligt i diskhåndteringen?
Har du forsøgt at tildele et drevbogstav?

Spurgte om du har eller har haft noget virtuelt program installaeret på pc, men det svarede du ikke på. Kan måske have ødelagt rækkefølgen på drev i pc.
Hvis tildeling løser dit problem vælg venligst #1 som løsning, da poko1 sendte dig på den rette vej.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juli 2018 - 23:37 #9
Man højreklikker på drev og vælger "skift drevbogstav og sti".
Avatar billede poko1 Ekspert
16. juli 2018 - 06:47 #10
Biled vejledning
https://ibb.co/hFd7Od
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2018 - 09:21 #11
#10 Tak for vejledning poko1 :-)
Avatar billede mr_jay Mester
16. juli 2018 - 13:43 #12
@220661 & poko1
Ja har haft daemon tools lite installeret, men det har været installeret længe og drevet har virket mens Daemon har været installeret. Har netop tildelt drevet et andet bogstav end det H det stod til i diskhåndtering, men det hjalp ikke.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2018 - 13:49 #13
#12 Øv..
Prøv forslag 4 her https://www.easeus.com/backup-utility/cd-dvd-missing-or-not-showing-up-in-windows-10.html#part4
Hvis det ikke får dit drev tilbage har jeg ikke andre bud på hvad man kan gøre for at få det synligt igen.
Avatar billede mr_jay Mester
16. juli 2018 - 14:01 #14
@220661
Øv det virkede heller ikke.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. juli 2018 - 14:35 #15
Måske kan dette hjælpe:

Fix din drevvisning

Hvis Stifinder ikke længere viser dit dvd-drev (eller tror det er et dvd-rom og ikke kan brænde diske), så gå til »HKLM \SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Class\{4D36E965-E32511CE-BFC1-08002BE10318}« og slet »Lower -Filters«indstillingen. Dette virker oftest, men det vil måske ødelægge det program, der forårsagede problemet i første omgang. Hvis et program holder op med at virke, kontrollér om det har en opdatering og geninstallér det så.
__________________________________________________________________

Det er noget jeg engang har skrevet af fra et blad. Har selv været ude for at drevet forsvandt, men foretog ovenstående operation med succes.
Avatar billede mr_jay Mester
16. juli 2018 - 14:40 #16
Den løsning har jeg prøvet, men der vises hverken lower eller upper filters :-(
Avatar billede mr_jay Mester
16. juli 2018 - 14:56 #17
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2018 - 17:41 #18
Det sidste jeg havde gjort før jeg sendte det til it skrot ville være at udtage det lille batteri på bundkortet og lade bios genfinde drevet, samt at prøve det i en anden pc.
Virker det stadig ikke efter de to "øvelser" ville drevet blive kasseret.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. juli 2018 - 18:48 #19
#3

Jeg giver dig ret. Et nyt DVD-drev er ganske billigt nu om stunder. Jeg ville også købe et nyt.

Se linket:

https://www.proshop.dk/Optiske-Drev-DVD-BR-Floppy/ASUS-DRW-24D5MT-DVD-RW-Braender-SATA-Sort/2566095
Avatar billede mr_jay Mester
17. juli 2018 - 00:59 #20
Tror bare jeg køber et nyt. 115 kr. kan jeg vel undvære.

Tak for indsatsen allesammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juli 2018 - 09:39 #21
Velbekomme. Meld lige tilbage når det nye er i :-)
Avatar billede mr_jay Mester
19. juli 2018 - 11:38 #22
Nu har jeg købt en ny brænder, skal bare lige tage mig sammen til at få sat den i.
Avatar billede mr_jay Mester
23. juli 2018 - 18:09 #23
Fik lige fat i en SSD (Samsung EVO 860 250GB) også, så den er sat i og den gamle HDD er nu bare lager. Brugte det meste af dagen i går på, at installere Windows, opdateringer, de gamle programmer osv. Alt hvad jeg havde af dokumenter, billeder, video o.l. er flyttet til Synologi server (24 TB med raid) (fået den forærende af en gammel klassekammerat), nu spiller det hele perfekt også brænderen ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 18:34 #24
Så har du jo fået fart på systemet :-)
Avatar billede mr_jay Mester
23. juli 2018 - 19:05 #25
Ja den starter jo prompte nu, dejligt.
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juli 2018 - 19:42 #26
#24
Ja en SSD giver unægtelig nogle flere "hestekræfter" :-)