Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
23. juli 2018 - 15:57 Der er 21 kommentarer

win.7 og win.10 på samma hhd

Jeg har en laptop med win.7 pro, det kører udmærket, nu har jeg oprettet en partition hvor jeg har installeret win. 10 pro, de er begge 32 bit.
Problemet er at den nu er meget længe om at starte op, hvad skyldes det, og er der noget jeg kan gøre?
Når først den er startet op kører begge OS udmærket
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 16:39 #1
Hvordan er det sat op?
Har du en bootmenu hvor du vælger hvilket system den skal starte på?
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
23. juli 2018 - 17:00 #2
Ja, jeg kan vælge, win.7 starter hvis jeg ikke vælger
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 17:13 #3
Hvis du vælger med det samme er den så hurtig nok til at boote?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 17:14 #4
Tager boot skærm længe om at komme frem?
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
23. juli 2018 - 17:17 #5
Ja, det tager lang tid før der kommer noget på skærmen, det gjorde det ikke før
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 17:19 #6
Men når du så har valgt, så kommer den op på normal tid?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2018 - 17:20 #7
evt har du brug for
/default to specify the default entry.
/timeout to specify the timeout at startup value.
i bcdedit, så du kan nedsætte tiden til valg til fx 5 sek, og defaulte win10
https://neosmart.net/wiki/bcdedit/
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
23. juli 2018 - 17:25 #8
Ja, når der kommer noget på skærmen og jeg vælger, så kører det normalt,

Tak claes 57, det prøver jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 17:35 #9
Tror måske det kan have noget med timeout at gøre her når der er to systemer. Sikkert også det som claes57 er inde på.
Har på min pc her været i systemkonfiguration og ændret timeout til 3 sekunder og valgt ingen start med grafisk brugerflade.
Jeg har kun Win 10 på min pc.
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
23. juli 2018 - 17:49 #10
Tak 220661, hvordan kommer jeg ind i systemkonfiguration
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 17:55 #11
Ved ikke lige hvordan man retter det med kommandoprompt som claes skriver om med boot manager.

I selve det system der kører, der skriver man msconfig i søgefeltet, og her vælges boot. Her inde kan timeout og indstilling for ikke grafisk brugerflade vælges.

https://support.hp.com/doc-images/5/c04849949.jpg
Jeg er dog i tvivl om det løser dit problem, da det er boot manageren der er forsinkelse på.
Nederst på siden som claes57 har linket til er der kommandoer man kan bruge i kommandoprompten. Jeg har dog ikke selv leget med dette da jeg aldrig har haft to systemer på samme harddisk
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 17:58 #12
Måske Claes57 kan vejlede hvis det forrige indlæg ikke løser dit problem.
I boksen ovenover har du jo begge systemer listet, hvor Windows 7 står øverst
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2018 - 18:09 #13
jeg havde glemt msconfig - den er enklere. Jeg er selv på en ren win10 - skulle jeg bruge andet, så ville jeg have lavet en virtuel-pc med det, så de kan køres samtidigt. Jeg er ikke til dobbelt-boot.
https://www.virtualbox.org/ i en win10 - og man kan have en linux og win7 kørende samtidig (hvis der er ram nok - min 8gb)
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juli 2018 - 18:15 #14
Her er et link til et program til multiboot.

Har selv tidligere anvendt det til Win 7 og Win 8

http://neosmart.net/EasyBCD/
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
23. juli 2018 - 18:19 #15
Jeg har 4 gb ram, men 32 bit kan kun udnytte 2.45, det er nok det der er problemet
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 18:39 #16
#13 Hjælper det på boot loaderen at man indstiller individuelt i systemerne?
Troede måske også den skulle indstilles med en kode fra kommandoprompt.

Måske sådan??
bcdedit /timeout 3
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 18:46 #17
#15 Klart at den ram mængde ikke er prangende, men har du en ikke for stor opstart i din pc og et let antivirus program, så burde det ikke være et problem.
Du kan i joblisten under start på Win 10 se hvad der starter med systemet.
I Win 7 mener jeg det er fra systemkonfigurationen du ser hvor meget der starter med Windows.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2018 - 18:47 #18
32bit er max ca 3,4 minus grafikram i delt hukommelse. Så hvis pc kan køre med 8 GB og du skifter til 64bit win, så vil afvikling blive bedre, og alle nyere programmer er jo lavet i 64 bit.

Jeg har ikke prøvet at sætte boot fra msconfig alene på et dualboot - så det er op til spørger at teste dit, og måske om nødvendigt, mit forslag også.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. juli 2018 - 18:48 #19
#18 Ok claes57 :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. juli 2018 - 19:01 #20
RETTELSE AF #14

Her er et link til et program til multiboot.

Har selv tidligere anvendt det til Win 7 og Win 8

https://www.techspot.com/downloads/3112-easybcd.html
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
24. juli 2018 - 13:55 #21
Jeg har prøvet at køre win.10 64 bit på en ssd disk, men da gik der lang tid før der kom noget på skærmen, med win.10 32 bit på en ssd disk kører det perfekt, men jeg siger tak for forslagene, og vil prøve dem.k