Avatar billede KFPS Mester
24. juli 2018 - 09:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Formel for at tælle antal forskellige navne på en liste med datoer

Hej

Jeg har et opsat regneark der indeholder registreringer af udført arbejde.
Registreringerne er udført af flere forskellige folk, på forskellige datoer.
Antallet af folk der har registreret på en given dato kan variere fra dag til dag.
Det er dette jeg gerne vil kunne tydeliggøre.

En opsætning ser f.eks. sådan her ud.

Dato                    Montør
19-10-217            Kristian
19-10-217            Bjarke
19-10-217            Søren
19-10-217            Kristian
20-10-217            Kristian
21-10-217            Kristian
21-10-217            Birger

Det ønskede er altså en formel der kigger på en dato (f.eks. 19-10-2017) og tæller at der er 3 forskellige montører på denne dato. Det at Kristian har registreret 3 gange på denne dag er irrelevant.

Mit resultat skulle dermed gerne være:
Dato                  Antal montører
19-10-2017        3
20-10-2017        1
21-10-217          2

Håber jeg gør mig forståelig og i kan hjælpe :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. juli 2018 - 10:24 #1
Med dine data i A1:B9 og med dine unikke datoer i D1:D3 prøv denne matrixformel i E1:

=SUM(IF(D1=$A$1:$A$9;1/(COUNTIFS($A$1:$A$9;D1;$B$1:$B$9;$B$1:$B$9));0))

Kopier ned.

Husk at en matrixformel skal indtastes ved at holde Ctrl og Shift nede før tryk på Enter. Hvis du gør det korrekt vil Excel automatisk sætte tuborg-parenteser omkring formlen. Når du har indtastet én matrixformel korrekt kan den kopieres til andre celler på normal måde.

Hvis du bruger dansk Excel er formlen:

=SUM(HVIS(D1=$A$1:$A$9;1/(TÆL.HVISER($A$1:$A$9;D1;$B$1:$B$9;$B$1:$B$9));0))
Avatar billede KFPS Mester
24. juli 2018 - 11:16 #2
Tusind tak for hjælpen, det virker lige som det skal :)

Kan du være behjælpelig med en Excel-for-dummies info omkring hvad forskellen er på en matrix formel og en normal formel? Hvorfor behandles indtastet data forskelligt?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. juli 2018 - 12:37 #3
Prøv at søge på matrixformler i Excels Hjælp.