Avatar billede roding Novice
28. juli 2018 - 16:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Raw-filer fra Canon EOS 200D kan ikke indlæses på Mag

Efter anskaffelse af et nyt Canon kamera EOS 200D kan jeg ikke indlæse fotos via Finder (tom thumnail preview) til Photoshop eller Lightroom. Sidstnævnte er nyeste version og det samme gælder IOS el Capitan, som er vers. 11.1.2.

Formatet på de optagne rawfiler er stadig CR2
Går ud fra at problemet ligger i Finder, da denne uden problemer viser CR2 filer fra mit gamle eos 600D

Jeg har kontaktet Canon og de henviser til deres egne programmer.
Det er korrekt. Deres DPP-program virker, men det er en tung og umulig vej at gå, når mange billeder alligevel skal via Lightroom/Photoshop.

Se eksempler på de to .CR2 formater her:
https://www.dropbox.com/sh/dnvfsefmiqjm9r6/AADoOAjJQOGllTO54bepU2GFa?dl=0
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2018 - 17:23 #1
Avatar billede milter Ekspert
28. juli 2018 - 21:39 #2
De fleste kameraproducenter har deres egne, helt specielle RAW-formater, som ofte er krypterede for at andre ikke skal kunne efterligne eller kopiere dem. Hvert enkelt kamera har sin egen "RAW"-profil, som skal installeres i de programmer, man gerne vil åbne billederne fra det kamera i. Styresystemer og billedredigeringsprogrammer har som regel en speciel mappe, hvor hvert kameras individuelle "profil" skal installeres for at indholdet i billedfilen kan forstås og "oversættes" korrekt.

Når et nyt kamera introduceres, går der som regel et stykke tid, før dets RAW-profil bliver inkluderet i styresystemer og programmer. Måske er det det, du har oplevet?

https://en.wikipedia.org/wiki/Raw_image_format
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juli 2018 - 08:48 #3
Hvis Photoshop som du skrive er Adobe Photoshop så har det indbygget RAW Converter Og så er EOS 200D vistnok ikke Nyere end EOS 600D
Avatar billede milter Ekspert
29. juli 2018 - 10:34 #4
#3.

600D er fra 2011 og 200D fra 2017 :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juli 2018 - 11:01 #5
#4 Rigtigt er blevet gjort opmærksom af min Aftenskolelærer for et par min siden :-(
Avatar billede roding Novice
30. juli 2018 - 11:49 #6
Tak for svar. Lyder bare underligt, at Canons et år gamle kamera ikke kan bruges til seneste opdatering af Lightroom. Har forgæves søgt problemt på nettet, ingen hits fundet.
Kan det være Mac'en, der har et problem, idet preview ud for filnavnet ikke vises i finder? Kun blank firkant.
Avatar billede roding Novice
31. juli 2018 - 10:39 #7
Købte nyeste versioner af Lightroom og Photoshop cc og nu kan jeg behandle mine raw filer. Men Finder vil stadig ikke vise preview??
Avatar billede milter Ekspert
31. juli 2018 - 13:04 #8
Ifølge listen herunder burde din  version 11.1.2 kunne "forstå" RAW-filer fra din 200D:

https://support.apple.com/en-us/HT207972

Jeg bruger ikke selv Mac, så jeg kan nok desværre ikke hjælpe dig yderligere, udover at foreslå en søgning på Google som den herunder:

https://www.google.dk/search?safe=off&rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&ei=bUBgW6TRMcX6wALXo5CQBQ&q=mac+finder+preview+support+canon+%22eos+200d%22&oq=mac+finder+preview+support+canon+%22eos+200d%22&gs_l=psy-ab.3...404096.406847.0.407535.2.2.0.0.0.0.311.409.1j3-1.2.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.0.0....0.B3JRAh4CJjU