Avatar billede plok Forsker
30. juli 2018 - 13:46 Der er 24 kommentarer og
4 løsninger

ASUS Zenbook UX32VD er langsom til at åbne programmer & mapper efter WIN10 update?

Hej allesammen.

Jeg har lige købt en brugt ASUS Zenbook UX32VD med 1x Samsung Evo 850 256GB SSD & 1x 24GB SSD som PCéren er født med. (4 GB RAM)

Jeg har lige opgraderet den til Windows 10 pro 64-bit - men synes den er blevet langsom? Jeg har prøvet at opdatere driverne via "Driver Booster Free" men uden held. Den er langsom til at åbne små-programmer, men også mapper!

Styresystemet ligger på Samsung 256GB SSDén - men er det meningen at den skal ligge på den SSD med 24 GB?

Ved godt at det er en lidt ældre PC men den burde kunne skifte mellem mapper og programmer rimelig hurtig. Pt sidder jeg og triller tommelfingre når jeg trykker på noget.

Kan I hjælpe mig?
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. juli 2018 - 14:35 #1
Du skal have installeret et program "Express Cache" som bruge den lille harddisk som cache .Hent den feks her : https://pcsupport.lenovo.com/dk/da/downloads/ds104444
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2018 - 16:07 #2
du skal absolut ikke bruge driver booster. du aner ikke hvad der er i dem!
brug de originale drivere fra computer producentens hjemmeside.

den er langsom fordi 4GB ram er simpelthen alt for lidt!
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2018 - 16:32 #3
Enig i at 4GB er for lidt. Da du købte en Samsung SSD fik du da programmet Magican med? og hvis du gjorde, har du installeret det?
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 17:16 #4
Enig med hensyn til ram som de andre er inde på.
Tror næppe man har brug for Express cache når det er en ssd der skal køre systemet nu. Man kunne evt formatere den lille disk og bruge til programmer.
Med hensyn til Samsung er det rigtigt at du skal installere Magician så du kan justere din ssd disk til at køre optimalt.
Har din bios mulighed for ahci, skal denne aktiveres for at få max ydelse. Den vil yde ca dobbelt så godt når den er aktiveret, da den kun kan bruge den lille hastighed over disken hvis den kører i ide mode.
Begræns dine opstartprogrammer til et minimum indtil du får mere ram i den.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 17:36 #5
Drivere:
https://www.asus.com/ae-en/Laptops/ASUS-ZenBook-UX32VD/HelpDesk_Download/
Umiddelbart er der kun op til Windows 8.1 drivere men det burde også være  i orden.
Avatar billede plok Forsker
30. juli 2018 - 20:52 #6
Tak allesammen. Jeg prøver lige noget af dette I har nævnt. Kommer med en løsning senere :D

Tak indtil videre, og god aften
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 20:54 #7
God arbejdslyst :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 21:20 #8
Smutter du en tur i bios, burde du under avanceret se en linje der hedder sata configuration. Herinde kan du se om den kører ide eller ahci mode.
Med ssd skal den køre ahci
Avatar billede plok Forsker
30. juli 2018 - 21:35 #9
takker :D
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 22:10 #10
Hvis den står i "ide", må du lige vende tilbage, da du formodentligt ikke kan boote hvis du ændrer. Der er en procedure der skal gennemføres for at det virker.
Avatar billede plok Forsker
30. juli 2018 - 22:30 #11
Jeg har nu gjort følgende:
• Installeret Express Cache
• Installeret Magican
• Opdateret BIOS
• Sat den til AHCI mode

Den køre super godt nu! Jeg overvejer at installere flere ram, det er jo ikke en stor omkostning.

Men jeg har lidt problemer med min Fn hotkeys - Alle virker på nær "tastatur baggrunds lyset" Det er tændt heletiden og jeg kan ikke slukke?

Min PC bliver meget varm - det har den dog gjort lige siden jeg købte den. Skal den have nye blæsere?

Mange tak for hjælpen allesammen!
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 22:35 #12
Velbekomme.
Den skal muligvis renses, da den er beskidt i blæse system.
Er den nem at komme til blæseren på?
På nogle der skal man splitte det hele ad.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 22:38 #13
Umiddelbart ser det ud til den max kan køre med 8 gb ram.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 22:41 #14
Ser ud til den kan renses på en forholdsvis nem måde. Prøv at se video her:
https://www.youtube.com/watch?v=vdXbRzQaUA8
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 22:45 #15
Det vigtigste er at man kan fjerne blæseren så skidtet kan fjernes. Hvis fjernelse af skidt ikke løser dit varmeproblem skal kølepasta udskiftes.
Avatar billede plok Forsker
30. juli 2018 - 22:54 #16
Super mange tak :D

Ja den kan max køre med 8GB men der sider 2GB on-board så det bliver 10GB ialt

Vil det kunne mærkes at smide disse RAM i: https://www.happii.dk/RAM/Corsair-Vengeance-SO-DDR3-1600-SC-8GB/2326900?utm_source=kelkoo&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Det med at den er lidt langsommere end jeg havde regnet med, til at åbne mapper - kan det også være rammene, og vil det hjælpe med 10GB ialt, hvor i mod de pt. 4GB ?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 23:01 #17
Ja det vil hjælpe meget med flere ram, da den så ikke skal bruge ssd som midlertidig hukommelse.
Om de ram du har linket til spiller med bundkortet skal jo selvfølgelig undersøges.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 23:06 #18
I følge Crusials side her skal man bruge nogle ram der hedder DDR3L.
Ved ikke hvor forskellen ligger fra almindelige DDR3 ram??
http://www.crucial.com/usa/en/compatible-upgrade-for/ASUS/zenbook-ux32vd
Avatar billede plok Forsker
30. juli 2018 - 23:10 #19
Nyt problem - Når den booter Windows står der velkommen, men når den skulle have vist skrivebordet, bliver den helt sort istedet for? Jeg kan godt se musen når jeg køre med den.

Hva faen sker der hehe
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 23:10 #20
Læste lige dette:
https://www.quora.com/What-is-the-difference-between-DDR3-and-DDR3L-SD-RAM
Måske du kan se på den ran der sidder om det er en DDR3L eller om det kun er DDR3?
Avatar billede plok Forsker
30. juli 2018 - 23:11 #21
Det er umiddelbart DDR3L
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 23:15 #22
#19. Med windowstaste+p vil der normalt blive vist en skærm hvor man kan flytte til anden skærm.
Hvad sker der hvid du trykker Windowstaste+p og trykker en gang på pil op og trykker enter?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juli 2018 - 23:16 #23
Nå skal i seng nu. Kommer på igen i morgen eftermiddag :-)
Avatar billede plok Forsker
30. juli 2018 - 23:30 #24
Ok sov godt.

Der sker ikke noget med WIN-P

Jeg har prøvet dette, og jeg får skrivebordet frem ved det første step.

Men efter genstart er det, det samme problem igen?
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2018 - 03:52 #25
den sorte windows skærm, har noget at gøre med firewall regler der hænger.
jeg ved det fordi jeg var ude for det.

du skal rense den med ccleaner, og slette alle invalide firewall regler.
der var 8000 på min, som kaspersky antivirus havde lavet. det er helt hul i hovedet, og jeg bruger ikke kaspersky mere!
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2018 - 03:53 #26
sort skærm: hvis du venter op til 45 min, kommer skrivebordet frem.
rens den!
Avatar billede plok Forsker
31. juli 2018 - 09:29 #27
Hej sidewave. Det virker ikke.

Jeg har renset alt i CCleaner?
Avatar billede plok Forsker
31. juli 2018 - 09:43 #28
Jeg blev nødsaget til at gå tilbage til en systemgendannelse?