Avatar billede 01-jeller Juniormester
02. august 2018 - 13:11 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

GYMNASIUM (10 OG 12-TALLER)

Jeg har længe interesseret mig for psykologi hvorom min interesse er vokset eksponentielt med tiden. Jeg er efterhånden ikke i tvivl om, at det er området, som jeg vil dedikere en stor del af mit liv til. Det har følgeligt motiveret mig til at igangsætte et karriereskifte i en alder af 27. Jeg skal starte på den to årlig HF-gymnasium fra den 14. august 2019 for at blive optaget på psykologi bachelor ved Syddansk Universitet i Odense.

Problemet er, at jeg tilsyneladende ikke er den eneste med denne drøm og med 1.491 ansøgere er et karaktergennemsnit på 10,09 kravet for at blive optaget via Kvote 1. Det er ikke en udfordring der skræmmer mig væk, men usikkerheden er en skræmmende størrelse.

Jeg forstiller mig, at mange herinde har gennemført gymnasiet og tilmed med gode karakterer, så mit spørgsmål til jer er: Hvad skal der til for at få 10 og 12 taller? I det hele taget har jeg meget brug for at høre alle tænkelige bemærkninger: tips og tricks og problemer og vanskelighed fra jeres erfaring med gymnasium.

Jeg er i øvrigt allerede nu gået i gang med, at studere hele pensum for de fag jeg skal have for, at være bedre stillet når jeg starter.
Avatar billede Carnac Forsker
02. august 2018 - 13:36 #1
Hvis du er pige, så en god stram, nedringet top.

Hvis du er dreng, er det straks sværere.
Avatar billede madklub Guru
02. august 2018 - 14:15 #2
Flid, selvtillid og en smule held.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. august 2018 - 14:25 #3
Min erfaring i øvrigt er, at psykologer har lige så meget knald i låget som deres patienter. Ofte er det det, der har startet motivationen til uddannelsen. Selvfølgelig er der også mere normale patienter, der bare i en periode har lidt ondt i livet, og leder efter en enkel forklaring.
Avatar billede MA007 Novice
03. august 2018 - 08:02 #4
I en alder af 27, hvor du yderligere virker til, at have noget i mellem ørerene, så burde det i min optik ikke være et problem for dig, at score 10 og 12 taller :) Jeg startede på jura studiet i en alder af 23, og kunne mærke med det samme, at jeg var modnet mere siden jeg blev færdig med gym i 2010. Kan kun anbefale at man udskyder i hvertfald Uni et par år. Du virker ikke som en der ikke fatter en skid, derfor er jeg overbevist om, at du kommer til at klare det med bravour, som min lektor sagde til mig. Jeg er ny fast ansat som bolig advokat, og kunne ikke se mig selv lave andet, og det takker jeg mig selv for, at have udskudt Uni et par år.
Avatar billede 01-jeller Juniormester
03. august 2018 - 18:06 #5
Tusind tak MA007 :) Jeg gør ALT det man skal og som der forventes af en og så dedikere jeg også nogle timer ekstra hverdag. Derudover gennemgår jeg hele pensum inden jeg starter på studiet. Resten kommer vel ned til IQ. Ellers er det mit indtryk, at det centrale ligger i at forstå stoffet og den eneste måde at forstå det på er ved at investere nok tid på at forstå det godt nok.

Findes der nogle databaser på nettet hvor man kan downloade tidligere eksamenssæt?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. august 2018 - 18:55 #6
http://materialeplatform.emu.dk/eksamensopgaver/gym/hf/index.html
den slags må du lære at finde ret hurtigt selv - det er jo dig, der skal bestå...
Avatar billede 01-jeller Juniormester
03. august 2018 - 19:24 #7
Problemet er at materialet er kun tilgængeligt for undervisere. Jeg kan ikke hente materialet hverken mod betaling eller gratis. Ellers kendte jeg godt hjemmesiden.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. august 2018 - 19:53 #8