Avatar billede Uvanga Ekspert
12. august 2018 - 10:41 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Database med 6 mio posts

Man hører så meget om databaser i det offentlige der næsten altid kører af sporet. I bedste fald overskrides budget, i værste fald skrottes databasen efter millioner af kroner er investeret.
Det burde da være mulig at designe en database i Access eller lign. systemer. Access har ganske vist en max. størrelse på 2GB. Dette kan dog omgås hvis man linker til tabeller, som hver især også kan rumme 2GB. Jeg har selv et kabel kredsløbs program, som kan håndtere 2,3 millioner posts.
Når jeg i overskriften nævner 6 millioner, tænker jeg på en database der kan rumme hele DK befolkning (Eks. Sundhedsplatform)
Jeg er klar over der vil være krav til sikkerhed m.v., men sværere er det vel heller ikke ;-)
Nogen gange tænker man at det er bevidst at det skal fejle.....
Avatar billede INK Ekspert
12. august 2018 - 10:45 #1
Uden at vide noget særligt om emnet vil jeg dog nævne problemet med flere tusinde samtidige brugere.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. august 2018 - 11:11 #2
Hvis det som "puttes" ind i en database ikke er korrekt, så bliver "outputtet" jo heller ikke korrekt..

Og når "inputtet" gøres af mange hundrede/tusinde ikke IT kyndige, så skal der vel ske fejl.
Det er jo kendt, at IT folk ikke nødvendigvis taler samme sprog, som fx. sundhedsfolk.
Avatar billede finb Ekspert
12. august 2018 - 11:11 #3
Sundhed er også
medicin-database,
plads-anvisning,
allergier,
opfølgning,
gener,
boligforhold, mv mv,
så det bliver nemt stort, dog:
Hamborg = 1,5 x DK,
de har velfungerende sundheds-IT
(håber, de folder det ud til hele verden)
Avatar billede keysersoze Guru
12. august 2018 - 11:53 #4
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du specifikt refererer til - men dels benyttes der nok sjældent Access og dels så er det nok ikke datamængden eller dataene selv der er problemet men mere al logikken omkring data (bare se på mængden af regler og undtagelser når vi taler love, regler, skat osv - og se også på hvor tit det ændres fra højere sted), ux samt brugere (ikke at brugerne nødvendigvis er det direkte problem men at flere måske får ansvaret for noget, der ligger uden for deres profession fremfor at det klares af fx en sekretær), i hvert fald i den type problem-projekter jeg tænker på.
Avatar billede claes57 Ekspert
12. august 2018 - 11:54 #5
derudover, så har databasen døgnåbent, og der skal kunne tages sikkerhedskopier løbende uden at påvirke hastigheden for brugerne - og man kan jo ikke lukke sygehuse ved nedbrud, så driftsikkerhed evt med dobbelt server/database.
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. august 2018 - 17:35 #6
Indlæg var som sådan også bare en refleksion over at offentlige IT-systemer næsten altid overskrider budget, eller er uduelige. Access bare nævnt som et eksempel, ikke nødvendigvis som løsning.
Der findes faktisk en sundheds database udviklet i DK. Jeg kan ikke lige huske navnet, men det svarer til efternavn på udvikler. Mener de nu er bosat i Norge.
Avatar billede Uvanga Ekspert
12. august 2018 - 17:38 #7
Firmaet hedder:
Melin Medical
https://www.melinmedical.com/
Avatar billede keysersoze Guru
12. august 2018 - 17:55 #8
Jeg tror at mit svar er lidt det samme - regler, love osv er utrolig komplekse og under evig forandring og det gør det bare utroligt svært. Men der er selvfølgelig nok også andre ting der spiller ind - fx manglende kompetence og for store systemer fremfor fx microservices.