Avatar billede Jens-Hansen Praktikant
14. august 2018 - 23:47 Der er 5 kommentarer

Overføre .xlr- og .wps-filer til et moderne program

Jeg bruger Works både privat og i mit firma.
Ved skift af pc har jeg hidtil brugt cd'en med MS Works 8.5 uden problemer.
Min kones nye pc afviser nu cd'en.
Inden længe skal jeg også have ny pc og er nervøs for, at den heller ikke kan tage imod Works 8.5 cd'en.
Det værste er alle de regneark, som jeg bruger og redigerer dagligt.
Jeg har forgæves søgt efter gratis programmer og kvier mig ved at skulle bruge MS Office eller MS Words, da de er for dyre og skal betales hver år fremover - vi har 3 pc'er og en tablet.
Spørgsmål: Hvilket moderne program kan åbne .xlr- og .wps-filer?
(Jeg har prøvet Apache Open Office uden held.)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. august 2018 - 23:56 #1
Ved det ikke, men har du prøvet Libre Office?
https://da.libreoffice.org/hent-libreoffice/
Avatar billede Jens-Hansen Praktikant
15. august 2018 - 00:42 #2
Tak 220661 for det hurtige svar.
LibreOffice 6.1 er afprøvet og åbner begge filtyper.
Dog er der mindre fejl i de skabeloner, jeg har.
F.eks. ombrydes tekst i en celle ikke korrekt og skal redigeres for at stå korrekt ved udprintning.
Hvis ikke bedre løsning dukker op, vil jeg anvende din.
Godnat. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. august 2018 - 07:09 #3
Velbekomme.
OK :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
15. august 2018 - 12:48 #4
det tager lidt tid at installere optimalt, men https://www.virtualbox.org/ (gratis!)
I den laver du en xp-maskine eller, hvad du har cd til af system. Den bruger kun den plads, som det reelt fylder, så bare giv den 40gb fra start - ret også grafikram og ram i maskinen til hhv maksimum og 2-3gb.
Indlæs nu works i den.
Så kan du sætte den virtuelle maskine til at køre og evt dele mapper med din nye win10 så du kun har det ene sted at tage backup af.
Sæt den gerne til "seamless windows" - så kan du køre den nye pc og den virtuelle side om side.
Du kan derefter clone den wirtuelle pc til de andre pc'er.

Jeg har ingen løsning til brug fra tablet...
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2018 - 16:19 #5
Har du fundet en brugbar løsning?