Avatar billede tinakj Novice
15. august 2018 - 14:46 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Word 2010: Oprettelse af formular (rullegardin), hvor flere emner kan vælges/markeres

Jeg har brug for at indsætte en formular i en skabelon, hvor det er muligt i et enkelt 'rullegardin' at vælge flere emner. Tanken er, at alle de valgte emner skal stå tilbage lige under hinanden, når rullegardinet lukkes igen.

Jeg har forsøgt mig med fanen 'Udvikler' og de formular-muligheder, der findes her, men det, der tilsyneladende kommer nærmest, er at oprette et rullegardin for hvert emne. Det er dog ikke helt optimalt i forhold til mit behov og vil kræve en efterfølgende tilretning, hvor tomme linjer skal slettes.

Spørgsmålet er, om funktionen overhovedet findes i Word 2010?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. august 2018 - 15:57 #1
Er det ”Kontrolelement for indhold af rulleliste”, du har afprøvet?

Hele ideen med en rulleliste er at give brugeren mulighed for at vælge præcis én blandt flere muligheder. Det, du tilsyneladende ønsker, er at give brugeren mulighed for at vælge en vilkårlig kombination af de muligheder, listen viser. Det kan du ikke med en rulleliste.

Hvis det skal løses uden bruge af programmering af makroer/VBA, kan du f.eks. oprette autotekster med hver af de kombinationer, der skal være til rådighed – opret en ny kategori til præcist det formål. Autoteksterne skal du gemme i selve skabelonen, for at de er til rådighed for brugerne. Så kan du indsætte et kontrolelement af typen ”Kontrolelement for indhold af dokumentkomponentgalleri” (engelsk version: Building Block Gallery Content Control). Det element skal du sætte op, så det giver mulighed for at vælge blandt autoteksterne i den specielle kategori, du har oprettet til formålet.

Se Doug Robbins forklaring i denne tråd (engelsk): https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_word-mso_other-mso_2010/need-drop-down-options-to-insert-different/b883df05-f702-4846-9e84-3b54179d2b83

Bemærk: Du kan kun gemme autotekster i dokumenter af typen dotx eller dotm.
Avatar billede tinakj Novice
16. august 2018 - 13:18 #2
Hej Lene

Tusind tak for dit hurtige svar.

Ja, det er 'kontrolelement for indhold af rulleliste', jeg har haft fat i. Problemet er, at der er tale om en liste med 20-30 emner, som man ideelt set lige hurtigt skulle kunne 'plukke' i, hvorefter de udvalgte emner så skulle placere sig direkte under hinanden. Hvis jeg har forstået dit forslag rigtigt, så vil det derfor give mange kombinationsmuligheder, og det vil i så fald nok være nemmere blot at remse hele listen op i skabelonen, og så slette de irelevante manuelt. Ordinært benarbejde. :)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. august 2018 - 14:47 #3
Ud fra din oprindelige beskrivelse kunne jeg ikke se, hvor mange valgmuligheder, der var tale om. Med det aktuelle antal er det enkleste blot at lade brugerne slette de irrelevante muligheder.

Alternativt kan du jo lave det, så der er et afkrydsningsfelt foran hver mulighed, hvor der kan sættes X i dem, der er relevante, og så lade alle valgmuligheder blive - men om det er en brugbar mulighed afhænger af dokumentet.
Avatar billede tinakj Novice
17. august 2018 - 13:22 #4
Det bliver en af de to muligheder, tror jeg. Medmindre jeg skal begive mig ud I noget makro, og der slår mine evner nok ikke til. :)