Avatar billede folj Forsker
16. august 2018 - 13:13 Der er 3 kommentarer

Excel-problem - måske opsætning...

Hej eksperter !

Jeg har fået et excelproblem der kræver lidt hjælp.

I kontrolrummet har de fået 2 nye PC'er, og når de åbner en af vores fælles excel-filer fra disse PC'er, så arbejder en åbnings-makro ikke korrekt.

Fejlen knytter sig til de inputboxe der er i makroen, hvor der laves et dagligt beholdningstjek.
Hvis brugeren indtaster 19,9 tons, så bliver det modtaget af proceduren som om det var 199 tons, og så reagerer den ved at advare brugeren om at "det var en stor diff" ifht. den forventede beholdning.

Jeg tænker at det kan være et eller andet i de nye PC'er der ikke er sat rigtigt op (måske en excel-opsætning, men hvad er det lige der ikke er sat rigtigt op. I vores firma kører vi Excel 2010.

Alle svar og spørgsmål er velkomne.
Gætterier og måske'er har jeg selv.

mvh Folmer
Avatar billede folj Forsker
16. august 2018 - 13:29 #1
Jeg har allerede være ude of fejlfinde igen og mere I dybden.

Jeg ser at datoformat er amerikansk datoformat, så det star skrevet med 7 "skråstreg" I stedeet for bindestreg, og der opstår en del datofejl i vores ark.

Tænker lige at det hænger sammen med denne datoformat der ikke er sat rigtigt op på disse PC'er.

Hvordan er det lige man retter på det?
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2018 - 15:21 #2
Du skal ind i indstillinger og find Område (tit som område og sprog) - og her skal du skifte dato-,klokkeslæts- eller talformat
her kan du vælge forskellige lande (bla. dansk(Danmark) som du skal skifte til i sted for amerikansk)
Avatar billede folj Forsker
21. september 2018 - 10:09 #3
Jeg opgav at klare ærterne selv, og matte have IT-support til at løse problemet.

Der er blot det issue at IT-support befinder sig I indien, og den variation af engelsk de taler er ikke det lettestet at forstå, så det er altid med en lille sprogbarrierre man kommunikerer.

Det at man sidder med hver sit verdensbillede skaber også en barrierrre I kommunikationen.