Avatar billede lurup Ekspert
17. august 2018 - 09:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

omdøbe 1000 filer

Jeg har 1000 TIF filer jeg skal have omdøbt fra 1.tif til dk1.tif og fra 27.tif til dk27.tif.
Kan det gøres på en nem måde ?
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2018 - 09:40 #1
det kan du gøre med total commander
https://www.ghisler.com
Avatar billede claes57 Ekspert
17. august 2018 - 09:42 #2
i win vil nummerering af filer blive fx dk(1).tif og dk(27).tif
hvis du kan leve med det, så marker alle filer, og mens de er markeret, så højreklik på 1.tif (det skal være den første i rækken), og omdøb til dk(1).tif
så rette den alle markerede.

BEMÆRK, hvis du får filerne vist i ikke numerisk rækkefølge (fx 1, 10, 11... 2, 20, 21 osv) så vil omdøbningen bruge den rækkefølge - i så fald skal du omdøbe i grupper - markér kun filerne 1.tif til 9.tif, og omdøb dem til dk(1).tif som før. Markér så alle fra 10.tif til 99.tif og omdøb dem til dk(10).tif, og endelig markér fra 100.tif til 999.tif og omdøb til dk(100).tif
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2018 - 10:13 #3
jeg plejer at bruge "rename-it" - det er en fint lille program, hvor du kan kode div. tekstændringer - at det er (syns jeg) nemmere at bruge end total commander ...især fordi tc er ikke helt min generation :)
https://sourceforge.net/projects/renameit/
Avatar billede hjolsen Ekspert
17. august 2018 - 11:21 #4
Hvad med go'e gamle dos : REN  ???.tif  dk???.tif
eller powershel script ?
https://www.windowscentral.com/how-rename-multiple-files-bulk-windows-10
Avatar billede lurup Ekspert
18. august 2018 - 10:47 #5
TAK Cleas57 det virker
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
18. august 2018 - 16:17 #6
Hvis du har 1000 TIF filer bør du også have et billedhåndteringsprogram hvor du også kan lave "batch" omdøbning. Fx. det gratis Faststone www.faststone.org
Vejledning her www.youtube.com/watch?v=Q8TUmJmg9F8
Udvalgte kommandoer:
* Hvis billederne ikke vises som thumbnails vælg "vis", "browserstil", "miniaturebilleder"
* Ændre rækkefølge: Brug musen til at trække rundt på billederne (omdøb evt. derefter)
* Omdøb flere billeder på en gang: Værktøjer, omdøb de valgte billeder fx. til 1996-sommer-##
Avatar billede Christian Praktikant
18. august 2018 - 23:56 #7
Hej Lurup

Hvis du har en Mac og kører macOS, så kan du faktisk en indbygget "rename/ombød" funktion. Den virker udmærket, og tilladder dig ved valg af flere filer på én gang, at erstatte eksisterende tekst, tilføjet tekst eller ændre formatet på dine filer.

Så i tilfælde af at du ønsker at lave systematiske ændringer, som for eksempel at erstatte alle mellemrum (" ") med bindestreg ("-") i dine tusind filder, så kan det gøres utrolig nemt blot ved den funktion.