Avatar billede Frederik Novice
17. august 2018 - 20:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg mere lager på min PC

Hej! Så jeg er rimelig newbie når det kommer til computere. Jeg købte endda denne computer i Elgiganten.
Den virker meget fint men jeg begynder at lyste flere spil, dog har min computer kun 100 GB og de er ved at være brugt op.

Derfor vil jeg gerne vide om jeg kan putte noget nyt ind i computeren får at få mere plads, eller om jeg skal købe en helt ny.

Hvis man kan proppe en ny ting i, er det så noget som jeg selv kan gøre eller er det får svært.
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2018 - 20:34 #1
du kan købe en 3,5 harddisk med kapacitet på 1-2 terrabyte (TB), og sætte ind i computeren. husk at bestille et SATA kabel også

der er harddiske her
https://www.proshop.dk/Harddisk

skal jeg anbefale noget til dig forbrug, kan det lige så godt være denne
https://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-BarraCuda-35-ST2000DM006-Harddisk-2-TB-35-7200-rpm-SATA-600-64-MB-cache/2562190

harddisken forbindes i computeren med et SATA strømstik og et SATA kabel
https://www.proshop.dk/SATA-ATA-kabel/Pro-SATA-Cable-030m/2463617

strømstikket bør sidde på din strømforsyning
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2018 - 20:36 #2
ja undskyld, det er sådan et kabel du skal bruge
https://www.proshop.dk/SATA-ATA-kabel/Pro-SATA-Cable-Power-050m/2463647
Avatar billede milter Ekspert
17. august 2018 - 20:59 #3
Hvilken computer har du?

Du skriver: "dog  har min computer kun 100 GB". Jeg går ud fra, du mener 100GB fra begyndelsen på den harddisk, computeren blev købt med. De fleste computere kommer med 128 GB harddisk som minimum, og mulighederne for at udvide afhænger af, hvilken computer det drejer sig om.

Så, kan du give os fabrikant og modelnummer på din computer?
Avatar billede mort1 Ekspert
17. august 2018 - 21:00 #4
Nu ved vi jo ikke hvilken computer der handler om - En bærbar eller en stationær -  med SSD eller alm. HD. Hvis det er en stationær er der sikkert god plads til en ekstra HD eller SSD, og det tror jeg de fleste nok selv kan installere. Hvis det er en bærbar er der ikke plads til en ekstra disk, og så er løsningen nok en ekstern HD, sådan en, med f.eks. 2, 3 eller 4 GB kan købes for 300 - 400 Kr.  En ekstern disk tilsluttes via USB, så det er "lige ud"
Avatar billede 450025 Ekspert
18. august 2018 - 02:12 #5
Frederik. Her får du hele 3 greie svar at du har lite plass hvem har ikke det, her skal vi gjette hva det er du har for å gi deg rett svar.
Der er forskjell på Stasjonær og Laptopp. Er det spill og en billig sak fra Elgiganten så kjøp deg en ny da vel, er den ok så forteller dem her at der fins rimelig løsninger også, alt har med din økonomi og gjøre men det er jo greit du spør. Bli lidt flinkere.
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2018 - 03:11 #6
prøv at se denne video, der viser hvordan man sætter en disk i en stationær
https://www.youtube.com/watch?v=R27JVqZKUds

der er også en med laptop, men de er umulige at skille/samle
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2018 - 08:30 #7
Jeg har en Lenovo Ideapad 320, hvor der var en blindplade til det manglende dvd-drev. Fik fra England sendt en harddisk-holder, der var bygget til den. Isæt egen hd i holderen, en skrue, og der er ekstra 500gb. Er der dvd-drev, så kan de ofte skiftes et til hd-plads - bare søg på pc-navn.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2018 - 08:32 #8
bare søg på pc-navn og hdd-caddy
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2018 - 10:01 #9
#7 God ide til de prisbillige bærbare computere med ssd drev hvis sådan en blændplade er til stede :-)
Avatar billede Frederik Novice
18. august 2018 - 10:38 #10
Min PC er en stationær. Det er en Acer predator gaming PC. Den hedder Predator G3

Jeg er rimelig dårlig til computere så.. Hvis i ved hvordan jeg kan give jer mere indformation om hvilken det er så skriv gerne!
Avatar billede claes57 Ekspert
18. august 2018 - 10:43 #11
Jeg gætter så på, at dit c-drev er på 100gb, men at der er rigelig plads på en anden partition på disken. Få hjælp til at bruge https://www.minitool.com/partition-manager/ som kan samle pladsen i én partition.
Avatar billede mort1 Ekspert
18. august 2018 - 10:50 #12
Godt, så blev det afklaret, hvilken type pc vi har med at gøre, og når det er en stationær kan det ikke være nemmere. Hvis du skruer sidepladerne af, kan du se hvordan den nuværende disk er tilsluttet - "Gak ind og gør ligeså" kablerne er der utvivlsomt i forvejen.
Hvis du alligevel skulle være usikker, så kender du utvivlsomt en (ofte et ungt menneske) som er lidt pc-nørd, han / hun klarer det for dig på et øjeblik
Avatar billede Frederik Novice
19. august 2018 - 16:58 #13
mort1.Så man kan kun have én af gangen??
Og kender du nogen steder hvor jeg kan købe dem billigt.
Avatar billede mort1 Ekspert
19. august 2018 - 17:24 #14
Hvis du mener ekstra HD eller SSD, så er der som regel plads til 3-4 stykker i kabinettet. Kablet der forbinder den eksisterende HD har, i de tilfælde jeg kender, stik så i hvert fald en ekstra HD kan forbindes uden ekstra kabler, hvis det ikke skulle være tilfælde, så kan du få det der hvor du køber den ekstra HD, det koster ikke meget ekstra.
Hvis du søger på nettet er der masser af steder, hvor du kan købe en HD, selv handler jeg hos MM Vision, Proshop eller Computersalg, men måske ligger der en i "din egen by" priserne kan du orientere dig om på  Pricerunner eller edbpriser.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. august 2018 - 17:25 #15
vedr antal diske - de fleste stationære understøtter 4 af dem (der er kun et vist antal stik på motherboard til dem)
Udover disk, så skal du bruge et sata-kabel (strøm til disk er ledigt fra strømforsyningen)
Der er bare stadig meget ledig plads på din nuværende - 100gb diske findes ikke i stationære. Tjek det ud først.
Diske: https://goo.gl/aQ3b4N du kan få 3tb for 547 kr (+ levering og husk kabel)
3 tb = 3000Gb