Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 01:27 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Indlejrede HVIS formler med LOPSLAG og op til 7 argumenter?

Hej

Jeg er ved at lave en template i excel hvor jeg skal bruge indlejrede HVIS formler med LOPSLAG og op til 7 argumenter. (bedre, mere driftsikre, ideer modtages meget gerne).

På Ark2 to har jeg en liste over produkter, enheder og pris for produkt per enhed (rækker=produkter / kolonner= enheder / priser i cellerne)

På Ark 1:
Kolonne A: Datavalideret med rulleliste til at vælge produkt
Kolonne B: Skrives antal af enheder
Kolonne C: Datavalideret med rulleliste til at vælge enhed
Kolonne D: Når A og C er valgt skal D automatisk returnere korrekt pris for produktet baseret på valgte enhed. Hvis der ikke er valgt noget skal den returnere med en tom celle.

Følgende kan jeg få til at virke hvis jeg bare vil hente pris fra en enkelt kolonne og ikke tager hensyn til enheder:

=HVIS(ER.IKKE.TILGÆNGELIG(LOPSLAG(A2;'Ark2'!$A$2:$C$7;2;FALSK))=SAND;"";LOPSLAG(A2;'Ark2'!$A$2:$C$7;2;FALSK))

Men jeg skal jo tage hensyn til enheder, så jeg har prøvet at lege med denne istedet. Den virker ikke helt efter hensigten og returnerer istedet fejlen #NAVN? (og mangler i øvrigt et argument for at returnere tom celle ved intet valgt).

=HVIS(C3=Time;(LOPSLAG(A3;'Ark2'!A2:C7;2;FALSK));HVIS(C3=Dag;(LOPSLAG(A3;'Ark2'!A2:C7;3;FALSK))))

Hvad gør jeg galt?

Med andre ord ønsker jeg en formel der gør som følgende:
HVIS dette produkt er valgt med denne enhed, så slå op og returner pris fra én kolonne - HVIS samme produkt er valgt med anden enhed, så returner pris fra en anden kolonne. HVIS der intet er valgt eller ingen pris er til enhedstypen, så returner tom celle.

OBS - når det er færdigt skal den kunne håndtere 6 enheder samt intet valgt.

Nogen der kan hjælpe?

pft :-)
Avatar billede ebea Ekspert
20. august 2018 - 07:36 #1
Det bedste, er altid at prøve at vise et eksempel på det som du har af Ark.
Så prøv at uploade et eks. på dit Ark, så man kan se helt eksakt hvad du ønsker!
Avatar billede kim1a Ekspert
20. august 2018 - 07:59 #2
Inden du har uploadet ville jeg mene at en støttekolonne med kombinationen af produkt og enhed. Så kan du lave en tabel med de kombinationer der skal returnere tom og dem som skal returnere pris.
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 10:00 #3
Hej ebea og kim1a
- tak for hurtig respons.

Jeg kan ikke se hvor jeg kan uploade min fil her - eller besvare direkte til jeres posts.

Hvor kan jeg uploade filen?
Avatar billede ebea Ekspert
20. august 2018 - 10:20 #4
Det kan du gøre på f.eks. www.dropbox.com
Opret dig en konto der, og så kan du efterfølgende, indsætte din fil på din dropbox konto, og tage det Link som der oprettes for filen, og indsætte herinde!
Derved kan alle som klikker på Linket, få adgang til filen!
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 10:42 #5
Hermed delt fil (gennem OneDrive (den anvender jeg i forvejen - min dropbox er ren kaos)

https://1drv.ms/x/s!Al61YRDzTEzBgcwVZkLS68GjYCShNw

Yderligere udfordring - hvis man vælger produktet "Øvrige områder" skal man kunne skrive en manuel pris istedet for at hente fra Ark2 -  alle andre produkter skal hentes fra Ark2.
Avatar billede ebea Ekspert
20. august 2018 - 11:57 #6
Jeg ville lave det lidt mere forenklet. Som i eksemplet her i Linket!
https://www.dropbox.com/s/tydn5bw3frr95cq/Tilbud%20-%20faktura%20til%20events%20%281%29.xlsx?dl=0
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 12:10 #7
Sådan startede jeg ud. Men det giver på sigt en meget lang og noget uoverskuelig rulleliste med produkter (og jeg lærer ikke at indlejre mine HVIS formler ;-) )

Det må godt være svært for mig - men brugerne skal opleve det som værende meget simpelt og overskueligt.

Ville du helt opgive min oprindelige tanke?
Avatar billede ebea Ekspert
20. august 2018 - 12:40 #8
#7  -  Til din sidste linje i dit svar! Nej, men det oplæg som du har lavet, er for sammenrodet, til at få et LOPSLAG til at virke korrekt. Dels har du forskellige Kolonner at slå op (betinget af dit valg i A og C), dels har du så priserne sat i en tredie valgs kolonne, som betingelserne også skal tage med. Og det passer ganske enkelt ikke, ind i LOPSLAG formler.

Selv med INDEKS SAMMENLIGN formler, er det problematisk at få til at passe! Og hvad hvis du ændrer blot lidt i basis parametrene!

Personligt, syntes jeg nu ikke at løsningen med én lang rulleliste (den blir' måske 10 linjer længere), gir et uoverskueligt billede; og slet ikke, hvis jeg sammenligner med det som du havde ;-)

Men det er jo dit projekt, og dig der bestemmer! Så du har den udfarende kraft.
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 12:58 #9
Så der er en logisk grund til at jeg ikke kunne få det til at virke med LOPSLAG (som ikke skyldes manglende situationstegn, paranteser eller semikoloner). Troede bare man kunne gøre det den vej (er lidt udfordret af formel logik nogengange) og håbede på at jeg kunne få enhederne i egen kolonne (for layout skyld).

Men ..- din (og min oprindelige) løsning gror på mig, nu når du har forklaret udfordringen ;-)

Og den virker - så snupper den alligevel.

Tusind tak for din hjælp.

På falderebet - kan du sige om der findes en løsning for følgende (eller skal jeg oprette nyt indlæg?):

Hvis jeg som udgangspunkt havde planer om at beskytte arket og havde tænkt at cellerne i Ark1 kolonne D skulle være låst. Med mindre man vælger "øvrige områder" i kolonne A hvorefter cellen i kolonne D så skal låse sig op af sig selv til manuel indtastning?
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 12:59 #10
og var der ikke engang noget med at jeg skulle tildele point til dig for løsning? - i så fald - hvordan?
Avatar billede ebea Ekspert
20. august 2018 - 14:03 #11
#9  -  Til det sidste i din kommentar, så er det praktisk lidt svært at lave, da hvis du skriver i D kolonne, samtidig fjerner den Formel som ligger der. Og det som så slås op næste gang, virker så ikke.
Selvom man låser cellerne med en betingelse (VBA løsning), så vil du stadig manuelt indtaste i D kolonnen, hvis betingelsen er opfyldt.

#10  -  Nej, point systemet er væk for længe siden. Nu, accepterer du bare en evt. løsning, og så lukkes spørgsmålet.
Avatar billede IrisLF Juniormester
20. august 2018 - 14:12 #12
Ja - det kan jeg godt se - æv æv.  ... det må jeg lige vende med brugerne af templaten så.

Tusind tak for din hjælp. Jeg sender "tanke-point" og .. eh ..."tankeblomster"(?!) så - når nu jeg ikke kan belønne andenvejs...
Avatar billede ebea Ekspert
20. august 2018 - 14:15 #13
#12 - Jeg takker for blomster og tanker! ;-)