Avatar billede PIST Praktikant
23. august 2018 - 10:39 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Afsnitsnummering og toptekster

Jeg sidder og skal sammensætte flere dokumenter, men er stødt på et større problem.
Jeg skal bruge en fast nummering som første afsnit nummer f.eks.
01. 1    Ydelse
01 .2    Grundlag
01. 2.1    Område
01. 2.2    xxxx
01. 2.2.1    xxxxx
Når jeg så skal sætte et nyt dokument ind (10 dokumenter der skal samles til 1) skal jeg have ny toptekst samt ny nummering
02. 1    Ydelse
02. 2    Grundlag
02. 2.1    Område
02. 2.2    xxxx
02. 2.2.1    xxxxx
Jeg tænker, at lave et ny dokument, som jeg kan starte med, hvor jeg har sat den nye typografi ind, men jeg synes bare ikke rigtig at det vil lykkes for mig ?
Er der mon én der kan give mig de vise ord og en beskrivelse der er til at forstå for en ”dummie”
På forhånd tak for hjælpen
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. august 2018 - 12:23 #1
Det er en noget speciel nummerering, men det kan godt lade sig gøre at sætte op. Da nummerering i flere niveauer er kompleks, får du ikke en udførlig beskrivelse her. Du må selv gøre noget af arbejdet og være meget omhyggelig med det for at få det sat korrekt op.

Hovedprincipper:

1. Brug Words typografier Overskrift 1-9 – eller så mange af dem, som du har brug for.

2. Opret en typografi af typen ”Liste” (List style i engelsk version) ved at følge fremgangsmåden beskrevet i Shauna Kellys artikel her: https://shaunakelly.com/word/numbering/numbering20072010.html
Fremgangsmåden virker også i Word 2013 og Word 2016.

BEMÆRK: Microsoft har rod i de danske oversættelser – nogle steder står der ”Opstillingstypografi” i stedet for ”Listetypografi”.

3. NIVEAU 1 i listen: Skal defineres til at danne det indledende ”01 ”, ”02 ” osv.

a) Slet indholdet i ”Angiv formatering af tal” (Enter formatting for number).
b) I listen ”Typografi for dette afsnit” (Number style for this level”): Vælg ”01, 02, 03, …”
c) I ”Angiv formatering af tal” står der nu:
Tilføj punktum + mellemrum efter 01.

4. NIVEAU 2 i listen:

a) Slet indholdet i ”Angiv formatering af tal” (Enter formatting for number).
b) I ”Medtag niveautal fra” (Include level number from), vælg ”Niveau 1”
b) I listen ”Typografi for dette afsnit” (Number style for this level”): Vælg ”1, 2, 3, …”
c) I ”Angiv formatering af tal” står der nu:
01. 1

4. NIVEAU 3 i listen:

Princip som NIVEAU 2, men medtag både NIVEAU 1 og NIVEAU 2. I ”Angiv formatering af tal” står der nu:
01. 1.1

4. NIVEAU 4 i listen:

Princip som NIVEAU 2, men medtag både NIVEAU 1, NIVEAU 2 og  NIVEAU 3. I ”Angiv formatering af tal” står der nu:

Fortsæt tilsvarende med flere niveauer, hvis du har brug for det.

5. Sammenkæd NIVEAU 2 med Overskrift 1, NIVEAU 2 med Overskrift 2 osv.
6. OK ud af dialogbokse.

I dokumentet:
Brug IKKE Overskrift 1 til noget, medmindre afsnit blot skal have nr. 01, 02 osv.
Brug Overskrift 2 til afsnit med nr. 01. 1, 02. 1 osv.
Brug Overskrift 3 og 4 til de næste niveauer.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
23. august 2018 - 15:11 #2
En lille rettelse: I pkt. 5 har jeg ved en fejl skrevet:
Sammenkæd NIVEAU 2 med Overskrift 1, ...
Der skulle stå:
Sammenkæd NIVEAU 1 med Overskrift 1, ...