Avatar billede Mikael Ekspert
27. august 2018 - 15:15 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Win 10 "æder" al CPU kraften ???

Er næsten helt uerfaren med win 10. Men det skal jo prøves før eller senere ;)

Jeg har fået fingrene i en "ældre" IBM bærbar. Bevares.. Ingen "hurtigløber"
https://i.imgur.com/n7o6eI7.png

Smed en 120 gb ssd i den, og installerede en Win 10 32 bit. Det fungere også helt fint til alm. brug.

Computeren skal udelukkende anvendes offline med et auto diagnose program.
Det program har jeg installeret masser af gange uden problemer.. Men kun på Xp, Vista og Win 7 32 bit computere. (Programmet kan kun køre på 32 bit)

Normalt slår jeg/vi firewall og Virusprogrammet fra under installationen. Programmet er et kendt program, men visse virusprogrammer og firewall TROR, at der er problemer under installationen.

På nævnte Win 10 computeren har jeg også slået firewall fra. Og også Defender alle de steder hvor jeg TROR, at jeg kan slå det fra.

Men "noget" æder/lammer installationen på denne Win 10.. Hvad der på en tilsvarende win 7 computer (SSD, CPU og ram) kun tager ca 20 min. at installere det program, så er den Win 10 TIMER om det samme..

Hvad er problemet ??? For mig at se, så "arbejder" Defender stadig ??
https://i.imgur.com/2s8XhR1.png
Avatar billede puren Ekspert
27. august 2018 - 15:22 #1
en firewall er kun til netvært har intet med virus/melware at gøre...

men hvorfor ikke bare bruge win 7 eller XP når den er OFFLINE
Avatar billede 220661 Ekspert
27. august 2018 - 15:47 #2
Windows 10 prøver at hente opdateringer, og når der ikke er hul igennem så bøvler den med det hele tiden.
Enig i #1 i øvrigt.
Tror du at diagnose program er kompatibelt med Win 10?
Man kan bruge kompatibilitet til et ældre program , men i praksis fungerer det ikke altid optimalt.
Hvor meget ram ii pc?
Avatar billede f-arn Guru
27. august 2018 - 15:58 #3
Prøv at gå ind under "detaljer", sorter efter CPU forbrug. Højreklik på dem der kvæler den. Vælg gå til Tjeneste.  Der kan du vælge at stoppe dem :)
Avatar billede puren Ekspert
27. august 2018 - 16:05 #4
220661 i første billede kan de se at windows skriver 3 GB dog tro jeg der er 4 GB (2x2GB) men da det er en 32-bit udgave kan windows ikke bruge mere end 2.8 GB og så runder den på til 3 GB
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. august 2018 - 16:23 #5
Er der tvivl om mængden af RAM så gå ind i Computer>Egenskaber

https://ibb.co/e3jwNp
Avatar billede sst Novice
27. august 2018 - 17:22 #6
Er BIOS og andre drivere helt up to date?

Hvad ligger og æder alt din CPU? Runtime? IAStordataSvr 32 Bit?
Avatar billede puren Ekspert
27. august 2018 - 17:29 #7
sst >> Bios har intet med det at gøre... og om driver er helt up to date betyder ikke det store i denne sammenhæng
Avatar billede sst Novice
27. august 2018 - 17:49 #8
Yeps, den må jeg æde igen. /sorry Læste måske ikke posten heelt igennem, eller så der var et billede.

Fra billedet vil jeg byde på, at superfect skal slåes fra i services. evt, hvis den stadig bruger meget CPU, kan Windows Notificationer også slåes fra. Har set at det giver meget på ældre maskiner.
Avatar billede posten Ekspert
27. august 2018 - 18:02 #9
min far har en sprit ny lenovo med 4 gb ram i når den modtager de store opdateringer går den også helt i stå min har jeg de 8 i  men når  du kører i fat 32 tror jeg ikke du får glæde af flere ram kan se når den fortæller dig der er 3 ram tilrådighedat HVIS du har 4 ram i den er den ene ramblok defekt og bør sktiftes til en ny på de 4 hvis du kun har 1 gb på den ene bør du finde en tilsvarende den anden der sidder i
Avatar billede Mikael Ekspert
27. august 2018 - 19:29 #10
Takker for svar.. De er sådan set ikke hvad jeg spurgte om ;) ;)

På billedet er det ret tydeligt at de 3 øverste æder fra CPU´en. https://imgur.com/2s8XhR1

På samme billede så ses hukommelsen ikke at være kritisk belastet.
Der er 2 x 2 ramblokke i maskinen.

Hvorfor det program på en win 10 ?? Tja. Efterhånden kommer der længere og længere mellem gode Win 7 computere..
Ja programmet er ældre.. Og KAN køres på win 10 med lidt ændring i installationsmetoden.

Og ja.. Jeg har "masser" af win 7 computere.. Nu syntes jeg bare, at tiden måske er inde til lidt win 10 "lærdom"
Avatar billede Mikael Ekspert
27. august 2018 - 19:33 #11
#9  Det køre ikke på fat32.. Men ganske almindeligt på NTFS.. ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
27. august 2018 - 19:35 #12
Rettelse til #10..  3 gb ram ( 2 + 1 gb )
Avatar billede milter Ekspert
27. august 2018 - 20:21 #13
Prøv at læse svaret fra Kenneth Durham og andre i linket herunder:

https://www.quora.com/Will-Windows-10-install-without-internet
Avatar billede f-arn Guru
27. august 2018 - 20:26 #14
Kan de ikke stoppes som jeg skrev i #3?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
27. august 2018 - 20:26 #15
"Smed en 120 gb ssd" lidt overkill til sådan en sløv CPU.
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core2+Duo+T5500+%40+1.66GHz&id=922

"visse virusprogrammer og firewall TROR, at der er problemer under installationen."
Brug Windows indbyggede antivirus eller Kaspersky Free så har du normalt ikke den slags problemer

Den burde i pricippet køre nogenlunde lige så hurtig som en Windows 7 pc.
Prøv at give den tid til at installere opdateringer, en dags tid, gå ind under indstillinger og vælg "opdatering og sikkerhed" genstart og gør det samme igen og igen indtil der ikke er flere opdateringer.
Hvis du har installeret Windows fra en gammel CD-ROM kan det gå galt med de mange opdateringer, du bør installere fra en frisk download (og den skal stadig have en del opdateringer.

Rens evt. med Iobit
https://www.iobit.com/en/advancedsystemcarefree.php
Avatar billede Mikael Ekspert
27. august 2018 - 22:22 #16
#15.. SSD .. Tja.. Jeg havde en spritny liggende ubrugt.. Så derfor.

Den nye win 10 32 bit er lige hentet online fra Microsoft som nyeste iso.
Og der står nu: "Tillykke du har nu nyeste win 10 med nyeste update fra 25-8 -18"
PS!! Der er pt ikke flere nye update at hente fra update.. ( Tjekket idag )

Win 10´s indbygget antivirus.. Det er da nævnte Defender ?? Som jeg tilsyneladende ikke kan slå 100 % fra.. Og har pt ingen andet virusprogram installeret.

Som nævnt, så fungere den win 10 helt perfekt, og lynhurtigt.. Undtagen når nævnte program skal installeres.. Og selve programmet fungere også normalt. NÅR det efter timer er installeret..

Det kan virke som et luxusproblem.. Men prøver med tråden, at blive lidt klogere på win 10 ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2018 - 07:21 #17
Hvis ikke der er andre antivirus programmer installeret, kan Windows 10´s indbyggede være uhyre svært at få bremset. En løsning, eller snarere en omgåelse, kunne være at installere et andet antivirus program (Så slår Win10 sit eget helt fra), og sætte dette antivirusprogram på "pause" (Gaming mode, silent - mange navne).

Du kan også kigge på, hvor du installerer fra. Installerer du fra eksternt medie, så kopier filerne over på skrivebordet, før du starter installationen. Så kører du fra en sikker lokation, og ikke fra et "farligt" medie...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2018 - 07:23 #18
Åh - og et svar på dit egentlige spørgsmål - jo, det ser ud til at Windows stadig har noget kørende. Der findes masser af opskrifter på at slå Windows Defender fra: https://www.windowscentral.com/how-permanently-disable-windows-defender-windows-10
Avatar billede Mikael Ekspert
28. august 2018 - 08:30 #19
Vedr. #17 og #18..

Det er en win 10 pro 32 bit..  Jeg prøver metode 1 i dit link i #18
(Der er åbenbart forskel på metoden i fx. pro og home. Det er home metoden (nr 2) jeg har anvendt) ???
Hvis det ikke hjælper, så prøver jeg at installere "et andet" antivirus program..

Det som har undret mig er, at jeg troede Defender var slået fra overalt hvor det er muligt. Men det er tydeligt iflg. mit billede at "Antimalware Service Executable" køre. Og det er tydeligvis en del af Defender ?
""Antimalware Service Executable" er til tider helt oppe på at bruge over 57 % af CPU kraften. https://i.imgur.com/2s8XhR1.png

Det omtalte program installeres altid lokalt. Fx. via programmet DAEMON Tools.
Men da programmet oprindeligt er et online program, så kræver det, at der er netforbindelse på computeren under installationen.

Installationsprogrammet tjekker i starten automatisk 2 ting.
1. At der er sat strømforsyning på den bærbare.
2. At der er netforbindelse (Enten LAN eller trådløst) Men programmet  går på INTET tidspunkt reelt på nettet når det installeres "lokalt"..

Altså er både 1 og 2 et MUST for at installere..
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2018 - 08:48 #20
Daemon Tools står jo for et virtuelt CD/DVD drev - hvilket er et eksternt medie...

Det kan ske du kun kan installere fra sådanne, men prøv at kopiere indholdet ud på skrivebordet og se, om du kan installere herfra.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2018 - 09:01 #21
Og lige en ting mere - når du starter installationen af så gammelt et program, så sørg for at højreklikke og "kør som administrator". Ellers er der visse steder installationen ikke nødvendigvis har rettigheder til at skrive.
Avatar billede Mikael Ekspert
28. august 2018 - 09:02 #22
#20 Det kan man ikke...
Avatar billede Mikael Ekspert
28. august 2018 - 09:10 #23
#21.. Jeps.. Programmet skal fra Vista og nyere win installeres som admin..

Som nævnt tidligere, så installeres der perfekt på win 10 32 bit. Problemet er "bare", at det går dræbende laaaaangsomt.. Mindst 10- 20 gange langsommere end på en TILSVARENDE bestykket computer med Xp, Vista og Win 7. ;)
Avatar billede f-arn Guru
28. august 2018 - 10:47 #24
@Mikael

Har du prøvet at stoppe det som jeg beskriver i #3?
Avatar billede Mikael Ekspert
28. august 2018 - 11:08 #25
#24.. Ja det har jeg prøvet.. Får "Adgang nægtet".. Trods admin ret.. ??? ;)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. august 2018 - 11:13 #26
Det kan man ikke - sådanne processer er ejet af "System", og her har selv administrator ikke rettigheder (det kan man så tiltvinge sig, men så er vi ude på overdrevet)
Avatar billede Mikael Ekspert
28. august 2018 - 11:48 #27
#26  Ja men jeg er vist også ude på overdrevet nu ;)

Men det ser ud til, at jeg HAR løst hastighedsproblemet nu. Lige nu køre en installation med fuld hastighed.. På under 20 min. som er normalt på en win 7 med ssd.

Venter lidt med at give løsningen.. Men lige nu ser det ud til at #18 hjalp meget.
(Med lidt mere end beskrevet i linket for en win 10 PRO)

Tester lidt mere inden jeg jubler ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. august 2018 - 16:02 #28
Godt du formodentligt kom igennem. Har ikke fjernet Defender på nogle af mine computere, men har andet AV program på (Kaspersky free)
Men derudover har jeg barberet Win 10 meget ind. Alle (for mig) unødige programmer, og indstillinger som Microsoft bruger til at snuse har jeg forsøgt at kobel fra. De apps der følger med Win 10 har jeg fortrinsvis fjernet med Powershell, og Edge er også fjernet. Held og lykke med din Win 10. :-)
Mien computere kører alle pro udgaven. Ved ikke om den er bedre at tilpasse systemet med end Home versionen som du kører med.
Avatar billede Mikael Ekspert
28. august 2018 - 18:25 #29
#28  Næ jeg har skam også en Win 10 pro ;)

Problemet med hastighed/Defender ser ud til at være væk.. Brugte anvisningen i #18 som er markeret som løsning på DÉT problem..

Takker for jeres hjælp ;)
Avatar billede milter Ekspert
28. august 2018 - 19:59 #30
Du skriver i dit indæg #10: "Nu syntes jeg bare, at tiden måske er inde til lidt win 10 "lærdom".

For et stykke tid siden fik jeg selv brug for lidt lærdom af samme slags, især pga. en Canon fotoprinter og en Canoscan 9950F scanner, som mange ikke kunne få til at virke med Win10.

Mine erfaringer mundede ud i en konklusion, som går nogenlunde sådan: Microsoft har med Win10 gjort det meget besværligt, og i mange tilfælde umuligt, for erfarne brugere at tilpasse deres styresystem til lige netop deres behov. Et af de oftest nævnte klagepunkter er problemet med, at Microsoft påtvinger deres brugere opdateringer til al soft- og hardware på computeren, selv om systemet fungerer perfekt. Her gælder det gode, engelske ordsprog: "If it ain't broke, don't fix it".

Med Win10 Pro har du flere muligheder for at skrue på mulighederne end med en Home version, men det har du nok fundet ud af :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
28. august 2018 - 20:36 #31
#30... Jeg vil bare sige, at med Win 10, så har fået jeg genopfrisket en hel del bandeord ;)
Avatar billede windows defender Praktikant
27. marts 2019 - 13:20 #32
1. Type run in the start menu or press windows+R to open the Run dialog box.

2. Once Run dialog box open, type gpedit.msc in it and hit enter to open the local group policy editor.

3. In the left side of the screen you will see some folders, click on computer configuration-> Administrative Templates-> Windows components-> windows defender antivirus.
More details: https://windowsdefenderwindows8.com