Avatar billede LisserB Juniormester
30. august 2018 - 09:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Problem med formattering ved lopslag

Jeg har problemer med et lopslag i en Excel 2016 fil.

Jeg har et ark hvor der er plads til at indsætte nogle værdier (varenumre) og i kolonnen ved siden af skal et Lopslag vise hvor mange der er på lager.

Problemet er at den ikke viser nogen resultater medmindre de data der indsættes (varenumrene) har den lille grønne markering (tal formatteret som tekst). Nogle af varenumrene vises endda med tusindtalsseparator (og her virker det naturligvis heller ikke).

Jeg har forsøgt at indsætte som værdier, konvertere til tekst, lægge dem i en wordpad text-fil og så kopiere det derfra, men kan altså ikke få det til at fungere.

Da vi er flere ikke-excel-kyndige, som skal bruge filen, er jeg interesseret i om der findes en "ikke-teknisk"-løsning, altså ikke noget med makroer, men en simpel løsning.
Avatar billede kim1a Ekspert
30. august 2018 - 10:02 #1
Din opslagstabel har varenummeret indsat som tekst (den lille grønne markering). En løsning kunne være at lave en skjule støttekolonne hvor du angiver ="'"&kolonnen der indtastes i. Dit opslag skal så være en kombi:
=hvis.fejl(lopslag([oprindelig kolonne];[resten af din lopslag]);lopslag([den skjulte kolonne];[resten af din lopslag])

På den måde forsøger den at slå tallet op som tal, og hvis den ikke kan finde det forsøger den så at slå tallet op som tekst.

Alternativt kan du bede dine kolleger om altid at taste ' foran det de skal skrive, eller du kan have opslagstabellen i to, en hvor varenummeret er tekst og en hvor du har konverteret dem til tal.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med tusindtals seperator, er det i resultatet af dit opslag, eller i kolonnen hvor der tastes?
Avatar billede ebea Ekspert
30. august 2018 - 10:34 #2
I dit opslag, kan du for opslagsværdien, tilføje til selve værdien, følgende:  &""
Det burde løse dit problem med Tekst/ Tal forvirringen.
Ellers prøv at give et eksempel på din formel.
Avatar billede LisserB Juniormester
30. august 2018 - 11:06 #3
Hej Kim,

Tak for svar, nu har jeg forsøgt mig med at lave en ekstra kolonne, som nu viser (varenumrene) som '12345678 og dernæst tilpasset Lopslaget som foreslået, men det er stadig kun der hvor varenumrene, som jeg indsætter fra en anden fil, har den grønne trekant efter den er indsat, at jeg får et resultat af Lopslaget.
Det ser pt. sådan her ud: =HVIS.FEJL(LOPSLAG(A2;HOVEDTABEL!A:L;5;FALSK);LOPSLAG(B2;HOVEDTABEL!A:L;5;FALSK))

Jeg har prøvet at konvertere kolonnen med varenumre til tal, men stadig uden held.

Det med tusindtalsseparator fremkommer når jeg indsætter varenumrene, som er kopieret fra en anden fil.
Avatar billede ebea Ekspert
30. august 2018 - 11:36 #4
#3  -  Jeg kan ikke se i dit opslag, at du har indsat det jeg foreslog. Det burde se ud, som formlen herunder.
=HVIS.FEJL(LOPSLAG(A2&"";HOVEDTABEL!A:L;5;FALSK);LOPSLAG(B2&"";HOVEDTABEL!A:L;5;FALSK))

Og så er det en god ide, at bruge et defineret antal rækker i formlen, istedet for at bruge hele kolonnen ned!
Avatar billede LisserB Juniormester
30. august 2018 - 12:03 #5
Tak @ebea

Det virker nu! Jeg havde kun forsøgt Kim1a's løsning.

Sikke en lettelse - jeg er meget glad for jeres hjælp!
Avatar billede ebea Ekspert
30. august 2018 - 12:23 #6
#5  -  Du er velkommen ;-)
Avatar billede kim1a Ekspert
31. august 2018 - 11:02 #7
Men hvis du bruger ebeas løsning så er der ingen grund til den ekstra kolonne mv. min tanke var at kunne håndtere både opslag fra tal til tekst og fra tal til tal.
Avatar billede LisserB Juniormester
31. august 2018 - 11:22 #8
Jep, jeg bruger heller ikke den ekstra kolonne. Min formel er kortet af til:
=HVIS.FEJL(LOPSLAG(A2&"";HOVEDTABEL!A:L;5;FALSK);0)