Avatar billede mort1 Ekspert
05. september 2018 - 11:55 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Backup på alt

Min gode ven HH har problemer med sin pc (utvivlsomt selvforskyldte) Jeg vil selvfølgelig gerne hjælpe han med en løsning, og faktisk tror jeg at en ny- / gen installation vil være løsningen.
Hans HD (SSD) er ikke særlig stor, så det vil være muligt, at kopiere hele indholdet over på en ekstern HD - men er det en brugbar løsning ? Han har selvfølgelig adgang til opdatering / nyinstallation af af Win 10 og Office 365, samt øvrige programmer han har installeret, så det er ikke problemet, men kan man, hvis man kopieret alt indhold af hans SSD over på en ekstern HD, efterfølgende plukke det man ønsker at videreføre, f.eks. Word og Excel filer samt billeder m.m.,  fra den eksterne og tilbage til hans SSD eller er det den helt forkerte måde at klare det på ?
Avatar billede Mikael Ekspert
05. september 2018 - 12:16 #1
Har jeg lige gjort igår.. Det virker ;)
Avatar billede INK Ekspert
05. september 2018 - 12:42 #2
ad #1  Taler vi også programmer eller kun datafiler?
Avatar billede mort1 Ekspert
05. september 2018 - 12:51 #3
Tak Mikael - Vil det sige, at du har taget bibliotekerne, f.eks.  "Dokumenter", "Billeder", "Brothers Keeper" osv. og trukket hele biblioteket over på den eksterne, eller har du "kun" taget indholdet af bibliotekerne og flyttet til eksternt lager, og derefter trukket det af indholdet du ønsker at genbruge tilbage i de relevante biblioteker
Avatar billede mort1 Ekspert
05. september 2018 - 12:54 #4
#2 Ink - Vi taler kun om datafilerne - Alle programmerne ny installeres fra relevante medier eller hjemmesider.
Avatar billede Mikael Ekspert
05. september 2018 - 12:59 #5
#3  Jeg startede med at kopier HELE harddisken over på en alm. HD..

Det er naturligvis "at gå med livrem og seler" ;) Men så havde jeg fuld kontrol efterfølgende, at jeg ikke lige glemte at "gemme noget" vigtigt..
Plus at gik alt galt, så havde jeg stadig en komplet installation. Nu bare på den eksterne HD. Som så KUNNE monteres/kopiers tilbage.. ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. september 2018 - 14:50 #6
Det kan også gøre med Macrium Reflect. Der laver du et image af disken (alt pakkes ned i en fil) til den eksterne disk.
Reflect har så en feature, så du kan åbne filen på den eksterne disk og tildele den et drev-bogstav, og så er tror stifinder, at du har et ekstra drev (100% som originalen), hvor du kan hente alle data ud, inkl søge efter dem, som ikke lige ligger i de normale mapper.
MR er gratis (man kan betale også) https://www.macrium.com/reflectfree
Avatar billede mort1 Ekspert
05. september 2018 - 18:36 #7
Tak for jeres input, har ikke besluttet, hvilken løsning jeg vil bruge, men rart at vide, at der er brugbare og sikre løsninger.