Avatar billede Onkel I Seniormester
11. september 2018 - 03:05 Der er 14 kommentarer

CPU

Hej jeg kigger lidt rundt på forskellige CPU'er til min PC, som skal være god til, at kunne håndtere mine spil bedre en den gør nu selvfølgelig. Lige i øjeblikket spiller jeg Counter Striker: Global Offensive (CSGO). Har intet problemer med min frames, men nu har jeg også en stor interesse for fly så spiller et fly spil som er ekstrem indviklet, så har den derfor brug for ekstra krafter. I kan tag et kig forbi spillet, hvis i gider "Prepar3D" jeg har kigget mellem disse to CPU'er: i7 6700K - i5 8600K, men er lidt i tvivl om, hvilke en der er god og bedst til lige hvad jeg kigger efter. Håber der er en der kan komme med gode råd, ideer og forslag.

Er ikke den bedste til PC, men ved da noget alligevel :D
tak for hjælpen.

Min PC's specs:
CPU
    Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz
    Haswell 22nm Technology
RAM
    8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
    Hewlett-Packard 2AF3 (SOCKET 0)
Graphics
    W2486 (1920x1080@60Hz)
    2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (ASUStek Computer Inc)
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2018 - 03:51 #1
Tja, det lyder alt sammen spændende.
Hvilket version snakker man om, når du snakker om fly spillet?
Seneste ver. 4?

Ja, benchmark vinder er i5 8600K, 6 kerner. Det andet har kun 4 kerner.
Men problemet kommer her.

Dit bundkort har LGA 1150 cpu socket, hvorimod i5 8600K har LGA 1151 cpu socket.
- Det betyder nyt motherboard/bundkort. Plus, LGA 1151 cpu'er bruger DDR4 RAM, hvorimod dit bundkort bruger DDR3 RAM.

LGA 1151 Bundkort fra Proshop.
https://www.proshop.dk/Bundkort?f~bundkort_processorsocket=intel-lga1151&b=asus~msi~asrock~gigabyte~biostar~evga~nzxt&pre=0
- Husk, at kigge i specifikation i "(*** / *** / ***) for her står der hvilket DDR4 RAM hastighed i MHz du kan bruge.

DDR4 RAM fra Proshop.
https://www.proshop.dk/RAM?f~ram_ramteknologi=ddr4-sdram&b=corsair~kingston~gskill~crucial~lenovo~samsung~asustor~qnap~synology&pre=0
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2018 - 03:58 #2
Vil gerne købe nyt bundkort og nye ram senere, eller komplet nyt stationær pc,
så kan opgradere til denne bare ved at udskifte dit cpu med denne.

Intel Xeon E3-1271 V3 CPU - 3.6 GHz - Intel LGA1150 - 4 kerner - Intel Boxed
https://www.proshop.dk/CPU/Intel-Xeon-E3-1271-V3-CPU-36-GHz-Intel-LGA1150-4-kerner-Intel-Boxed/2447513
2.974,00 kr.
Avatar billede Onkel I Seniormester
11. september 2018 - 12:50 #4
#1 ja det er v4 versionen. Så hvis vi snakker om bedst og kraft er i5’eren bedre. Det eneste problem er bundkortet? Hvad med den anden CPU så? Kan den køre på mit bundkort?

Nu tør jeg ikke at skifte min bundkort ud, da jeg aldrig har gjort det før eller tage den risiko :/
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2018 - 13:06 #5
For dit bundkort, som skrevet ved #2

Intel Xeon E3-1271 V3 CPU - 3.6 GHz - Intel LGA1150 - 4 kerner - Intel Boxed
https://www.proshop.dk/CPU/Intel-Xeon-E3-1271-V3-CPU-36-GHz-Intel-LGA1150-4-kerner-Intel-Boxed/2447513
2.974,00 kr.

Køb den som passer til dit bundkort til at starte med, spar penge, så kan du lave helt nyt senere.
Avatar billede Onkel I Seniormester
11. september 2018 - 13:30 #6
Så du siger den kunne være en del bedre end min CPU som jeg har nu.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
11. september 2018 - 18:07 #7
Den sokkel er ved at være gammel, hvilket betyder at cpu'erne stiger i pris fordi der bliver færre af dem. Eksempelvis koster en 4690k omkring 2700,- hvilket er pænt sindssygt for så gammelt et produkt.
Her er en liste over cpu'er der passer til dit bundkort: https://www.edbpriser.dk/computer/hardware/processor/?sokkel=lga1150+socket&sortering=pris&sort_retning=desc

Bedste bud er at få bygget en ny maskine. Skal du have en nyere cpu skal du også have nyt bundkort og nye ram.
Da du ikke har prøvet det før, så vil jeg anbefale at få solgt din maskine. Og så købe en ny færdigbygget ved nogle af de forhandler der gør i den slags.
Eller hvis du kender nogle der kan hjælpe dig med at skifte hardwaren, så er der penge at spare i at gøre det.

Hvad er dit budget?
Avatar billede Onkel I Seniormester
11. september 2018 - 20:12 #8
Mit budget er ca. 1500-2000kr.
Har ikke rigtig nogle der kan hjælpe mig eller har forstand på det med PC :(
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
11. september 2018 - 21:45 #9
Jeg vil stærkt anbefale dig at få nogle til at hjælpe dig, det her er følsomt og dyrt teknologi.
Med det budget kan du godt glemme den 8600k. Den koster 1935,- lige p.t.

Her er et bud på en opgradering, og det er nok dit bedste bud da det ikke rigtig er muligt at sammensætte noget billigere hvis du gerne vil have mere end 4 kerner på cpu'en.
R5 1600, cpu med 6 kerner og 12 tråde.
https://www.edbpriser.dk/produkt/amd-ryzen-5-1600-3-2-ghz-processor-2059239/

8GB ram: https://www.edbpriser.dk/produkt/corsair-vengeance-lpx-2721029/

Bundkort. Var det billigste B350 jeg kunne finde, og det er asrock som man aldrig går fejl af.
https://www.edbpriser.dk/produkt/asrock-ab350m-hdv/
Pris: 2380,-

En solid opgradering over det du har som vil være holdbar i mange år frem.
Avatar billede Onkel I Seniormester
11. september 2018 - 22:04 #10
Nårh, tak for hjælpen.
Så må jeg bare vente til jeg skifter min pc ud.

Lige noget jeg ville tilføje. Jeg har altså ekonomisk råd til at købe CPU’erne, men gider bare ikke komme af med flere penge end det.
Nu er jeg også kun 17 om 2 uger :)

Tak igen...
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
11. september 2018 - 22:15 #11
Jeg kan jo kun gå ud fra hvad du siger dit budget er, hvad du har gravet ned i haven er jo immervæk ligegyldigt.
Avatar billede Onkel I Seniormester
11. september 2018 - 22:22 #12
Giver dig ret, det var bare hvad jeg havde at sige til emnet. Ikke mere i det.

Men jeg ville gerne høre om noget andet. Kan man måske få noget bedre i frames ved at slette nogle af programmer osv. Man har på computeren.
Det er fordi jeg har nogle programmer, filer og mappe mm. som bare ligger har det bare. Tænker hvis jeg sletter dem om det ville gør en forskel på frames ikke fordi jeg forventer det bedste, men måske bare en smule.

Ved du noget om det?
Er det muligt?
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
11. september 2018 - 23:30 #13
Programmer der køre i baggrunden bruger også ressourcer, nogle programmer mere end andre. Filer og mapper har intet med ydelsen at gøre, så at slette nogle film hjælper altså ikke.
Mængden af installeret programmer har heller ingen betydning så længe de ikke køre samtidig.
Men så længe du ikke er ved at løbe tør for lagerplads, og har styr på hvad der køre på din computer. Så er der ikke mere du kan gøre.
Avatar billede Onkel I Seniormester
12. september 2018 - 09:29 #14
Okey, tak for hjælpen...