Avatar billede camsti Seniormester
14. september 2018 - 12:27 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Oprette skabelon i Word

Jeg har tidligere fået et rigtig godt råd herinde om at lave hele skabelonen i en tabel.
Det virker fantastisk og det er rigtig nemt og styre de forskellige elementer.

Jeg har et par tillægsspørgsmål til projektet.

I alle tekstfelter står der "Klik eller tryk her for at skrive tekst."
Kan man indsætte sin egen tekst - eller helt undlade en tekst?

I nogle af tekstfelterne har jeg brug for en anden skriftsstørrelse. Er det kun muligt og redigere i tekstfelternes layout ved at oprette en ny typografi og så benytte den?

Pftfh :)

Jan
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
14. september 2018 - 14:56 #1
For at redigere standardteksten, klik i et kontrolelement for at markere det. Vælg fanen Udvikler > gruppen Kontrolelementer > Designtiltstand. Så kan du redigere teksten. Slå Designtilstand fra igen, når du er færdig.

Du kan ikke lave en helt tom standardtekst, men du kan i teorien lave blot et mellemrum. Det er dog ikke smart for brugerne, for de skal jo kunne se, hvor de skal gøre noget.

Du kan godt markere kontrolelementet og ændre formateringen direkte (ændre størrelse osv.), men du kan ikke være helt sikker på, at formateringen holder, når brugerne anvender din formular. Det kommer an på, hvad de foretager sig. Hvis du tilknytter en typografi via dialogboksen Egenskaber for indholdskontrolelement, kan du bedre sikre dig, at formateringen bevares.

Følgende engelske artikel kan måske være til nytte:
https://gregmaxey.com/word_tip_pages/content_controls.html
Avatar billede camsti Seniormester
17. september 2018 - 10:42 #2
Perfekt.

Skabelonen er endt op med at blive pæn, overskuelige og designet så selv det største fjols kan finde ud af at udfyld den :)

Jeg takker og bukker!