Avatar billede Andreas Praktikant
14. september 2018 - 19:26 Der er 6 kommentarer

Microsoft Axapta 3.0 udgår?

Hej allesammen,

Kan nogle fortælle mig om Microsoft Axapta 3.0 udgår? Systemet er et vi bruger på arbejdet.

I så fald kan man få det til at køre videre? Eller er man tvunget til at skifte til et andet system? Hvis man er det, hvilket system er så, så tæt på som identisk med Axapta?

Har hørt noget om at det skulle være fordi serverne (?) Skulle være forældet. Jeg kan bare ikke finde noget omkring dette nogle steder...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. september 2018 - 19:33 #1
AX3.0 er vel tilbage fra starten af 2000-tallet, så det er vel ikke helt urimeligt, at det efterhånden bliver aflivet og erstattet med noget mere tidssvarende.....

Microsoft arbejder jo på at rykke kunderne over i cloud-løsninger, så det vil nok blive Dynamics 365, I skal kigge i retning af.
Avatar billede Andreas Praktikant
14. september 2018 - 19:40 #2
Men det fungerer udemærket AX3.0

Er mere nervøs for at flytte system over til Dynamics 365 om det har nogle børnesygedomme, samt hvordan man får de gamle data med over, vi snakker +20 års data fra AX3.0 Det er det som bekymre mig :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. september 2018 - 19:45 #3
Du burde nok egentlig være mere bekymret over manglende support og nul sikkerhed, men sådan er vi jo så forskellige.

Med det sagt, så burde I vel alliere jer med en AX-konsulent, der kan bistå jer med en konkret vurdering af opgaven - det er ikke ukendt land og ej heller en rumraket, der skal bygges til det.
Avatar billede Andreas Praktikant
14. september 2018 - 21:48 #4
Det kan du have noget om.

Kan du anbefale en AX-konsulent?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. september 2018 - 20:54 #5
Nu er jeg ikke længere ansat der, så jeg tør godt pege på EG. De har kontorer rundt i landet og en god besætning af AX-folk.
Avatar billede Christen Juniormester
10. september 2020 - 10:58 #6
Hej Andreas

Jeg har arbejdet med ERP systemer som SAP R/3, BusinessOne, Axapta 2.5 -> AX2012 og den helt nye Microsoft platform kaldet 365.
Hvis jeres Axapta 3.0 ellers understøtter jeres behov er der ingen grund til at opgradere til en nyere version.

3.0'eren har den ene ulempe at den "løbe tør" for recids.
Det ændrede sig i 4.0'eren hvor mange lavede recid om til int64, samt ændrede recid til kun at være unik indenfor hver tabel og ikke i hele databasen.
Du kan læse mere om det her: https://community.dynamics.com/ax/f/microsoft-dynamics-ax-forum/30374/ax-3-0-recid-reach-limit/83404

Der er naturligvis en løsning til det - men du vil ikke få den foreslået pga. følgende:

Alle ERP leverandører vil gøre alt hvad de kan for at få flyttet jer over på en cloud løsning.
Det vil de primært fordi der er penge i det. Cloud løsninger sælges som en abbonnement ordning hvor i betaler et fast mdr. beløb, samt et beløb for hvor mange "transaktioner" i afvikler på deres maskine (i skyen)
Det er svært at vurdere hvor mange transaktioner i afvikler. Skal der laves tilretninger vil en udvikler kunne lave en løsning, der vil blive meget dyr at drifte.

Som nævnt, hvis jeres Axapta/AX system ellers dækker jeres behov så er der ingen grund til at skifte.
Hverken sikkerhedsmæssigt (som sælgerne ofte slår på) eller fordi teknologien er forældet.
Der er over 1000 udviklere og konsulenter, i Danmark, der understøtte jeres system (fordi systemet er udviklet i Danmark).
Så i vil altid kunne få hjælp og siger jeres leverandør noget andet. Bør i prøve at spørge andre steder.
Jeg vil ikke anbefale EG som er den tungeste dreng i branchen i Danmark. De har meget fokus på indtjening og ansætter flere sælgere end dygtige konsulenter/udviklere.

Alle der har Axapta 3.0, AX 4, AX 2009 eller AX 2012 bør holde fast i den så længe som absolut muligt.
I får ikke pt. et bedre system. Cloud løsninger er meget utilgængelige hvad angår tilgangen til data, samt ofte er brugerfladen lavet i en browser.
Det afvikler meget langsommere end de i har i dag.

Man kan i alleryderste tilfælde - hvis man f.eks. har en velfungerende AX 2009 med en meget stor database på flere Tb. genereret gennem de sidste 10 år:
Parkere sin nuværende AX 2009.
Lave en ny instans af den og flytte åbne ordrer, samt varer mv over i den nye og på den måde starte på en ny database. Det er en ganske nem måde at få sig et "nyt" system og man vil så igen, meget billigt kunne fortsætte yderligere 10 år.

Find en dygtig konsulent, der kan hjælpe jer med at optimere i stedet.