Avatar billede frem-ad Professor
15. september 2018 - 09:22 Der er 13 kommentarer

Kopier en kodet MP3 cd til harddisken

Hej
Jeg har et par lydbøger på cd i mp3 format. Jeg vil gerne have dem over på harddisken så kan jeg tag dem over på usb pen til billen eller på cd.
Men de er kopibeskyttet så jeg kan ikke bare kopier dem, hvilket program skal jeg bruge for dem jeg plejer bruge til alm. cd´er de kan ikke finde ud af formattet når det er mp3. Godt gratis forslag efterlyses???
Avatar billede mort1 Ekspert
15. september 2018 - 10:01 #1
Har aldrig oplevet, at jeg ikke bare har kunne "trække" eller kopiere en dvd eller cd, også lydbøger, over  på min HD, men jeg har måske bare været heldig
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2018 - 10:04 #2
På nogle cd'ere der starter krypteringsprogrammet ikke op hvis man holder shift nede når den isættes i pc. Men måde hvorpå det kører kan være forskellig. Kan dorstå her at det kun er til privat brug du gør det, og det så er i orden:
Det siger loven

Du må gerne:
• Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller MP3-afspiller
• Omgå eller bryde en kode eller kryptering på eksempelvis en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er for eksempel ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd'en på din private pc ved hjælp af eksempelvis et Linux-styresystem
• Bryde en dvd-regionskode
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2018 - 10:10 #3
Windows Mediaplayer kan ikke rippe den?
Avatar billede frem-ad Professor
15. september 2018 - 12:00 #4
mort1 jeg har også kopieret flere andre men jeg har 2  som er kodet de er begge fra 2008 så det må jo være noget de lige gjorde en overgang.

Medie player vil ikke rippe MP3 format
Avatar billede falster Ekspert
15. september 2018 - 13:08 #5
En (mulig?) husmandsløsning:

Hvis du kan afspille CD'erne på din computer, så brug et program, der samtidig optager lyden fra lydkortet (og så gemme optagelsen som en ny fil).

Eksempelvis:
http://www.freesoundrecorder.net/

(Jeg har ikke selv prøvet. Jf. #2 må det være tilladt).
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2018 - 13:28 #6
#5 Audacity kan også det samme :-)
Avatar billede falster Ekspert
15. september 2018 - 13:43 #7
#6 Ja den glemte jeg. Har brugt den til mange andre formål. Sikkert bedre end mit link :-)
Avatar billede frem-ad Professor
15. september 2018 - 15:27 #8
Det er en mulighed men den vil jo så også tag hele lydbogens længde. Jeg venter lige og ser om der kommer en anden ide. Men tak ind til vider...
Avatar billede eurositi Ekspert
15. september 2018 - 21:34 #9
Hvis filerne allerede er i MP3-format, ved jeg ikke om disse to værktøjer fungerer, men det er da et forsøg værd:
https://sourceforge.net/projects/aaxtomp3/
http://openaudible.org/
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2018 - 10:26 #10
Windows Mediaplayer kan (fra version 10) rippe til MP3-format - det skal "bare" indstilles - kig måske en ekstra gang på det - den plejer at kunne håndtere div. krypteringer
Avatar billede frem-ad Professor
17. september 2018 - 18:06 #11
Løsningen blev Clone CD (5 år siden jeg sidst brugte den) den kopierede over på harddisken i image fil og så pakkede jeg den ud bagefter, og det ser ud til at det fungere.
Men tak for forslagene.
Avatar billede Andre Green Praktikant
28. november 2019 - 11:02 #12
Do you know which kind of protection? Usually I use audio converter for audiobook to convert Audible audiobooks or iTunes audiobook. Here's one I've used before. You can try it and see if it works on your audiobooks.
https://www.tuneskit.com/audio-converter/
Avatar billede Lily Allen Praktikant
15. januar 2020 - 03:06 #13
De fleste lydbøger er beskyttet. Jeg har spekuleret på, om det er lovligt at fjerne beskyttelsen. Og endelig får jeg det rigtige svar: Det er fint kun til personlig brug.
Nu bruger jeg DRmare Audiobook Converter til at konvertere mine lydbøger til ubeskyttet MP3. Kørehastigheden er fantastisk. Du kan prøve det.
https://www.drmare.com/drm-audio-converter-for-mac/