Avatar billede akse0435 Seniormester
15. september 2018 - 15:33 Der er 10 kommentarer

Problem med at vælge standardprogrammer i Windows 7

Hej.

Jeg har fået et mærkeligt problem med mine standardprogrammer på min Windows 7 computer.

Hver gang jeg åbner Microsoft Outlook, som er mit standard e-mail-program, eller Internet Explorer, som er min standard-browser, bliver jeg spurgt, om jeg ville gøre det til henholdsvis mit standard e-mail-program, og min standard-browser, selv om det var indstillet i forvejen.
Selv om jeg så vælger ja til dette, sker det samme, næste gang jeg åbner programmet.
Jeg har også prøvet at åbne "Angiv dine standardprogrammer" i kontrolpanel, men den liste, der kommer frem, er tom.
Dette problem har ikke altid været der, men kom pludseligt her til morgen.

Hvad kan jeg gøre for at løse dette problem?

På forhånd tak.

MVH: Aksel Christoffersen
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. september 2018 - 15:55 #1
På at klikke på dette link:

https://www.youtube.com/watch?v=10CRD06GxMw

Det kan måske være en hjælp.
Avatar billede akse0435 Seniormester
15. september 2018 - 17:26 #2
Nej, det kan jeg desværde ikke bruge.
Når jeg åbner listen med programmer, er den tom.
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. september 2018 - 19:40 #3
Der må da ligge de installerede programmer i mappen "programmer/programmer x86", så den kan da ikke være helt tom.

Nedenstående link er taget fra min egen computer med Win 7. Der er en masse programmer installeret, deriblandt Canon.

https://ibb.co/kHDwXK
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2018 - 19:50 #4
prøv at oprette en ny bruger og se, hvis du logger ind på denne, om problemet er der. Hvis det ikke er, så flyt dine data til den nye konto, og slet den gamle.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 12:57 #5
Kan du systemgendanne dig tilbage til hvor det virkede?
Avatar billede akse0435 Seniormester
16. september 2018 - 13:12 #6
God idé med systemgendannelse. Det vil jeg prøve, og skrive tilbage her bagefter.
Avatar billede akse0435 Seniormester
16. september 2018 - 13:25 #7
Nej, systemgendannelse løste ikke problemet.
Jeg prøver at køre en virus-skanning på computeren senere, for at se, om det kunne være en virus, der er skyld i problemet. Jeg vil først prøve at lave en bruger som en sidste udvej.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2018 - 13:35 #8
ellers er rep muligt (måske)
https://www.tweaking.com/content/page/windows_repair_all_in_one.html
scroll ned og hent den gratis - installer - genstart i fejlsikret tilstand (det går langt hurtigere), og kør - start bare på fanebladet 'Backup' og lav en kopi af reg-db og et systemgendannelsespunkt.
Derefter fanebladet '+ Repair' og lad den bare køre alt, den selv foreslår.
Det kan tage timer, og må ikke afbrydes - find en film på tv mens du venter.
Når den er kørt igennem vil den genstarte (det gør den i normal tilstand) - gør det, og test om standardprogrammer virker igen.
Så afinstaller programmet - der er alligevel en nyere version før du skal bruge det igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 13:53 #9
Man kunne prøve at gendanne fil type associationer til Windows 7 igen.
Vil dog anbefale man lige tater en backup/ eller laver et nyt systemgendannalsespunkt før man gør det:

https://www.sevenforums.com/tutorials/19449-default-file-type-associations-restore.html
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 13:54 #10
tater=tager :-)