Avatar billede M.L Novice
16. september 2018 - 06:45 Der er 25 kommentarer

Findes der et TV mv. med Lydjustering ??

Kort sagt... findes der et tv eller noget højtaler tilbehør hvor man kan justere på  forskellige lyde i tv'et?

Jeg har problemer med hørelsen hvilket resultere i at baggrundslyden både på film/serier og alm. 'uskyldige' tv programmer...
Div. underlægningsmusik/støj bliver uforholdsmæssigt høj og talen mudret, hvilket gør jeg hele tiden sidder og skuer op og ned uden at finde det tilfredsstillende, hvilket er virkelig irriterende når man bare gerne vil slappe af foran tv

De forskellige præinstalleret audio indstillinger 'film', 'musik', standard' mv, som forefindes på tv'et er mildest talt virkelig ringe og gør bare problemet værre

Mit måske urealistiske ønske var at man kunne skrue ned for og op for forskellige slags lyde.

Håber nogen har bud på en løsning :)

...
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2018 - 08:24 #1
køb et højtalersystem, med equalizer
så har du en chance

jeg har en hørehæmmet ven
han har noget der hedder en teleslynge, således at han får tv lyden i sit høreapparat
Avatar billede M.L Novice
16. september 2018 - 08:43 #2
Sidwave, kan du uddybe/beskrive ? kender ikke til det i dybden andet end min egen forståelse der tænker det er en slags fintuning af det system der i forvejen er på tv... og det kan ikke jo differentiere i hvilken lyd det er jeg vil regulere..
hvis det stod til mig skulle der være en knap hvor man helt kunne slå baggrundslyd fra
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 09:11 #3
Tror også du skulle prøve en teleslynge. Her får du lyden direkte i øret uden du kan høre omgivelser. Her bliver omgivelser lukket fra og du vil få nemmere for at høre det du skal.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2018 - 09:16 #4
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 09:28 #5
Fordelen med teleslyngen er at du kan koble alle dine lyd apparater til denne så du får lyden direkte i øret. Og kommer du et sted ud hvor der er slynge så skal du koble dig på der og få lyden der også.
Har du i forvejen ikke et høreapparat til at afhjælpe dit høre problem?
Avatar billede finb Ekspert
16. september 2018 - 09:55 #6
En antenne-boks <400 kr har udtag til stereoanlæg,
hvor du så justerer bas/diskant/styrke...
Avatar billede M.L Novice
16. september 2018 - 10:04 #7
Skulle nok have specificeret det med hørelsen :)
Jeg er ikke døv eller tæt på, jeg har lidt nedsat hørelse på det ene øre og i forvejen virkelig lyd sensitiv, så jeg opfanger alle små nuancer og ubalancer i lyden og kan ikke tåle de der unaturlige høje  lyde... derfor heller ikke en mulighed at skrue op for tv'et..
det virker bare som om at mange baggrundslyde generelt har en MEGET højere frekvens end selve hovedlyden, hvilket altså går direkte ind i nervesystemet.. det er i det hele tage frustrende at man ikke kan lave programmer uden div. underlægningsstøj/musik. så vil godt godt justere alt det der ikke er hovedlyden, eller selve den

eks er også et tvprogram  der har en over-speaker plus alm tale, her er speakeren meget højere end talen og jeg skal skrue op og ned hele tiden.
Avatar billede M.L Novice
16. september 2018 - 10:16 #8
finb.

kan du specificere? men er det surround sound system?  det er vel ikke meget anderledes end at finjustere på tv?...her justere jeg  også alt både bagrundslyd og hovedlyd.
har svært ved at se hvordan det kan blive bedre, men vil meget gerne vide hvordan hvis man rent faktisk differentiere og tilvælger hvilken lyd der skal justeres ?
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 10:41 #9
Er ikke klog på det, men vil umiddelbart tro at et høreapparat kan designes til at forstærke i de områder hvor du har nedsat hørelse og lade være med at gøre det der hvor du kan høre.
Har du ikke fået tjekket din hørelse hos en ekspert?
Avatar billede M.L Novice
16. september 2018 - 11:10 #10
som beskrevet omhandler det ikke min hørelse, som bare er lidt nedsat på det ene øre... det drejer sig om at jeg ønsker en funktion der kan justere på de forkellige lyd input der kommer ud af tv'et
Avatar billede Mikael Ekspert
16. september 2018 - 11:47 #11
Sæt undertekster på.. Også på danske udsendelser..

Er helt enig.. Baggrunds snak/musik er en uskik.. ;)
Avatar billede posten Ekspert
16. september 2018 - 11:57 #12
vil nu anbefale du tester med en teleslynge når det er gjort så fortælle os om problemet stadig er der eller det løst
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 12:55 #13
#10 Ok.
Mit sidste bud kunne være en soundbar hvori der er en equalizer i:
https://elektronik-lavpris.dk/p114379/n-hav-sb100-knig-soundbar/
Avatar billede falster Ekspert
16. september 2018 - 13:45 #14
Uden at have nogen erfaring. Ud fra nedenstående (og andre) links kunne et direkter svar være:

Apple TV

https://www.igeeksblog.com/how-to-reduce-loud-sounds-on-apple-tv/

Citat:
To avoid this situation, you can use this option as well. This keeps dialogue and some delicate sounds properly heard

Men om det overhovedet er anderledes end andre equalizer-muligheder skal jeg ikke kunne sige. Og så er der jo i øvrigt tale om streaming.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 14:32 #15
Ser måske tosset ud, men hjælper det at tage et høreværn på der dæmper de høje lyde på det øre hvor du har problem?
Tror på sigt ikke du får løst dit problem uden professionel hjælp dog.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 14:48 #16
prøv evt at lukke din hånd om dit øre der er sensitivt og se om det dæmper i den rette retning.
Avatar billede Mikael Ekspert
16. september 2018 - 15:01 #17
Har dette "anlæg" liggende fra min fars tid.

Det er fantastisk.. Du kan købe det til 1/4 dels pris af nyt.. Og det ER som nyt ;)

https://www.instrulog.dk/produkter/tech-hjaelpemidler/Hoerehjaepemidler/tradlos-teleslynge
Avatar billede Mikael Ekspert
16. september 2018 - 15:15 #18
Vedr. #17.. Nævnte "anlæg" KRÆVER ikke høreapparat med teleslynge..
Har man ikke høreapparat, så kan alle headset  med Jackstik istedet kobles på "halsslyngen"

https://hmi-basen.dk/blobs/brugsvejl/42859.pdf
Avatar billede M.L Novice
16. september 2018 - 19:29 #19
Mange har nævnt equalizer, er der nogen der kan specificere, har ingen forstand på det ?  og er det meget anderledes end at finjustere på tv?...her justere jeg  også alt både bagrundslyd og hoved/primærelyd i et.

#14 Det begynder at ligne noget, hvis det rent faktisk virker :) Har ikke så stor indsigt  i de forskellige slags tv tilbehør, men det er vidst kun på apple tv det fungere? ved ikke hvad det er, jeg har en boks fra Yousee hvor jeg ser alt inkl. netflik. hbo mv. :)

#11  Jeg har den nye boks fra yousee, som jeg blev tvunget over på efter de lukkede for signalet til den gamle boks i febr. Her er desværre ingen undertekster på det optagede (og jeg ser kun optaget tv)
Problemet er også på film og serie at jeg gerne vil have det 'højt' for at høre hvad de siger, men baggrundslyden yager fokus fra det primære.

Det med teleslynge er ikke en mulighed, jeg har som beskrevet ikke rigtigt høre isuue med høreapparat mv.  og umiddelbart heller  rigtig en mulighed med høretlf. :)
Jeg er ikke døv eller tæt på, jeg har lidt nedsat hørelse på det ene øre og i forvejen virkelig lyd sensitiv, så jeg opfanger alle små nuancer og ubalancer i lyden og kan ikke tåle de der unaturlige høje  lyde... derfor heller ikke en mulighed at skrue op for tv'et..
det virker bare som om at mange baggrundslyde generelt har en MEGET højere frekvens end selve hovedlyden, hvilket altså går direkte ind i nervesystemet.. det er i det hele tage frustrende at man ikke kan lave programmer uden div. underlægningsstøj/musik. så vil godt godt justere alt det der ikke er hovedlyden, eller selve den

Måske er jeg bare foran min tid... desværre :)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 19:50 #20
#19 Jeg hopper af tråden her.
Du skal til en hørespecialist for at få løst dit problem.
Avatar billede M.L Novice
17. september 2018 - 01:01 #21
at være lyd sensitiv handler om nervesystemet ikke hørelsen, bare for at få det på plads
Avatar billede finb Ekspert
17. september 2018 - 09:45 #22
Er ikke komponist, men
komponist-it-programmer kan formentlig sætte
en MIN-/MAX-lydstyrke-værdi på hver eneste frekvens
Avatar billede finb Ekspert
17. september 2018 - 09:46 #23
En equalizer lader dig justere frekvenser enkeltvis
Avatar billede M.L Novice
13. oktober 2018 - 08:55 #24
Jeg har nu fundet frem til en soundbar, jeg tænker at investere i  -den  skulle tydeliggøre og fremhæve  talen betydeligt også selvom lydstyrken  er lav...håber dermed at baggrundsstøjen kan bliver filtret fra uden det går ud over helhedsoplevelsen

Glæder mig til den dag tv producenterne finder ud af at lægge en 'sluk for baggrundsmudder' funktion ind menuen.... :)

vil ønske jeg kunne forstå og overskue det med equalizer indstilling...men det kan min hjerne desværre helt rumme
-ønskede mig bare et quickfix, håber jeg har fundet noget der komme i nærheden af det
Avatar billede finb Ekspert
13. oktober 2018 - 10:34 #25
Equalizer er bare en ekstra kasse til stereo-anlægget med mange flere knapper til bas/diskant.
Skal lyden styres, skal baggrunds-lyden være optaget for sig selv,
og det er den næppe; muligvis lidt i quadrofoni.