Avatar billede mort1 Ekspert
16. september 2018 - 08:18 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvor gemmer jeg bedst mine billeder

Jeg har mange, alt for mange, billeder liggende på min HD. Disse billeder vil jeg gerne have "sikret for eftertiden", den HD som jeg bruger dagligt er nok ikke det rigtige sted, man hører/læser jo jævnligt om nedbrud af HD, med mistede data til følge - Men hvordan sikrer man bedst sine billeder, uden at skulle betale en formue i skyen - Hvad kan I anbefale:
Hjemmebrændte DVDer, en ekstern HD, USB sticks, Google Fotos, eller måske noget helt 5., som jeg har overset. Google Fotos er naturligvis fristende, og gratis, men jeg det som noget af et projekt, dels med at uploade og dels med at sortere og lægge i mapper, da man efter min opfattelse ikke kan overføre "færdige" mapper til Google Fotos.
Jeg vil naturligvis også helst have billederne relativt let tilgængelige, så det ikke bliver, som i gamle dage, hvor man skulle finde dias projektor og lærred frem, inden billederne kunne vises.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2018 - 08:22 #1
http://mega.co.nz
der har du 50 gratis GB, med backup og kryptering

Køb en NAS. tag backup af hele din computer og læg på denne NAS.

nu har du kopier 2 steder.
som er opbevaret 2 forskellige steder
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 09:21 #2
Har lige begyndt med Google Foto sidste år da jeg var i USA en tur. Google Foto arrangerer selv billederne i kategorier når de uploades. Videoer kommer i mappe for sig selv ag andre begivenheder bliver også sorteret. Hvad der sker når man uploader de næste billeder ved jeg dog ikke. Har kun uploadet den ene gang dertil.
Ellers har jeg derudover billeder mindst tre steder (livrem og seler).
På 2 uafhængige harddiske der kun kobles til når der skal tages backup, samt på en sekundær disk på pc så jeg har dem tilgængelige direkte. Skal snart på ny rejse, og jeg vil også her prøve at lægge billeder op på Google Foto for at se hvordan de bliver sorteret næste gang. De skulle jo ikke gerne blande sig med billederne fra USA.

Men jeg er enig i sidwave's forslag. Bruger dog ikke NAS i mit system. :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2018 - 09:35 #3
>220661 Google ved jo hvor du er, så de laver en ny mappe automatisk.

Med GFoto har man et valg - gem i kameraets maksimale opløsning, og du har maks 15gb (mere kan købes). Hvis du lader Google reducere opløsningen lidt (det, de kalder Høj Kvalitet), så ubegrænset plads.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2018 - 09:40 #4
Tak for din kommentar claes57 :-)
Avatar billede finb Ekspert
16. september 2018 - 09:57 #5
Stenalder-løsning: Print de bedste fotos på foto-papir,
så kan al strøm forsvinde.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. september 2018 - 10:43 #6
#1
det produkt du linker til, er kun gratis i 180 dage.
Avatar billede 450025 Ekspert
16. september 2018 - 10:50 #7
#3  Jeg støtter opplagte til claea57 en løsning jeg er meget godt fornøyd med.

Nå er Arne lidt for seg selv men jeg liker og glede andre med en Email, også et bilde. Går til en fotograf Gamlemor Bori Ram hun er fattig har ikke Smart Telefon ikke Computer heller, men liker bilder fra sin datter ja også fra meg da, går og viser disse bildene til sine kjente der hun bor.
Tenk og glede eldre mennesker noe av det beste jeg vet.

Ingen har råd til slike dyre gjenstander, tenk pensjonen er bare 600 kr i mdr, nå er hun jo lidt glad i meg da fordi jeg har en lommebok som tillater å gi en liten fast pensjon hver mdr.
Se lidt på denne skjermdump. Win10 vet jo alle jeg har den fikk fra Microsoft dette er en gave og navnet er (Utklippsverktøy)  og nå gir jeg det videre til andre, tror 220661 også vil få glede av dette. Fortsatt god søndag.

https://ibb.co/fXamZz
Avatar billede posten Ekspert
16. september 2018 - 12:01 #8
jeg ville foretrække at gemme de billeder på sin egen disk den kan du jo ALTID  finde frem igen
Avatar billede mort1 Ekspert
16. september 2018 - 12:10 #9
#6
Jeg kan ikke umiddelbart se, at der noget sted står, at den FREE 50 GB konto er begrænset til 180 dage, men jeg har stillet et spørgsmål desangående til MEGA, som sikkert vender tilbage når det bliver mandag i New Zealand, jeg vil derefter gengive svaret i denne tråd.
Avatar billede mort1 Ekspert
16. september 2018 - 12:24 #10
#2
Det er for så vidt glimrende, og nemt, med den automatiske upload til Google Fotos, men det kræver enten at man tager billederne med sin mobiltelefon, eller har et meget moderne kamera, som kan uploade til GFotos. Mit behov ligger i midten, nogle med mobiltelefon, men flere med kamera som ikke kan uploade. For også at få billederne sorteret af Google Fotos kræver det, at GPS (Placering) er aktiveret, så Google ved hvor jeg er - Det kommer, i mit tilfælde, ALDRIG til at ske.
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
16. september 2018 - 12:54 #11
Google foto.
Avatar billede 450025 Ekspert
16. september 2018 - 13:01 #12
#8 En god ide dette trodde jeg. Iinntil en dag min egen disk sa stopp med 2500 bilder, nå var ikke den katastrofen så stor for meg fordi jeg hadde alle bilder et annet sted også, problemet ble bare lidt søppel men da sa jeg til meg selv, kjøp en ny men stole på 100% på den den løsning nei Takk da droppet jeg den.

#9 Helt enig har du 60000 bilder av 2.5 til 3.4 MB er tanken nok ok. Tror du neppe har så mange.

# Ja stort nemmere kan det ikke gjøre, ok skulle du ha en gammal Nokia som neppe selges i dag da har du et problem med å ta bilder men selv et av dem billigste kamera vil klare dette.
Og ta et bilde så går dette fint valget er kvaliteten, du trenger kjøpe det nye kamera som averteres til 21000 tusen Danske kroner.
G foto der treng du ikke GPS for og fortelle hvor bilde er tatt det er et luksus problem du velger selv. Ser ikke verdien i det Sorry.

Jeg trives godt med Samsung 8 + et billig kamera til 500 kr det er du selv som stiller krav er du en vanlig person med vanlig forbruk av bilder så bestemmer lommeboken selv prisen. Et kamera til 1000 kr holder i massevis.

Er du mester fotograf så kjøp et til 21000 kroner men det vil jeg nok ikke spandere på meg selv, når det er sagt trives jeg godt med G- Foto, i går måtte jeg ha et nytt redigerings program det er nå på prøve, likte det mulig jeg kjøper det også, gratis varianten var faktisk helt ok, gratis er i bland gratis og ok men det skader å kjøpe heller alt avhenger av ditt forbruk Hobby eller lidt mere.
Avatar billede INK Ekspert
16. september 2018 - 13:16 #13
#10 Google Foto sorterer normalt efter optagelsesdato, som de fleste vel har på deres billeder i dag. GPS koordinater muliggør andre søgninger og sorteringer.
Albums laves i Google Fotos og kan så vises på alle enheder enten i en App eller i en browser. Ulempen ved Google Fotos er, at det kræver internetadgang :-)

Har mine fotos på en Mac og en backup til Timemachine. Derudover en kopi i Google Skyen (ca. 60.000 billeder og lidt videoer).

Kvaliteten i "høj kvalitet" som Claes57 beskriver i #3 er fint til fremvisning på tv-skærme m.v.

Alle billeder, der overføres fra diverse kameraer til min Mac (eller PC) overføres automatisk til Google Fotos, ligesom alle billeder fra iPhone/iPad overføres automatisk.

En styrke ved Google Fotos er den nemme måde at dele at Album på med venner og familie (ferierejser sammen og familiefester m.m.)
Avatar billede 450025 Ekspert
16. september 2018 - 13:52 #14
# Ja en flott beskrivelse ink du har din måte og jeg har min måte begge trives vi med dette, mulig jeg overdrev med 60000 Bilder, for meg er ikke dette et mål.

Jeg har min egen lille måte og bruke foto på om den passer for andre så er ikke det et mål i seg selv.

Alle bilder blir i dag tatt med et smartkamera alle tar bildet med loddrett kamera, jeg er høflig noen ord tilbake 1000 Takk et nydelig bilde.

Og så rett i papperskurven med dette fordi det gir meg ingen ting, det gjør ikke Fesbook heller med likes, søppel er det. (er lidt diplomat gir ikke tilbake meldig om dette) En movi får jeg tatt med smart telefon har enda ikke fått en som er vert og sjå på Sorry.
I min alder elsker jeg et bilde som forteller noe og ikke bare trynet på en Gammal Gubbe, men om han nu er på et bilde med lidt miljø rundt seg kan være hva som helst det er et bilde jeg syntes er flott å ha og det går ikke i søppel bøtta, nei det forteller en liten historie om nevnte Gubbe (og kanskje også vekker minner jeg hadde med nevnte Gubbe)

Om du forstår meg ink det vet jeg ikke det betyr ikke så mye det, for begge så gjør vi våres egne valg og trives med dette.
Avatar billede nopsen Ekspert
16. september 2018 - 19:33 #15
#9
ikke nødvendigt at skrive til dem, ved den slags tilbud er der altid en hage, læg mærke til den lille stjerne i :sætningen:

Create an account and get 50 GB* free on MEGA’s end-to-end encrypted cloud collaboration platform today!

læs længere nede hvad den betyder:

*expires after 180 days
Avatar billede puren Ekspert
16. september 2018 - 20:02 #16
Hvid og vælger mega.nz så husk din kode du kan ikke recover den hvis du glemmer den.

Og så alligevel hvis du husker at kopiere din master-code kan du men uden den kan du ikke
Avatar billede mort1 Ekspert
24. oktober 2018 - 10:53 #17
Fik svar fra New Zeeland, men svaret var lige så langt og omfattende, som var det en "Microsoft licensaftale" så jeg orkede faktisk ikke, at læse det hele, men min konklusion er, at nopsen, #6 , sikkert har ret.