Avatar billede puter_phill Juniormester
16. september 2018 - 09:31 Der er 10 kommentarer

Tilgå Nas via stifinder

Hej, jeg har en synology nas der er sat op til smb1.
Der står at jeg kan tilgå den fra stifinder ved at bruge \\<nasnavn>
jeg kan tilgå nasserveren ved at bruge 192.168.1.52:5000 med browseren, men ikke via smb og stifinder.
tænker det har med mit netværkssetup at gøre?
Den aktuelle computer har ikke wifi, så jeg har omkodet en linksys router til at virke som wifi-dongle. (tak eksperten.dk).
- er det dette setup der driller?

Skriv endeligt hvis der er informationer I har brug for.

På forhånd Tak.
mvh.
Avatar billede puter_phill Juniormester
16. september 2018 - 09:33 #1
Jeg har stadigt ikke løst problemet, men kan se at min laptop, der er tilsluttet 'normalt' heller ikke kan tilgå Nas'en via stifinder? så måske er det ikke den omkodede linksys.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. september 2018 - 10:16 #2
Prøv om du kan finde og tilføre den i Kontrolpanelet Enheder og Printere?
https://ibb.co/gYEkSK
Avatar billede Tordenfusk Seniormester
16. september 2018 - 11:25 #3
\\nasnavn\sti
Det kan måske hjælpe, hvis det er en sti du prøver at få adgang til. Eksempelvis skal mit netværksserver tilgås via \\nasnavn\filer.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. september 2018 - 11:43 #4
Har du sat til vis Netværk?
https://ibb.co/kKbrjz

Sti Personlig Tilpasning Temaer Indstillinger for Skrivebords Ikoner.
16. september 2018 - 12:19 #5
prøv at bruge IP i stedet for NAS navn.
\\192.168.1.52\

Du skal ikke have porten med.

Du bør også kunne åbne den fra kør - Windows taste + R (for run)Begge virker hos mig.

Bare for en sikkerheds skyld:
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4026635/windows-map-a-network-drive
Avatar billede puter_phill Juniormester
16. september 2018 - 12:34 #6
Fine foreslag, men de er afprøvede, jeg kan ikke se Nas'sen fra min computer, kun tilgå via explorer...
jeg tror vi skal et spadestik dybere...?
Avatar billede kulawig Professor
16. september 2018 - 12:52 #7
det du tilgår fra eksplorer/firefox/chrome er dit kontrolpanel (brugeroverfladen til nas)

det du ønsker at tilgå via stifinder er Drev/mapper

bar så vi har orden på definitionerne

i brugeroverfladen skal du vælge at Share et drev med resten af netværket ellers kan du ikke finde noget i stifinder/netværkssteder
Avatar billede kulawig Professor
16. september 2018 - 12:53 #8
Avatar billede poko1 Ekspert
16. september 2018 - 14:08 #9
Passer din software til din Windows version?
Du kan sætte i din Browser eller under Kør
http://192.168.1.14/r36258,/playzone,/
Avatar billede puter_phill Juniormester
16. september 2018 - 14:59 #10
Det virkede med windows 7, men jeg har da opdateret (synology 112)