Avatar billede 1Dorte Guru
16. september 2018 - 19:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Stifinder - ændre dag og tid på billede

Hej.
Jeg har nogle få billeder, hvor jeg gerne vil ændre dag og særligt tiden på.

I detaljeruden til højre kan se "optagelsesdato" med dato og tidspunkt. Jeg kan klikke og ændre dagen, men ikke tiden.

Kan nogen hjælpe?

En del af billeder, skal jeg have ændret 1 time (tidszone, hvor jeg ikke har fået ændret kameraet) - er der EVT. en hurtig genvej?

Mvh. Dorte
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. september 2018 - 20:56 #1
Avatar billede falster Ekspert
16. september 2018 - 21:25 #2
Specielt til at ændre tidszone er jhead meget velegnet.

•Fix date / time offsets in large batches of images

http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

Det er et kommandolinje/PowerShell værktøj, men let at gå til.
Avatar billede 1Dorte Guru
17. september 2018 - 11:28 #3
#1 - det giver mig ikke flere muligheder end detaljevinduet mht. tid.
#2 - jeg forsøgte, men jeg forstod simpelthen ikke, hvad der gik galt for mig.

I stedet for fandt jeg denne you-tube video:
https://www.youtube.com/watch?v=PlzkRx50rMk
Det var min løsning. Dog skal jeg manuelt ændre alle tidspunkterne, og jeg kan ikke tage flere billeder, som er taget tidszone-forskydelse.

Tak for jeres forsøg på at hjælpe mig.
Mvh. Dorte
Avatar billede falster Ekspert
17. september 2018 - 14:01 #4
Du kan prøve denne med brugergrænseflade.

http://u88.n24.queensu.ca/exiftool/forum/index.php?topic=2750.0

"Motoren" er stadig jhead.

Man vælger filerne/mappen i træet til venstre.

Markerer de, der skal ændres (evt. alle).

Menupunkt "Modify" øverste punkt "DateTime shift" og hakker af og angiver den ønskede tidsforskydning.

Trykker på "Execute" efter man har angivet om der skal tages bu eller ej.
Avatar billede falster Ekspert
17. september 2018 - 14:12 #5
Jeg glemte:

Du skal også downloade exiftool herfra:

https://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Udpakke zippen og omdøbe den udpakkede "exiftool(-k).exe" til "exiftool.exe" og lægge den i samme mappe som "ExifToolGUI.exe" ovenfor.
Avatar billede 1Dorte Guru
03. oktober 2018 - 19:54 #6
Hej Falster.
Jeg takker for dine indspark, jeg fandt det dog stadig nemmere/simplere at bruge løsning i #3.

Mvh. Dorte Hvergel