Avatar billede Sofia Praktikant
17. september 2018 - 11:01 Der er 5 kommentarer

Mappe i USB-stik er ændret og mine filer kan ikke findes

Hej.

Jeg har alt mit arbejde på et USB-stik. Efter en softwareopdatering er hele mappen lavet om tilyderligere mapper med små tegn og der vises blot "kan ikke findes", hvis man trykker på dem.

De originale word-filer ligger i "Hurtig adgang" men der står blot, at stien ikke kan findes, hvis jeg forsøger at åbne dem.

Jeg har kigget i min papirkurv, hvor de ikke ligger, og jeg har anvendt Recovery-programmer både på drev og USB, men på USB-stikket er der ikke slettet noget fra de datoer, så jeg aner ikke, hvad jeg skal stille op.

Er det bare bad luck? :(
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. september 2018 - 11:21 #1
Har du prøvet recovery programmer direkte på USB-sticken, er der nok ikke så meget at gøre.

Det lyder som om den har været fjernet fra PC´en, mens den var i gang med at skrive til stick´en (altså uden at have brugt "Fjern sikkert" ikonet). Det kan USB-sticks ikke li´.

Så må du evt. gøre op med dig selv, om data var så meget værd, at du skal have en professionel til at se på det. Og så ellers forsøge at finde data i downloadmapper, midlertidige filer, og hvor du nu ellers kunne tænkes at have en udgave af filen.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2018 - 14:22 #2
recovery hjælper ikke. det er flash, ikke en hdd
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. september 2018 - 14:42 #3
Det kommer da helt an på hvad fejlen skyldes - om filerne/partitionen er blevet slettet, eller om filtabellen er smadret. I sidstnævnte tilfælde er der ikke noget at gøre. I førstnævnte, kan man sagtens bruge almindelige datarecovery værktøjer.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2018 - 19:32 #4
Originalerne må stadig ligge på usb eller på den mappe man gemte word dokument på.

Har man sat en mappe til 'Hurtig adgang' fungerer det som genvej. Så find original sti til din mappe, om det så er usb, under dit profil, eller i Dokument mappe, så vil det stadig være der.

Du kan evt. åbne tom Word, og se seneste dokument-navn, og finde ud af om du kan åbne de dokumenter, og gemme om.

Er der tom på usb, måske er de mistet på grund af formattering. Medmindre man fik malware fra sidste anvendt pc.
Prøv, om dine original mapper er skjult ved at ændre forevisning af din mappe om til at vise skjult mapper.

Åben Stifinder, tryk 'Vis' på faneblad ovenpå.
Tryk på 'Indstillinger'.
Tryk på 'Vis' på faneblad ovenpå.
Inde i boks, nedenunder Avanceret indstillinger.
Under 'Skjulte filer og mapper'.
Tryk på 'Vis skjulte filer, mapper og drev'.

- Undersøg usb og se om dine mapper er der.
Er de der, dokunenterne, så var din usb inficeret med malware fra sidst anvendt pc.
Flyt dine dokumenter undtagen skjulte mappe, mappen er malware mappe nu.

- Findes der ingenting, så har man mistet dem, medmindre det aldrig var overført til at starte med, da 'Hurtig adgang' fungerer som genvej. Lav proper overførsel 🤓👍
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. september 2018 - 20:21 #5
Okay, det var..... Hmm - ren sience fiction inden for IT, det der. Jeg tror du kan have lidt ret, men din beskrivelse er ret ustruktureret og forvirrende. 😉