Avatar billede THW Praktikant
22. september 2018 - 11:20 Der er 44 kommentarer

formel hvor celle/navn eller tal kun kan bruges en gang

Hej

Jeg er ved at konstruere et ark hvor hver dag i en uge har sin egen fane.
derudover har jeg en kolonne med medarbejdere og en med biler.

En medarbejder skal køre en tur med en specifik bil til en forudbestemt adr.

Medarb. samt bil må kun kunne bruges en gang pr dag (fanedag)
Og både medarbejder og bil må gerne farves rød når de er brugt.

Nogen der kan formlen på det ?

PFT
Torben
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2018 - 11:45 #1
=Mere info (Upload et Ark med dine detaljer)
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 12:16 #2
Hvordan får man uploadet ?
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 12:18 #3
Måske hvis du markerer det område, der skal kontrolleres. Vælg Data- Datavalidering. I ruden Tillad vælges Brugerdefineret. I ruden Formel indtastes:

F.eks. marker A1:A10 og formlen: =TÆL.HVIS(A:A;A1)=1
Avatar billede finb Ekspert
22. september 2018 - 12:35 #4
Tabel:
Hvis du har biler vandret
og
medarbejdere lodret
er det bare at sætte et kryds,
Ellers:
Hvis(medarbejder=1)*(bil=1)=1 ; så rød ; ellers grøn
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2018 - 12:37 #5
#2  -  Der er flere muligheder for at gøre dette: En af dem er:  www.dropbox.com

Der kan du oprette en konto (gratis), og så uploade filen til den; derved får du et link til din fil, som du så kan vise her. Så kan alle se, og hente din fil.
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 12:51 #6
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 13:08 #8
Er: Torben Hehr og THW samme bruger?
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 13:23 #9
Den hurtige:

Marker kolonne I --> fanen: Hjem --> Regler for fremhævning af celler --> Dubletværdier --> Ok

Marker kolonne J --> fanen: Hjem --> Regler for fremhævning af celler --> Dubletværdier --> Ok

Så farve markeres hvis: Chauffør kode eller Bilkode bliver brugt flere gange.
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2018 - 13:26 #10
Her er en lidt anden måde, end din egen opstilling, men gir' dig oversigt over, hvem der bruger hvad bil, daglig. Ellers vend tilbage!
https://www.dropbox.com/s/guq4l4vz8ayv3xq/bil-oversigt.xlsx?dl=0
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 13:43 #11
@ebea det gir umiddelbart go mening. Men det gir mig ikk overblik over hvor hver enkelt bil og chauffør er henne.
Jeg har brug for at vide dette.
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2018 - 13:47 #12
#11 - Jeg prøver at lave en lidt anden opstilling!
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 13:51 #13
Det skal lige siges at chauffør og bil nummer ikke må linkes sammen. Det kan sagten være at chauffør XXX skal køre i bil 132 den ene dag og i en anden den næste dag.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 13:58 #14
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2018 - 14:04 #15
#13  -  Er det så Bil, eller Chauffør, der skal "fortælle" hvor den/han befinder sig?
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 14:08 #16
@store-morten Jeg er fan. fedt arbejde.

Kan jeg kopiere til de andre dage. ?
Kan jeg tilføje / ændre navne ?
Kan jeg tilføje /ændre numre ?

Kan man lave et samlet udtræk på en specifik chauffør, hvis han feks. skal køre 4 dage ? så det vises alle 4 dage uden andre chauffører med skoler og biler osv. ?
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 14:10 #17
@ebea

Det er en kombination. Grundlæggende er det skolen der fortæller hvor han er. men skal vide hvilken mand og hvilken bil der er på en respektiv skole.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 14:20 #18
"Kan jeg kopiere til de andre dage. ?"
Når en fane er lavet færdig, kan den kopieres til 7 dage.

"Kan jeg tilføje / ændre navne ?"
Ja, så skal "listen" udvides.

"Kan jeg tilføje /ændre numre ?"
Ja, så skal "listen" udvides.
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 14:24 #19
"Kan jeg kopiere til de andre dage. ?"
Når en fane er lavet færdig, kan den kopieres til 7 dage.
Den er jeg med på :-)

"Kan jeg tilføje / ændre navne ?"
Ja, så skal "listen" udvides.
Skal der bare påføres navne under listen eller skal der gøre andet ?

"Kan jeg tilføje /ændre numre ?"
Ja, så skal "listen" udvides.
Skal der bare påføres numre under listen eller skal der gøre andet ?
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 14:32 #20
Her fundet metoden til at forlænge de to dropdown kolonner.

Men hvordan tilføjer man navne og biler inder de to kolonner?
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 14:33 #21
Ja, du påføre bare navne under listen.

Og markerer D6:D12 --> Data --> Datavalidering --> Datavalidering
Og til retter: Kilde: =$I$6:$I$54

Og markerer E6:E12 --> Data --> Datavalidering --> Datavalidering
Og til retter: Kilde: =$J$6:$J$54
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 14:36 #22
Har du fanget at: Søren Due står 2 gange?
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 14:46 #23
Ja det har jeg set. Selvf. en fejl... :-)

Kan du gi mig formlen til at markere biler hvis de skulle gå igen i grundlisten ?
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 14:52 #24
Se #9
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 15:02 #25
Det gir mening.

I er sg for seje til det her ;-)
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 15:09 #26
Prøv at uddybe:
"Kan man lave et samlet udtræk på en specifik chauffør, hvis han feks. skal køre 4 dage ? så det vises alle 4 dage uden andre chauffører med skoler og biler osv. ?"
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 15:20 #27
Jeg har brug for en oversigt over hver enkelt chauffør. Dette skal være med de dage xxx skal køre. Hvor han skal køre og i hvilken bil.

med andre ord så skal der en fane til hver gang jeg opretter en chauffør. Når jeg sætter et navn på en tur (skole) så linker den over til chaufførens egen fane med alle data.
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 15:37 #28
Her er det som det ser ud pt.
Skal sådan set ha kopieret dette til alle dage og så nye faner til alle chauffører.

https://www.dropbox.com/s/wk9n4ijqp9qokva/Chauff%C3%B8roversigt%202019.xlsx?dl=0
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 16:17 #29
Din Chauffør kode Tabel, må den stå på en side for sig selv?
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 16:18 #30
Lad lad os prøve og se om det ikke kan gå
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 16:24 #31
Så skal du kun rette et sted
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 16:28 #32
Så er det det vi gør.
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 16:38 #34
ja den kan jeg så se ikke fungerer. Jeg kan på den måde ikke lægge individueller data på tilgængelige chauffører.

Så for den sags skyld skal vi tilbage til den forrige version. hvor jeg skal tilføje de chauffører der kan onsdag, torsdag fredag osv. Ikke alle der kan køre alle dage.

grundlisten med chauffører er som sådan go nok. men det går galt hvis STeffen møller figurerer fredag hvis han nu ikke kan køre fredag
Avatar billede ebea Ekspert
22. september 2018 - 17:53 #35
#34  -  Det er ved at blive en meget lang Formel, der skal i brug, for at få dit start spørgsmål, til at lykkedes ;-)
Jeg ved ikke om Morten laver en færdig en, men ellers er jeg ved at afslutte en opsætning, hvor det ligger som et samlet oversigtsbillede i én fane, og hvor du indtaster dine chauffører, og Biler, for hver ugedag, i respektive ugedags faner.
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 18:23 #36
Ja det kunne jeg forestille mig. men blæret at I kan.
Glæder mig til at se
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 20:40 #38
@store-morten
Den ser ud til at virke fint ;-)

Mega godt gået.
Roder li lidt med den i morgen og kommer tilbage

Mange tak ind t videre ;-)

Torben
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 20:54 #39
Prøv at kikke igen, Overblik forslag
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 21:01 #40
Umiddelbart fint. Men kan den vippe dem over i en individuel fane med chaufførens navn, indeholdende chaufførnavn, bil, hvilke dage på hvilken skole de respektive dage. Så jeg feks hurtig vil kunne finde din ugeplan frem hvis det nu var dig. ?
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 21:48 #41
Kik igen :-)
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 21:53 #42
Det spiller (y) ;-)
Avatar billede Torben Hehr Novice
22. september 2018 - 21:59 #43
Skal de indtastes to steder turene eller trækker den data over i Oversigten ?
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 22:27 #44
Jeg gætter mig frem ;-)
På Oversigten kan du sætte 16 chauffører og der turer vise pr. uge og nederst hvilken turer der er på dagen (Grøn = med og Rød = ikke med)

Skal self rettes efter dine ønsker ;-)