22. september 2018 - 13:24 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Alfa, beta og gammastråling

Hej vi er to piger, der går i 9.klasse, og vi arbejder på en fællesfaglig opgave, om stråling, og vi sidder fast i et spørgsmål omkring, Alfa, Beta og gamma stråling halveringstid?

så vores spørgsmål er:
hvad er Alfa, Beta og Gammas halveringstid?
Avatar billede wjens Guru
22. september 2018 - 14:04 #1
Jeg tror at I skal have læst på jeres opgave :-)
Strålerne har ikke halveringstider.
Radioaktive stoffer har halveringstider og udsender stråler.
Der står meget på wikipedia.dk om tingene.
Avatar billede claes57 Ekspert
22. september 2018 - 14:09 #2
der er ikke halveringstider på strålerne, men fx alfa-stråler stoppes på få centimeter i fri luft. https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/A/alfastraaling/

beta-stråling er så op til 3 meter i luft https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/b/betastraaling/

gamma er "Gammastråling kan let bevæge sig hundreder eller tusinder af meter i luft, før de mister deres energi og kan sågar bevæge sig gennem flere centimeter af bly afhængigt af deres energi." https://fysikleksikon.nbi.ku.dk/g/gammastraaling/
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 14:12 #3
Halveringstiden er den tid, der går for at halvdelen af stoffets atomer er henfaldet.

Halveringstiden er konstant for vedkommende radioisotop.
Datterproduktet kan udmærket være ustabilt.'

Der gælder:
Et stærkt radioaktivt stof har kort halveringstid.
Et svagt radioaktivt stof har lang halveringstid.

Så Alfa, Beta og gamma stråling har ingen halveringstid? Det afhænger af, det radioaktivt stof.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. september 2018 - 14:22 #4